𝖧𝖠𝖩𝖲 17

1.5K 96 5
                                    

"Err, guys ?"

Serentak dengan itu Ayyan, Ayyen, Adrian, Aakif, Adam, Syafi, Zayyan, Putra dan Acha memandang ke arah hadapan.

Muka Ayyan dan Ayyen jangan cakap lah, merah habis. Bengang betul !

Mana taknya, Ayrose tak salah kot, tapi kena denda. Pastu kau tahu denda dia apa ?

Dia kena basuh semua pinggan, mangkuk, cawan, segala mak nenek tu la dekat dewan makan. Tak cukup itu, dia dilarang ikut sebarang aktiviti perkhemahan harini.

Bukan Cikgu Atikah yang nak bagi, tapi 4 ekor minah tu yang saja mengapi-apikan cikgu. Ayrose pun okay jer.

Ayrose dengan basahnya pun terus pergi buat denda dia. Basah ?

Yep, sebab masa Melissa hampir lemas, Ayrose masuk dalam air untuk ambil Melissa dan bawa ke darat.

Itu pun nak kata Ayrose saja tolak ?

Takkan nak kata saja tunjuk baik ?

Tak faham aku dengan minah-minah tu-

Back to story.

"Sebenarnya kan, kitorang... err, nampak apa yang berlaku," gagap Aira.

Takut pula melihat muka Ayyan dan Ayyen. Macam nak makan oghang ja !

"Ha, kebetulan kitorang nak panggil Ayrose masa tu," tambah Aifa, kakak kembar Aira.

Sunyi.

Ye, itu yang berlaku.

Aira dan Aifa pula rasa kekok. First time cakap dengan mamat beku sekolah, weh !

"Erkk, kamu ngomong ajha deh. Kita dengarin, yah ?" Acha memecah kesunyian.

Aira dan Aifa mengangguk dan tersenyum kekok.

"Macam ni, waktu kitorang nak panggil Ayrose tu, kitorang nampak Melissa datang kat titi. Dia duduk dalam 7 atau 8 meter jauh dari Ayrose. Sempat gak dia jeling Ayrose," cerita Aifa.

"Then, benda ni betul-betul berlaku depan mata kitorang. Sumpah tak tipu ! Waktu Melissa tengah duduk tu, kitorang nampak macam ada..." Aira dan Aifa berpandangan.

"Ada ?"

Aira dan Aifa terteguk liur.

"Kitorang nampak macam ada tangan tarik kaki Melissa masuk dalam air. Benda ni sumpah tak tipu, sumpah tak lawak ! Then, kitorang tengok Ayrose macam dah cuak plus panik time tu.

Ayrose pula pergi terjun masuk air untuk selamatkan Melissa. Waktu tu, kitorang tengok Ayrose memang struggle gila lah ! Dia bawa Melissa naik ke darat.

Dia cuba lah beberapa cara untuk selamatkan Ayrose. Kitorang tengok Ayrose ni macam, risaukan Melissa. Dia tak nampak macam risau dia kena tuduh ke apa, tapi dia macam risaukan nyawa Melissa. Macam Melissa ni orang yang penting dalam hidup dia.

Hah lepastu, baru si Syiqah, Camelia, Nad dengan Marina datang. And minah-minah ni, actually kitorang tengok dia dah lama menyorok kat belakang satu pokok. Macam semua ni, diorang yang rancang," cerita Aifa dan Aira bersungguh-sungguh.

Ayyan dan Ayyen apa lagi ?

Makin marak lah api kemarahan mereka. Tak buat, dituduh salah. Dah agak dah, Ayrose bukan macam tu !

Even dia jealous pun, dia takkan sampai membunuh.

"So... why not kitorang, no I mean all of us, pergi jumpa Cikgu Atikah dan cerita benda sebenar ?" soal Aira teragak-agak.

"Yes ! Mungkin denda Ayrose kurang ? Atau minah-minah fake tu boleh kena denda ?" sokong Aifa.

Krikk Krikk

Senyap.

Sunyi.

Diam.

Sepi.

Dan seangkatan dengannya.

Ini lah masalah bila cakap dengan mamat beku. Semua nak diam !

Aifa membuat roll eyes.

"Fine ! Jom lah, dik," Aifa ingin menarik tangan Aira beredar dari situ.

Namun tangan Aira ditarik oleh Acha. Acha berdiri di sebelah Aira.

"Aku mau ikut !"

Aifa dan Aira berpandangan.

✨✨✨

"Tipu !"

"Betul !"

"Tipu !"

"Betul !"

"Heh, sudah ! Sudah ! Kamu semua ni, macam budak-budak lah. Umur dah 17 , perangai mengalahkan budak umur 7 tahun," bebel Cikgu Atikah.

Masing-masing menjeling antara satu sama lain.

Akhirnya tadi, Ayyan, Ayyen, Adrian, Aakif, Adam, Syafi, Zayyan dan Putra turut ikut untuk mencukupkan lagi bukti mereka.

Tapi 4 ekor minah fake tu tak habis-habis nak bela diri.

Padahal kitorang tak cakap pun yang Melissa tu salah ? Kitorang just cakap Ayrose tak salah, and Melissa pun tak salah.

Kiranya dua-dua tak salah.

See ?

Minah fake tu yang melebih-lebih.

Tiba-tiba, seorang murid lelaki berlari sambil memanggil Cikgu Atikah. Dia tercungap-cungap mengambil nafas.

"Afiq ? Kenapa kamu lari-lari ni ?" soal Cikgu Atikah pelik.

Afiq mengambil nafas seketika.

"Ayrose ! Ayrose pengsan !"

Terbuntang mata Ayyan dan Ayyen mendengar khabar itu. Dengan kalutnya mereka mengikuti langkah Afiq ke tempat Ayrose pengsan.

"Ya Allah, Ayrose !"

✨✨✨

"Tiada kecederaan yang serius. Dia mengalami demam panas. Tapi suhu badan dia naik turun. Pesakit perlu tinggal di hospital untuk sementara waktu bagi pemantauan," jelas Doktor Razin.

"Baik, terima kasih dok," ucap Ayyan.

Selepas Doktor Razin meminta diri, terus Ayyan dan Ayyen menyerbu masuk ke dalam wad Ayrose.

Muka Ayrose yang pucat ditenung. Serba salah rasanya sekarang.

Ayyan mengeluh lagi.

"Kenapa dia boleh demam, ek ?" soal Ayyen sambil mengelus rambut kakaknya.

Ayyan juga terfikir. Macam mana boleh demam ?

Ting !

Baru dia teringat.

"Weh, aku tahu," kata Ayyan.

Ayyen memandang Ayyan dan menaikkan sebelah keningnya.

"Tahu apa ?"

"Kan Aifa dengan Aira ada cerita, kakak masuk air selamatkan Mel, kan ?"

Ayyen mengangguk.

"So, lepas tu dia terus pergi buat denda, tapi tak mandi, right ?"

Ayyen mengangguk lagi. Jelas terlihat badan Ayrose basah kuyup tempoh hari.

"Then sebab tu lah,"

Ayyen mengangguk dan membuat mulut 'o'.

Sekali lagi, wajah pucat tadi ditenung.

CONTINUEZ...

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now