𝖧𝖠𝖩𝖲 21

1.5K 88 2
                                    

"Acha,"

"Hmm ? Ya ?" soal Acha lalu memandang sahabatnya yang asyik makan aiskrim.

"Aku nak cakap ni," balasku.

Berkerut dahi Acha. Kenapa macam dalam serious mood jer ni ?

"Kenapa ? Kok kaya serius amat ? Emang kamu ada masalah ? Sini cerita," kata Acha turut serius.

Aku mengeluh perlahan.

"Takde lah, aku okay jer. Cumanya kan, bila aku dah takde nanti, kau jaga diri baik-baik, eh ?" aku memalingkan kepala memandang Acha.

Acha terdiam seribu bahasa. Apa dah jadi ni ?

Melihat Acha yang hanya diam, tangannya aku capai. Aku genggam kedua tangannya dan memandang tepat ke dalam matanya.

"Kau dengar sini. Kau, ada suami tau. Aku sebagai sahabat, aku dah serahkan kau sepenuhnya pada suami kau. Dulu, kau hilang mak ayah, aku boleh tolong jaga. Tapi sekarang, kau dah ada suami. Kau kena taat perintah suami kau.

Kalau kau ada masalah, aku sentiasa ada untuk sokong kau kat sebelah. Apa-apa masalah, cerita jer kat aku. Tapi kan Acha, kau ni dah jadi isteri orang. Kau tak boleh selalu lebih kan aku jer. Kau kena adil dan saksama.

Syurga kau, bawah tapak kaki suami kau. Yes, memang kau boleh lepak dengan aku. Tapi kau kena sentiasa ingat, kat rumah tu, ada yang menunggu. Menunggu kepulangan kau. Kerisauan dia pada kau," mata Acha berkaca-kaca.

"Acha... boleh tak janji dengan aku satu perkara ?" soalku menahan sebak.

Acha mengangguk mengiyakan segala permintaan sahabatnya.

"Boleh tak kau, jaga diri kau ? Aku tak boleh ada disamping kau setiap masa. Kau jaga suami kau, bakal anak kau. Aku minta kau jaga diri, itu jer. Kau kena tahu, aku sayang kau sangat-sangat. Kau sahabat aku, dunia dan akhirat. In Syaa Allah," akhirnya jatuh jua mutiara yang ditahan dari tadi.

Acha membalas genggaman sahabatnya. Matanya yang berkaca menikam mata sahabatnya yang turut berkaca.

"Lu ngomong apa sih ? Kenapa lu kek gini ? Bilang ke aku, siapa yang jadiin kamu gini ? Kamu gak usah ngarut deh," Acha menggoncang kedua bahu sahabatnya.

Aku mengambil tangan Acha lalu diletakkan di bawah.

"Acha, aku cuma pesan itu jer. Jaga diri kau. Nanti bila aku dah takde, jagakan adik-beradik aku. Bila aku dah takde, kau jaga diri baik-baik. Taat dan patuh perintah suami. Jaga anak-anak kau elok-elok. Aku sentiasa doakan korang semua," esakku.

Semakin lebat air mata yang turun membasahi pipi. Sebak di dada sudah tidak boleh ditahan.

Apa kena dengan Ayrose petang ini ? Sampai cakap sebegini rupa ?

Ya Allah, kuatkan lah hati hamba-Mu ini.

"Dah, dah, jangan sedih. Nak datang rumah aku tak ni ?" soalku mengubah topik.

Acha menyeka air matanya dan tersenyum memandang Ayrose. Dia mengangguk sekilas.

"Okay, jom !"

✨✨✨

"Meh lah masuk," jemputku.

Acha masuk ke dalam bilik Ayrose lalu punggung dilabuhkan di atas katil.

"Kau duduk sini dulu, aku pi buat ayaq sat," aku menutup pintu setelah keluar dari bilik.

Langkah kaki di atur ke dapur.

Acha terpegun melihat dekorasi bilik Ayrose. Dia berjalan ke arah meja belajar. Melihat buku, alat tulis, Al-Quran yang disusun rapi.

Dia beralih ke arah almari baju. Dibuka dan diintai sedikit. Ayrose menyusun baju-bajunya mengikut warna.

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now