𝖧𝖠𝖩𝖲 30

1.5K 74 2
                                    

Aku hanya mengikuti langkah Ayyan dan Ayyen ke kelas. Entah, aku sendiri tak ingat kelas aku kat mana.

Tempat duduk aku pun aku tak ingat.

And betul lah aku dah 17. Tapi aku tak pernah belajar lagi apa-apa.

Kalau cikgu marah aku macam mana ?

Tingkatan 2 pun, baru beberapa bab jer belajar. Tingkatan 3 dengan 4 pun belum belajar.

Aduh, takut lah nanti cikgu marah aku.

"Abang..." aku menarik-narik baju Ayyan.

"Yes ?"

Aku memandang sekeliling. Asal diorang tengok aku macam nak makan ni ?

"Serius lah kita dah 17 ? Tapi, kakak tak belajar habis lagi tingkatan 2. Tingkatan 3 dnegan 4 ? Nanti kalau cikgu marah macam mana ?" soalku risau.

Ayyan tersenyum. Tangannya naik mengelus rambut Ayrose.

"Don't worry, cikgu takkan marah. Cikgu faham," kata Ayyan lembut.

Aku mengangguk.

Ayyan dan Ayyen meneruskan langkah ke arah kelas. Aku berlari anak mengejar langkah mereka berdua.

"Aduh,"

Tak sempat berhenti, aku terlanggar belakang Ayyan. Ni semua sebab berlari lah ni !

"Kakak ? Okay tak ?"

Aku mengangguk.

Pintu kelas dibuka lalu Ayyan dan Ayyen masuk ke dalam. Aku pula teragak-agak hendak masuk.

"Nak masuk ke, tak nak ? Nak, ke tak nak ? Tak nak ke, nak ? Aishh, masuk jer lah. Kalau cikgu marah, aku... aku nak buat apa, eh ? Ishh, abang dengan adik kan ada," omelku sendiri.

Aku menarik dan menghembus nafas beberapa kali. Dengan lafaz bismillah, aku mula melangkah masuk.

UwU, macam nak kena sembelih jer.

Tapi apa-apa pun, bismillah paling penting !

Dahulukan dengan bismillah, sudahi dengan alhamdulillah.

Serentak dengan itu semua mata di dalam kelas memandang ke arah Ayrose. Erkk... aku ada buat salah, ke ?

"Hye, Ayrose !"

"Ermm, hi ?"

Serius aku tak kenal. Ada beberapa orang jer aku kenal, itu pun sebab memang diorang classmates aku.

Ayyan dan Ayyen mula memperkenalkan kesemua classmates mereka pada Ayrose.

✨✨✨

"Ayrose,"

Aku tersentak. Perlahan-lahan kepala diangkat memandang Cikgu Affrina yang sedang mengajar.

"Iye, cikgu ?" soalku lembut.

"Awak dah faham ke, benda basic ni ? Kalau dah, saya nak uji dulu," kata Cikgu Affrina.

Cikgu Affrina menulis beberapa soalan matematik di papan putih. Soalan pertama dan kedua, senang. But yang ketiga, nampak cam susah ?

"Baik, Ayrose. Awak boleh try jawab ni dulu. Takpe kalau salah, saya tak marah. Kita belajar dari kesilapan," ujar Cikgu Affrina penuh sopan.

Aku mengangguk dan berjalan ke hadapan kelas. Pen marker dicapai lalu soalan tadi dijawab penuh teliti.

Hmm, soalan ketiga memang susah sikit.

But it's okay, susah sikit jer.

"Dah, cikgu !" aku mengembalikan pen marker tadi dan duduk semula di tempatku.

Cikgu Affrina memeriksa jawapan Ayrose.

Semua betul, pandai !

"Wah, tahniah Ayrose ! Semua betul ! Jadi, awak dah tahu benda basic. Kita boleh ke peringkat seterusnya," ucap Cikgu Affrina.

Aku tersenyum kecil.

Bunyi tepukan gemuruh kedengaran serentak dengan kata 'tahniah'.

Tapi tidak yang memerhati di luar kelas. Dijelingnya dan berlalu pergi. Otaknya merancang strategi baharu.

✨✨✨

Aku menyepak batu-batu kecil di tanah. Haihh, bosannya !

"Memang kawan aku diorang jer, ke ? Pastu harini, asal semua busy serentak ? Diorang yang kata aku hilang ingatan, tapi kenapa semua orang jauhkan diri dari aku ?" omelku sendiri.

Aku melabuhkan punggung di salah sebuah pondok berdekatan kantin. Nasib kosong.

Aku menongkat kepala menggunakan tangan. Bosan, bosan, bosan !

"Mutiara Ayrose,"

Aku mengangkat kepala memandang 5 gadis yang berpakaian cukup seksi. Erkk, ni siapa pula ni ?

"Ye, saya ?"

Salah seorang gadis itu tersenyum sinis sebelum melabuhkan punggung dihadapanku.

"Ayrose, aku tau kau lonely sekarang ni. Nak tak, kita jadi kawan ?" gadis itu menghulurkan tangannya.

Aku terkebil-kebil memandang wajah dan tangan gadis itu.

Siapa dia ni ?

Tiba-tiba datang nak berkawan ?

"Ohh btw, aku Melissa. GIRLFRIEND Adrian," sengaja ditekan perkataan 'girlfriend' itu.

Aku mengangguk dan menyambut hulurannya.

"Boleh jer jadi kawan," aku tersengih.

Senyuman sinis terukir di bibir merah milik Melissa. Finally, dia masuk perangkap pertama.

"Dan kenalkan ni kawan-kawan aku yang lain. Syiqah, girlfriend Adam. Marina, girlfriend Aakif. Camelia, girlfriend Syafi. And Nad, girlfriend Zayyan," serentak keempat-empat gadis itu melambai dengan gedik.

Aku tersenyum kelat. Hui, gediknya !

"Ohh, saling bercinta lah ni ? Hmm, sepadan lah," gelakku acuh tak acuh.

Melissa memandang rakan-rakannya. Mission started !

Senyuman penuh makna terukir di bibir.

CONTINUEZ...

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now