...
#١
في حي شعبي. استيقظت هي من النوم على خناقه كل صباح.
حور" اااي ف اي الله يخربتكو هو كل يوم كده في اي انتي وهي . الخناقه النهارده على ايه."
تاج البنت الكبيرة تبلغ من العمر ٥سنين.
" ماما بنتك الرخمه دي وخذه العروسه بتاعتي و بتاعتها ومش راضيه تديني اي حاجه ولا راضيه تلاعبني معاها".
ملكيه ببكاء مصطنع."ياماما انا مش عاوزه العب معها."
تاج."خالص هتي العروسه تبعتي."
ملكيه. "لا عروستك شكلها احلى من عروستي."
تاج."خلاص هاتي بتاعتك انتي."
ملكيه. "لا مش باحب احد يلعب بعروستي."
حور وهي بتصوت وبتجري وراء مليكه.
" اه يا جزمه يعني ولا هترحمي ولا سايبه رحمه ربنا تنزل انت طفله عندك ثلاث سنين انت... بنت بالراحه كده ادي لاختك العروسه بتاعتها لاحسن والله اخذ العروسه منك ومش مخلياكي تلعبي بي حاجه ثاني انتى فاهمه."
ملكيه."حاضر حاضر..خدى اهي وتعالي العبي معي."
تاج".ماشي يلا."
حور بصدمه." اه يا اولاد ماشي ماشي انا عارفه ان ده اللي هيحصل في الاخر.ثم ابتسمت .." طب يلا احضر الفطار ونفطر مع بعض."
تاج و ملكيه.يلا...
------------------------------
في الغردقة...
في المستشفى .يقف هو واولاد عمو الاثنين.
يونس البحري من اهم رجال الأعمال في الشرق الأوسط..
يونس " انا عوزا افهم في اي انت اي اللي خلاك تكلمني وتخليني اجي انت عارف اني علاقتي بالرجل الي جو ده مقطوعه فى اي بقا "
معتز ابن عم.يونس" الراجل الي جوه ده يبقا ابوك مهما عمل اي برضو ابوك وانا اصلان مكنتش هاجي لولا فهد كلمني وأصر اني اجيبك معايا.."
محمد ابن عمو التاني."اهدى يابنى اما نشوف في اي بس ."
يونس ". انا مالي انا عاوز امشي انا مش مرتاح اصلان حاسس اني فى حاجه.واشرف اتأخر جوه لي .."
معتز هو كمان بقلق لانو عارف عمو بقا مادى جدا.
"مش عارف يا يونس خير خير."
محمد".هو طالب أشرف المحامي لي اصلان وانت لم دخلت قالك اي."
يونس".بيقولي سامحني بعد كل ده عاوزني اسمحو لا وكمان بيقولي امك مسمحاني انا عارف."
معتز".اي ...لي يعني واي الي فكرو دلوقت."
يونس" . انا عارف بقا بس كلامو معايا مش مريحني فى حاجه غريبه "
محمد بقلق".انا كمان مش مرتاح من ساعت لما ابوك طلبنا وانا مش مطمن هو صحيح فين الحلو والتران التالت. "
يونس".مش عارف ومش عوزا اعرف بقولك روح انت الشركه كلم اخوك وانا ومعتز هنعقد لحد منشوف اخره اي."
محمد". ماشي يلا سلامه."وبعد دقائق. خرج أشرف المحامي من عند والظ يونس..
أشرف بهدوء لانو عارف ان الكلام الي هيقولو هيعمل نصايب
".عمالين اي ."
الكل".الحمد الله."
معتز ". خير ي متر عمي عاوز اي مننا اشمعنا المره دي طالبنا كولنا ."
يونس".شكلك بيقول ف حاجه.اي بقا اتحفني."
أشرف بتردد".ابوك كتب وصيه."
يونس بعدم اهتمام".طب وانا مالي هو حر انا اصلان مش عاوز حاجه."
أشرف بهدوء". هو كتبلك كل حاجه."
معتز ".اي...عمي انت متاكد."
أشرف" اه بس حاطت شرط."
يونس بسخرية". مش انا قولت مش عاوز حاجه اقوله يشرط ع الهانم بتعتو مش عاوز حاجه منه "
أشرف".يونس اسمع..لكن قطع الحديث تلك الفريده .."
فريده بسخريه". اي افتكرت دلوقت ابوك طبعان علشان خلاص هيموت عاوز الورث مش كده."
أشرف هو يلحق يونس قبل أن يقتل فريده من غضبو. "مدام فريده ملوش لزوم الكلام ده استاذ احمد هو الي طلب يونس من اكتر من اسبوع.ولولا انا وفهد مكنش هايجي."
فريده بسخريه". طبعا مانت لازم هتدافع عنه ع العموم انا داخله لجوزى."
دخلت الغرفه عند احمد والد يونس وكمل المحامي مع يونس.
أشرف بهدوا ."ابوك كتب كل حاجه ليك انت بس بشرط ف الوصيه انك لازم تتجوز ومطلقش قبل سنه وبعد السنه كل حاجه هتروح ليك.لكن لو موفقتش او طلقت قبل السنه كل حاجه هتروح لفريده"
يونس بعصبية. هو بيشرط عليا لي ومين قال اني هوافق اصلان ان هنفذ الهبل ده انا مش محتاج حاجه منو اساسا"
وكاد ان يمشي لكن توقف عندما سمع الكلام الذي صدمو وصدم اولاد عمو ..
أشرف." ابوك . ممضيك علي كل حاجه انت ووللد عمك كل حاجه باسمو هو ."
معتز ويونس بصريخ. نعممم.
يونس."انت بتقول اي اي التخاريف دى."
أشرف".لا يا يونس ابوك كان مجند حد عندك ومخلي كل حاجه باسمو هو ودى كانت فكرت فريده انا لسه عارف دلوقت.وكل حاجه سليمه والورق متسجل".
يونس بغضب جهنم ".انا بقا هخوش اقتلو دلوقت واخلص. "
معتز."اهدا يا يونس."
يونس بغضب."اهدا ..اهدا ازى انت سمع بيقول اي يعني مش مكفي موت امي بحصرتها عليا وفلوسها الي خدها وكمان جي يخد فلوسي انا وانتو ده اكيد مش طبيعى ده مش بنى ادم لا لا اوعى يا معتز بقولك."
كل هذا يحدث ومحدش شايف اللي واقف وسامع كل حاجه وعلي وجه ابتسامه عريضه.
أشرف بهدوا." خش اتكالم معاه وشوف حل يا يونس احسن من كل ده واقنعو. ده كمان مضاك ع قسيمه جواز فاضل بس توقيع العروسه وكل حاجه متسجله كمان ف اهدا كده وخوش اتكالم معاه "معتز".انا هخش معاك دلوقتى وهقولة يخرجنا من الالعاب دى عاوز يلعب يلعب بفلوسه هو مش شقانا احنا ماشي."
لكن فجأه سمع صوت فريده وهي بتنده ع الطبيب
.وبعد وقت خرج الطبيب.
فريده". اي في اي حصل اي اتكلم "
الطبيب باسف" البقاء لله. "
صوت الصراخ عالي ولكن يونس كان ف مكان آخر صامت افتكر ابوه حنانه وطبته وحبه قبل أن تأتي تلك الفريده وتخدو من مراتن وابنه أصبح غريب عنن أصبح قاسي ..طلق امو وخد فلوسها ورماهوم فى الشارع وربا ابناء فريده علي العلم انهم ليسو أبنائه لكن كان مستعد يفعل اي شي لكي ترضا .وبعد موت امه عمو هو الي رباه وأصبح معتز اخوه لس ابن عمو وولاد عمو محمد وفهد ايضا أصبحوا اخوته ليس اولاد عم واكبرهم فهد الذى يخشاه الجميع.
فاق على يد معتز ".يلا يا يونس نشوف هنعامل اي."
فسار معا بدون ولا كلمه.
-------------
بعد ساعات عده.
محمد ابن فريد الأوسط".ماما انا سمعت أشرف المحامي بيقول......"
وقص عليها كل الي سمعو.
خالد الابن الاكبر".يعني اي كده هياخد كل حاجه لا ده علي جثتي."
كريم الابن الأصغر".لا مخدش حاجه انت مش سامع."
خالد".عادى مهو ممكن يتجوز"
.ونظرو الي محمود.لانو عرف انه بيحب نور اللي يونس بيحبها وهي كمان.
محمود بغضب" لا ده مش هيحصل ده علي جثتي انا مش هسمح بده ابدا."
فريده.بتفكر ". هو مش هيطول حاجه لا ده ولا ده."
خالد".ازاى."
فريده." كلم حسين مساعد أشرف كده وخليه يجي بسرعه."
____
في شقه حور .ف المساء.
تجلس هي وزوجها وبناتها..
صمتا تنظر فقط الي زوجها الي بيهزر مع تاج ومليكه واكنها مش موجود . هي اعتادت على هذا منه ولا تعلم لماذا المعامله القاسيه . هي تحبه وهو ايضا يحبها
حدثت نفسها ". اللي يشوفك كده ما يقولش اللي احنا وخدين بعض على حب ثلاث سنين اكننا واخذين بعض غصب ربنا يهديك يا ياسر.انا قربت اكرهك من المعامله دى."
ياسر بجفاء". بكره تروحي عند باباكي اقعدى هناك كم يوم كده وتعالي."
حور".لي انت عارف مش بحب ابات هناك."
ياسر بعدم اهتمام". وانا باقولكيش حبيه روحي باتي هناك انا عندي شغل وهاجي متاخر ومش خوفي عليكي لا ده خوف على البنات."
حور بانكسار. "حاضر"
-----------------
ف نفس الوقت عند فريده.
فريده " انا مش عارفه انت خائف كده ليه."
حسين". انت عارفه لو الموضوع ده تعرف هيحصل ايه."
كريم " محدش هيعرف مش كل اللي في الوصيه ان الحلو اللي يتجوز بس سنه ولو طلق كده الفلوس هتروح لماما."
حسين. اه.
محمود". طب ايه بقى كل اللي هتعمله انك هتخلي واحده متجوزه ومش من هنا تمضي على اسمها علشان ما يعرفش يجيبها حتى لو جابها مش هينفع يتجوز او يطلق هو كده كل حاجه هتكون لنا."
فريده وهي تحول اقناعو". اهم حاجه ما تكونش معروفه ولا كمان من هنا عارف لو حصل و اخذت الفلوس هاديك اللي انت عاوزه ده كمان هيبقى معايا فلوس يونس واولاد عمه شوف انت بقى هتاخذ قد ايه."
حسين.بقلق".تفتكرو هيسكتو. "
فريده ".لا بس مش هيعرف يعمل حاجه.. خصوصا انها هتكون متجوزه هو كمان هيخاف على سمعته مش هيحب بيعمل شوشره ويا سلام بقى لو مخلفه كمان تبقى كملت."
حسين". بصوا انا هانزل القاهره النهارده اخلص كل حاجه واجي على طول احط الورق في الخزنه بعد ما سجله زي ما اتفقنا تمام."
خالد". اهم حاجه واحده ما تكونش بتروح في حته ولا لها فاي حاجه عشان ما يعرفش يجيبها."
فريده ". حتى لو جدع انا اعرف ازاي اخلص المهم انت خلص وكلمني."
حسين وهو ينهض ".تمام انا ماشي."
بعد ما مشي ..كريم." تفتكري يا امي الموضوع ده هينجح."
فريده ". افتكر قوي كمان انا هاعمل المستحيل مش هينفع ياخذ الفلوس بعد كل ده."
----------------------
تاني يوم ف القاهره...
حسين " .ها فهمات . هتعمل ايه انا ماشي بعد بكره لازم الورق ده يكون خالص النهارده بالليل او بكره بالليل بكثير لازم يكون معايا"
الرجل بطمع وهو ينظر الي الفلوس.
"امرك يا باشا طلبك عندي بكره بالليل بالكثير هيكون الورق معك."
---------------------
ف شقه والد حور..
مازن اخوها.بصريخ... " انت يا زفته انت يا بنت بس بس بقى الله يخرب بيتكم."
حور بضحك وهي تنظر إلي اخوها الذى سوف يتشل من بناتها.
"اي يميزو بس مالك ده مليكه بتهزر حتى"
مازن بجنون ". نعم يا اختي بتهزر امال لو مش بتهزر كان عملت ايه دي كسره نصف الاوضه لحد دلوقتى"
حور ببكاء مصطنع". اخص عليك اخص ده انا حتى عيالي ملايكه حتى شوف."
والده".خلاص يا مازن لاختك تزعل. "
مازن". يا ريت والله تخلي عندها دم وتزعل وتاخد عيالها وتمشي من هنا.."
حور ببرود".لا انا مش زعلان."
مازن". انا مبسوط والله عشان الاسبوع ده مش هاكون معاكم."
حور". والله يا ابني انت ابن حلال وتستاهل بص مليكه بتحبك ازاي وبتفضيلك الشنطه احسن."
مازن بصريخ من بنت اختو." اه يا ملكه الكلب والله لا خلي امك تعملها ثاني."
حور بضحك". الله وانا مالي يا لمبي."والدها بهدوء " حور عمك كان عايزك عشان في حبت ورق انتى لازم تمضيهم."
حور " . باستغراب.ورق اي ده."
ولدها " . ورق بخصوص الشقه والمعاش بتاعي انت عارفه ان اخوك هيسافر وهو لازم الاسبوع ده هيتم ازاي وهو يحتاج كذا حاجه يعني بكره وبعده وبعده فانتي يا اخوك وطبعا بما ان اخوك مسافر في انت اللي هتمضي."
حور".حاضر يا بابا. اقوم اشوف انا بقى بدل ما مازن يموت ملكيه."
------------
♥️♥️
أنت تقرأ
حياتي هي
Romanceسوف يأتي يوم يختالف عن غيره سيكون لك عوضه من الله .. لذلك لا تيأس وكون ع عالم انك تستحق الافضل دائما... حور زوج وام لم تكون دريد اي شئ ساو الرحه له ولأسرته لكن القدر رأي آخر تعالم انهو لا يترك احد علي رحتو.... ماذا تفعال هي امام هذه الحياة وهي لأ حو...