Η Ήρα και τα παιδιά των αντιζήλων της

9 2 0
                                    

Η Ήρα σαν να μην της έφτανε να καταδιώκει τις αντίζηλες της, μηχανεύεται να επεκτείνει την εκδίκηση της και στα παιδιά που είχαν αποκτήσει από τον Δία. Λύσσαξε προπάντων κατά του Ηρακλή. Αφού δε μπόρεσε να εμποδίσει τη γέννηση του, λογαριάζει να τον εξοντώσει από βρέφος. Ενώ ο γιος του Δία και της Αλκμήνης κοιμόταν στην κούνια του, δύο τεράστια φίδια σέρνονται κοντά του. Η Αλκμήνη, ξυπνώντας εκείνη τη στιγμή, φωνάζει βοήθεια και ο άντρας της τρέχει με το σπαθί στο χέρι. Μα δε χρειάζεται η επέμβαση του. Το παιδί άδραξε με τα χέρια του, που είχαν κιόλας μια δύναμη υπερφυσική, τα δύο τέρατα και τα έπνιξε. Η απόπειρα της Ήρας απέτυχε. Και όχι αυτό μονάχα, γιατί σύμφωνα με έναν άλλο μύθο, αυτή η ίδια -δίχως να το ξέρει, είναι η αλήθεια- θα εξασφαλίσει την αθανασία του ήρωα, τρέφοντας τον μερικές στιγμές με το γάλα της. Πράγματι, ο Ζευς και η Αθηνά συνεννοούνται να στείλουν τον Ερμή να βάλει το μωρό κοντά στην Ήρα που κοιμάται. Ο Ηρακλής άδραξε το μαστό της θεάς, αυτή όμως ξυπνάει και σπρώχνει απότομα τον παρείσαχτο. Από το γάλα που ξετινάχτηκε εκείνη τη στιγμή, η ποιητική φαντασία των αρχαίων έφτιαξε το Γαλαξία. Το μίσος της Ήρας κατά του Ηρακλή επεκτείνεται και στους συντρόφους του δοξασμένου ήρωα. Τον Φιλοκτήτη, επειδή στοίβαξε τα ξύλα της πυράς, πάνω σ' αυτή που θα καιγόταν η σωρός του γιου του Δία και της Αλκμήνης, τον δάγκασε ένα φίδι σταλμένο από την Ήρα. Από την πληγή αναδινόταν μια τόσο φριχτή δυσοσμία, που οι Έλληνες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον δύστυχο στην τύχη του, εντελώς αβοήθητο, στη Λήμνο.
Φίδι επίσης στέλνει η Ήρα κατά της Λητώς, της μητέρας του Απόλλωνα και της Αρτέμιδας. Η Λητώ σώζεται χάρη στην επέμβαση του Δία και του Ήφαιστου και ύστερα ο Απόλλων σκοτώνει το τέρας με τα βέλη του.
Είδαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο πως πέθανε η Σεμέλη, επειδή είχε ζητήσει από τον Δία, κατά προτροπή της Ήρας να παρουσιαστεί μπροστά της με όλη τη λαμπρότητα της θεϊκής του υπόστασης. Διηγηθήκαμε επίσης πως σώθηκε από το Δία το παιδί που είχε στα σπλάχνα της και που θα έπαιζε ένα τόσο σπουδαίο ρόλο με το όνομα Διόνυσος. Η αδερφή της Σεμέλης, η Ινώ, ανάλαβε να αναθρέψει το παιδί και προκάλεσε γι' αυτόν το λόγο το αμείλιχτο μίσος της Ήρας. Τα αποτελέσματα αυτού του μίσους δεν έγιναν αμέσως αισθητά. Η Ήρα περίμενε να παντρευτεί πρώτα η Ινώ τον Αθάμαντα και να αποκτήσει δύο γιους, τον Λέαρχο και τον Μελικέρτη. Ο Αθάμας τρελλαίνεται ξαφνικά και σκοτώνει τον Λέαρχο, παιρνόντας τον για ελάφι. Ο Μελικέρτης θα είχε υποστεί την ίδια τύχη, αν δεν τον άρπαζε στην αγκαλιά της η μητέρα του. Έφυγε τρέχοντας και ύστερα από μια μακριά πορεία έφτασε στην ακρογιαλιά και έπεσε στη θάλασσα μαζί με το γιο της. Ένα δελφίνι φορτώθηκε το παιδί στη ράχη της και το πήγε στον ισθμό της Κορίνθου. Όσο για την Ινώ, αυτή πήρε θέση ανάμεσα στις θαλασσινές θεότητες.
Διαβάσαμε πιο πάνω με ποιον τρόπο εκδικήθηκε η Ήρα δύο άλλα δυστιχισμένα θύματα του ερωτικού πάθους του Δία, την Καλλιστώ και την Ιώ. Η Ήρα, σύμφωνα με μια παράδοση μεταμόρφωσε την Καλλιστώ σε αρκούδα και έβαλε ύστερα την Αρτέμιδα να σκοτώσει αυτό το θηρίο. Όσο για την Ιώ, μεταμορφωμένη σε αγελάδα, τράβηξε από την Ήρα ένα μαρτύριο ανήκουστης απονιάς.

Ελληνική ΜυθολογίαМесто, где живут истории. Откройте их для себя