Οι Προίτιδες, κόρες του βασιλιά της Τίρυνθας επισύρανε το μίσος της Ήρας, κατ' άλλους επειδή καυχήθηκαν πως ήταν ωραιότερες από τη θεά, κατ' άλλους επειδή είχαν κλέψει το χρυσάφι που στόλιζε το άγαλμα της γυναίκας του Δία. Τις χτύπησε τρέλα και νομίζοντας πως ήταν αγελάδες τριγυρνούσαν στα βοσκοτόπια μουγγανίζοντας. Ξαναβρήκαν τα λογικά τους χάρη σε ένα μάντη, τον Μελάμποδα, που εξευμένισε την Ήρα, και ανακάτεψε ένα φάρμακο με νερό που έπιναν οι κόρες του Προίτου.
Η Αηδών, μαζί με τον άντρα της, τον καλλιτέχνη Πολύτεχνο, αποτελούσαν υπόδειγμα αντρόγυνου. Οι δύο σύζυγοι, είχαν την ατυχή ιδέα να καυχηθούν πως η συζυγική ευτυχία τους ήταν ανώτερη ακόμα κι από του Δία και της Ήρας. Αμέσως η Ήρα στέλνει κοντά τους την Έριδα. Οι δύο σύζυγοι βάζουν μεταξύ τους ένα στοίχημα: όποιος θα τέλειωνε πρώτος, το έργο που είχαν αρχίσει, θα λάβαινε από τον άλλον μια δούλη. Πρώτη τέλειωσε η Αηδών. Ο Πολύτεχνος, πληγωμένος στο φιλότιμο του σαν καλλιτέχνης, νιώθει ένα τρομερό μίσος κατά της γυναίκας που λάτρευε ως τότε. Φεύγει από το σπίτι, λέγοντας πως πηγαίνει να βρει μια δούλη για να πληρώσει το στοίχημα που έχασε. Πηγαίνει όμως στο σπίτι του πεθερού του Πανδάρεω και του λέει πως ερχόταν από μέρους της γυναίκας του να προσκαλέσει τη μικρότερη αδελφή της Χελιδόνα. Ο Πανδάρεως αφήνει την κόρη του να φύγει, αλλά στο δρόμο ο Πολύτεχνος τη βιάζει, της κόβει τα μαλλιά και την ντύνει σαν δούλη. Τη φοβερίζει πως θα την σκοτώσει αν φανερώσει στην Αηδόνα ό,τι έχει συμβεί. Για πολύ καιρό υπηρετεί την αδερφή της. Αυτή δεν την είχε αναγνωρίσει, αλλά μια μέρα την άκουσε να ξεχύνει τον πόνο της κοντά σε μια πηγή. Την αναγνωρίζει τότε και οι δύο αδερφές αποφασίζουν να εκδικηθούν τον Πολύτεχνο.
Η Αηδών είχε αποκτήσει από το γάμο της ένα γιο, τον Ίτυ. Σκοτώνει το άμοιρο παιδί και παρουσιάζει τις σάρκες του μαγειρεμένες στον πατέρα του. Ύστερα από το έγκλημα τους, η Αηδών και η Χελιδών καταφεύγουν στο πατρικό τους σπίτι. Ο Πολύτεχνος τις καταδιώκει. Μα οι υπηρέτες του Πανδάρεω τον πιάνουν, τον δένουν χειροπόδαρα, τον αλείφουν με μέλι και τον αφήνουν σε ένα λιβάδι που χιλιάδες μύγες έρχονται και κάθονται πάνω του. Η Αηδών δεν αντέχει σ' αυτό το θέαμα: διώχνει τις μύγες, μα οι γονείς της και τα αδέρφια της θυμώνουν τόσο πολύ μαζί της, που θέλουν να τη σκοτώσουν. Τότε επεμβαίνει ο Ζευς και μεταμορφώνει όλους τους πρωταγωνιστές του δράματος σε πουλιά. Ο Πανδάρεως γίνεται θαλασσοπούλι, η Αρμοδία μητέρα της Αηδόνας, μεταμορφώνεται σε αλκυόνα, ο Πολύτεχνος σε πελεκάνο, η Αηδών σε αηδόνι, η Χελιδών σε χελιδόνι.
Ο μύθος της Αντιγόνης είναι λιγότερο περίπλοκος. Κόρη του Λαομέδοντα, έκανε την αφροσύνη να καυχηθεί πως τα μαλλιά της, ήταν ωραιότερα από της Ήρας. Τάδε να μεταβάλλονται σε φίδια. Οι θεοί τη λυπήθηκαν και τη μεταμόρφωσαν σε πελαργό.
Η Ήρα τιμώρησε με μεταμόρφωση τη Γεράνα, που οι Πυγμαίοι την τιμούσανε σαν θεά, μα που η ίδια περιφρονούσε τους αληθινούς θεούς ιδιαίτερα τη σύζυγο του Δία και την Αρτέμιδα. Τη μεταμόρφωσε σε γερανό. Ο μύθος προσθέτει πως ερχόταν ακατάπαυστα και φτεροκοπούσε γύρω στο σπίτι που μεγάλωνε ο γιος της, μα οι Πυγμαίοι την έδιωχναν αδιάκοπα.
ESTÁS LEYENDO
Ελληνική Μυθολογία
RomanceΤα πάντα για την Ελληνική μυθολόγια που δεν θα βρείτε πουθενά αλλού! Πηγές: Ελληνική Μυθολογία - Ζ.Ρίσπεν (δεν υπάρχει στην αγορά αυτό το βιβλίο για πάνω από 30 χρόνια)