𝖧𝖠𝖩𝖲 56

1.1K 56 2
                                    

"Hampa nak balik dah ?" soal Hajah Riana.

"Iye, mak. Kami kerja esok," kata Tengku Kalisya menyalami ibu mertuanya.

Diikuti Tengku Andri, Arian, Adrian dan berakhir dengan Ayrose.

"Nanti, bila-bila lagi, mai lah sini. Opah suka sebab ada cucu menantu opah yang comey ni," Hajah Riana tergelak kecil memandang cucu menantunya.

"Opah ni, dah jumpa Ayrose terus lupa ngan Ad. Dah lah opah curi bini Ad. Ad nak duduk dengan siapa ?" rajuk Adrian.

Hajah Riana dan Ayrose berpandangan sebelum tersenyum.

"Hang pi lah main dengan abang hang tu. Bini hang ni aku ambil kejap ja. Kat ghumah dah kepit ngan hang, kat sini biaq lah dia kepit ngan aku pulak. Toksah nak jeles lah,"

Mereka sama-sama tergelak memandang wajah cemberut Adrian. Cemburu ke tu ?

"Hmm, yelah nek. Yelah. Ni, kitorang balik dulu," Adrian memeluk lengan Hajah Riana.

Hajah Riana mengelus rambut cucunya sebelum mengucup dahi Adrian.

"Hah, jaga diri hampa. Hang Ad, toksah dok merap sangat dengan bini hang, penat nak layan," pesan Hajah Riana.

Adrian bingung. Merap ? Binatang apa tu ?

"Opah kata, hubby tu jangan nak manja sangat dengan saya. Penat nak melayan. Memang betul pun," Ayrose perlahankan suara dihujung namun jelas di kedengaran Adrian.

"Eh, eh, sedap mengutuk orang. Dia yang tak boleh berenggang," balas Adrian kembali.

"Hmm, yelah wak. Padahal orang tu yang sibuk cari kita. Kan opah, kan ?" soal Ayrose manja.

Haja Riana tergelak dan mengangguk.

Adrian pula mencebik. Tak pernah dia nak menang.

"Assalamualaikum, opah !"

Serentak dengan itu semua mata terarah pada punca suara. Kelihatan seorang gadis anggun memakai dress sedang tersenyum sambil memegang sebuah bekas seperti tupperware.

"Waalaikumussalam, Manda. Awat mai sini ?" soal Hajah Riana.

"Dak aih, maktok suh bagi kuih sikit kat opah. Kebetulan dia buat lebih," kata Manda atau lebih tepatnya, Amanda Aqilah.

Ayrose yang sedari tadi memerhati merengus geram. Dapat dia lihat gadis yang digelar 'Manda' itu tersengih seperti kerang busuk memandang suaminya.

Jealous  ni !

"Okay lah mak, kami balik dulu. Takut jammed nanti," pamit Tengku Andri.

"Abang Ad nak balik dah ?" soal Amanda manja.

Adrian mengangguk sebagai balasan. Malas layan budak tu.

Dia tahu Amanda menaruh perasaan terhadapnya. Tapi dia hanya menganggap Amanda tidak lebih dari seorang adik.

Tengku Andri, Tengku Kalisya dan Arian bergerak ke arah kereta mereka. Enjin dihidupkan sebelum kereta itu keluar dari perkarangan rumah.

"Opah, Ayrose balik dulu. Nanti opah jaga diri baik-baik tau," pesan Ayrose sambil memeluk tubuh Hajah Riana.

"Yelah, kamu tu yang jaga diri. Ad, tengok-tengok isteri kamu ni," pesan Hajah Riana.

Adrian mengangguk dan tersenyum nipis.

"Nanti bila-bila Abang Ad datang lah sini. Manda boleh masakkan untuk abang," kata Amanda selamba berjaya membuatkan Ayrose ternganga.

Ayrose tersenyum pada Hajah Riana sebelum melangkah ingin keluar dari rumah menuju ke kereta.

"Ad, pi tengok bini hang tu," Haja Riana berbisik perlahan sambil menepuk bahu lelaki itu.

Adrian mengangguk dan segera mengejar Ayrose yang sedang terkedek-kedek itu.

"Honey, be carefull," Adrian memimpin isterinya.

Amanda yang sedari tadi menjadi penonton hanya beriak biasa walhal hatinya sudah panas melihat kemesraan mereka berdua.

Ayrose tidak berkata apa-apa malahan hanya akur.

"Dah, duduk elok-elok,"

Adrian terus ke arah seat pemandu sebelum memboloskan diri ke dalam. Enjin dihidupkan lalu kereta itu keluar dari perkarangan Hajah Riana.

Sempat mereka melambai pada Hajah Riana.

✨✨✨

"Honey, okay tak ?" soal Adrian sebaik mereka tiba di rumah.

Ayrose mengangguk. Kepalanya tiba-tiba berdenyut.

Tiba-tiba dia berlari ke arah dapur menuju sinki. Ayrose menunduk dan memuntahkan segala isi perutnya.

"Uwelkk... welkk..."

Adrian mengikuti langkah isterinya. Terkejut dia melihat isterinya sedang muntah di sinki.

"Honey, kenapa ni ? Ya Allah, honey okay tak, sayang ?" Adrian mengusap belakang Ayrose.

Ayrose mencuci mulutnya. Tekaknya berasa pedih dan nafasnya terasa sesak. Dadanya juga sakit.

Sudah lama dia tak dapat alahan sejak kandungannya usia 4 bulan. Waktu tu pun, dia mengalaminya tak berapa teruk.

"Sini," Adrian memimpin isterinya ke ruang tamu.

Punggung dilabuhkan di sofa.

Adrian ke dapur untuk mengambil air suam. Dan dia kembali semula ke ruang tamu.

Minyak angin di dalam poketnya di ambil.

"Honey, minum air sikit," arah Adrian.

Disuakan gelas itu pada Ayrose. Ayrose minum tanpa banyak alasan.

Kemudian Adrian membaringkan Ayrose di ribanya. Minyak angin tadi dibuka dan disapu pada kepala, belakang, tengkuk, dada serta perut isterinya.

"Feel better ?" soal Adrian.

Ayrose mengangguk dengan mata tertutup.

Namun Ayrose tiba-tiba membuka mata dan duduk.

"Honey, kenapa ni ?" soal Adrian pelik.

Ayrose tidak menjawab sebaliknya terus mengesot menghampiri Adrian. Dia duduk di riba Adrian. Tangannya melingkar di leher Adrian.

Bau minyak wangi yang dipakai Adrian ternyata berjaya mengurangkan loyanya.

"H-honey, do-don't..." suara Adrian sedikit bergetar.

"Hmm," Ayrose menggumam dan terus meletakkan kepalanya di leher Adrian.

Adrian pasrah. Dia tidak mampu menghalang jika itu kehendak isterinya.

Ibu mengandung, kan ?

CONTINUEZ...

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now