We bevinden ons in de keuken van wat men noemt pension de Ponti. Het pension werd gerund door de gelijknamige Frank de Ponti. Samen met zijn vriendin Eva van Dongen woonde en werkte hij in het pension. Tot de tragische gebeurtenis zo'n 13 jaar geleden. Toen Frank door de criminelen die zijn zaak wilden overnemen, waar hij een stokje voor stak, werd dood geschoten. Op zijn trouwdag nog wel. Nu wordt de Ponti nog bewoond door zijn weduwe en haar partner. Belangrijk om even extra te vermelden, politie partner. Want deze twee hebben geen relatie. Ze zijn niet verliefd en dat zal ook nooit gebeuren. Althans, dat houdt Eva vol. Bijvoorbeeld in de uitleg aan een nieuwe collega of een oude vriendin.
Even terug naar het begin, de keuken. De twee rechercheurs werken op dit moment aan een zaak over een vermoorde Britse vrouw. De gesprekken tussen de twee gaan dan ook over de zaak. Eva haar partner, Floris Wolfs, is de kok des huizes. Als het aan Eva zou liggen at ze elke avond Chinees. Bami, loempia's en kroepoek. Gelukkig heeft ze Wolfs, zo wordt hij door naasten en minder naasten genoemd, die iedere avond een andere maaltijd voor haar bereid. Bijna alles heeft haar al laten proberen, helaas pakt niet alles altijd even goed uit. Een jaar of twee geleden vielen de oesters niet goed bij Eva en werd ze ziek. Wolfs heeft toen alleen de zaak opgelost. Iets wat vaker gebeurd. Als ze een andere functie hebben, een van de twee ziek is of als ze wisselen tussen eenheden.
Je vraagt je vast af waar dit verhaal naartoe gaat. Daar komen we straks op terug, dat beloof ik je. Dit verhaal zal bevredigender zijn dan de liefdesrelatie van de twee rechercheurs. Oke, waar gaan we heen. De keuken, de zaak, koken en nu het moment van proeven.
'Wat is het?' Je ziet het gezicht van Eva betrekken. Wolfs daarin tegen vindt het wel grappig. 'Eva dit is wat wij in de volksmond varkenshaas noemen.' 'Varkenshaas met gebakken aardappelen en gegrilde groenten. Soms is het simpeler dan jij denkt'. Eva neemt een hap van haar varkenshaas. Ze weet hoe het smaakt en toch doet ze het of ze het voor het eerst eet. Ze wil Wolfs in de waan houden dat hij haar nieuwe dingen laat proberen. Maar haar partner kent haar beter dan ze denkt. Hij geniet iedere avond weer van dit kat en muis spelletje.
Maar iets aan deze avond is anders dan andere avonden in de keuken van de Ponti. Wolfs lijkt zenuwachtig en ook Eva gedraagt zich onrustig. Na het eten zijn zij verder gegaan aan hun zaak, maar hun concentratie hierop lijkt af te nemen. Iets lijkt hun aandacht te trekken.
'Een muis!' 'Wolfs daar loopt een muis!' Eva is de eerste die hem ziet, maar Wolfs volgt al snel. 'Ach Eef, het is maar een klein beestje. Daar hoef je toch niet bang voor te zijn?' 'Bang, Wolfs, ik ben niet bang. Maar als er een muis rondloopt volgen er al snel meer en hebben we een plaag.' 'We moeten hem vangen'. Wolfs beaamd Eva haar inzichten en snel zorgen ze voor een plan. De muis is voor het laatst gezien onder het gasfornuis. Zoals de twee rechercheurs gewend zijn werken ze samen. Eva op haar knieën met een emmer en Wolfs aan de andere kant met een bezemsteel. 'Oke, ben je er klaar voor?' 'Ja helemaal!' Wolfs haalt de bezemsteel onder het fornuis door. De muis reageert meteen en loopt regelrecht onder de kast. Helaas, poging een mislukt. 'Shit!' 'En nu?' Eva kijkt met een verward gezicht naar Wolfs. 'Dit plan was perfect!' Zegt ze dan ook. 'Nou gewoon, poging nummer 2'. Zegt Wolfs nuchter. De kast is smal en dus hebben ze dit keer aan beide kanten een emmer geplaatst. Wolfs haalt de bezemsteel onder het kastje door en... De muis rent vol in een van de emmers. Snel grijpen beide rechercheurs naar de emmer om hem rechtop te zetten. Dit lukt, maar in al hun haast knallen ze ook tegen elkaar op.
De muis loopt inmiddels rond in of nabij de Sint Bernasdusstraat te Maastricht. De twee rechercheurs zitten beide met een icepack tegen hun hoofd. Bij te komen van hun lompe actie. En de actie die daarop volgde. Grote stoere mannen blijken niet tegen een kopstoot te kunnen en dus ging Wolfs onderuit. Eva die gelijk in de stress schoot negeerde haar eigen hoofd. Ze pakte een glas water en gooide dit regelrecht in het gezicht van Wolfs. Die daardoor gelijk omhoog schoot. 'Verdomme Eef! Eva die hier de lol wel van in zag schoot in de lach. Na een poging van boos doen redde Wolfs het ook niet meer zijn lach in te houden. 'Kom hier jij' zei Wolfs tegen Eva toen ze beide uitgelachen waren. Toen ze dichterbij kwam plantte hij een kus bovenop haar pijnlijke hoofd. 'Het is toch meisjes plagen zoentjes vragen?' Rakelde Eva het kinderlijke versje op. 'Ik geloof dat het bij ons andersom geldt'. Een kleine glimlach brak door op beide gezichten. Voor ze het wist drukte Eva snel een zoen op zijn lippen. Een korte zoen. 'Deze is tegen de pijn.' zei ze erachter aan. Haar gezicht zo rood als een boei. Zijn gezicht stond verdwaasd. En ook zijn gezicht verkleurde al snel. Maar voor hij ook maar iets kon uitbrengen stond Eva snel op, liep het trappetje op naar boven en negeerde zoals gewoonlijk volkomen wat er zich zojuist had afgespeeld.
En daar zaten ze dan. Twee agentjes uit Maastricht. Helden van de dag. Beide in hun eigen gedachten. Maar samen hun Ponti gered van een muizenplaag.
Haha sorry dit rolde er zo uit. Ik hoop maar dat het een beetje leuk is om te lezen. Beetje anders dan anders.
JE LEEST
Whisky & Chocomel - verhaaltjes
FanficKorte verhalen over het leven van Eva van Dongen en Floris Wolfs.