Zondag

432 15 4
                                    

Zondag ochtend brengt vaak een serene rust met zich mee. De stad ontwaakt later, de vogels lijken harder te fluiten en de geur van koffie hangt in de lucht. Mensen lijken uit te staan op zondag. Eva haar ritme zorgt ervoor dat zij niet uit kan slapen. De zon schijnt door een kier haar kamer binnen. Het wordt een koele januari dag. Zo'n dag waarop je de kachel een graad warmer zet en je met een kop thee op de bank kruipt. Eva heeft geen bank. En haar temperatuur wordt geregeld door haar hardloopsessies. De warme douche erachteraan zorgt er nog beter voor dat ze warm blijft.

Normaal werkt Eva op zondagen, maar deze week heeft ze een dag vrij. Ondanks dat heeft ze al hardgelopen, gedoucht en loopt ze aangekleed naar de keuken. Haar partner ligt nog wel op bed, meent ze. Samen hebben ze het laat gemaakt gisteravond. Hun zaak is afgerond en op papier gezet. Met zestig uur op de teller is deze zondag vrij extra welkom.

Er staat in de hoek van de keuken al jaren een speaker. Beide gebruiken ze deze vrijwel nooit, maar vanochtend vond Eva hem weer. Met Bluetooth koppelt ze de speaker aan haar telefoon en zoekt op Spotify een rustige playlist op. Zachtjes speelt er nu een liedje van John Mayer op de achtergrond. Ieder weekend wordt de krant bezorgd, normaal gesproken leest ze hem niet. Vanochtend pakt ze hem er wel bij. Met een kop thee en de krant neemt ze plaats aan de grote tafel. Ze geniet van dit zondagse tafereel.

Als ze halverwege de krant is hoort ze boven de douche aan gaan. Haar partner is zijn zondag ook begonnen. Ze beslist dat het tijd is om de tafel te dekken. Ook zet ze de oven aan en kookt ze de eieren. De koffie is als laatste aan de beurt. Haar partner houdt van cappuccino. Of zoals zij dat noemt, koffie met melk. Zij geniet het meest van zwarte koffie. Als ze even later klaar is met het ontbijt komt haar partner naar beneden gelopen. Hij begroet haar. Vraagt of ze lekker heeft geslapen en geeft haar een zoen.

Een korte bevestiging wat ze de laatste tijd aan het ontdekken zijn. Ze geniet er vanochtend extra van. Een kleine glimlach verschijnt er dan ook op haar gezicht. Ze heeft heerlijk geslapen.

Nog met de muziek op de achtergrond beginnen ze aan hun ontbijtje. Inmiddels is Adele te horen. Easy on me raakt Eva. Het nummer beschrijft haar jeugd en hoe zij zich daar doorheen heeft gevochten. Ze laat het nummer gelaten over zich heen komen. Haar partner geniet van zijn eitje. En een slok jus d'orange. Ze zoekt oogcontact, hij geeft het haar. Een bevestigende knipoog volgt. Hij weet het. Hij stelt voor om straks even een wandeling te maken. Dat lijkt haar fijn. Ze is blij met deze zondag. Ze had hem nodig. Deze zondag in januari.

Geschreven en gepubliceerd op zaterdag avond haha

Whisky & Chocomel - verhaaltjesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu