"Mama?"
"Mama what happened to you?"
"Mama why are you sleeping on the road?"
"Mama! Wake up! Ayesh wants to show something! Teacher Merilyn gave me 5 stars for colouring contest and I have a chocolate too! It's your favourite chocolate Mama, it's Kitkat! Look at this mama!"
"Mama? Mama dah taknak main dengan Ayesh ke?"
"Papa, why abang-abang tu bawak Mama masuk van ada line warna merah tu?"
"Papa why are you crying?"
"PAPA! DIORANG NAK BAWAK MAMA PERGI MANA PAPA!!"
"MAMA NOOO!! MAMA COME BACK HERE MAMA!! MAMA DON'T LEAVE AYESH PLEASE MAMA!!!!""Muhammad Harris Uwais bin Idris! Bangun!", Haziera Uqasyah menggoncang kuat badan adiknya yang sedari tadi seolah-olah meracau entah kenapa. Muka Haziera berkerut bimbang akan kondisi Harris. Haziera menggosok lembut belakang badan Harris, menenangkan satu-satu adik lelaki kesayangannya. Mata Harris membulat terbeliak menampakkan susuk tubuh seorang wanita yang mamakai pelitup muka berwarna putih, menampilkan separuh wajah yang berkening upward dan mata hooded eyes, bersarungkan cadigen knitwear berwarna khaki bersama t-shirt putih di dalamnya, berkasutkan knee-high boots hitam, berseluarkan jeans biru dan rambut ikal mayang yang digayakan jenis pony-tail. Tangan Haziera ditepis perlahan. Janggal rasanya dibelai kakak sendiri.
Peluh membasahi dahi, air mata hanya ditunggu pecah empangannya, nafas dihela cemas, dada diusap perlahan dek jantung yang berdegup kencang, mulut terkumat-kamit mengucap nama Allah. Sedar akan reaksi orang ramai yang berada di ruangan menunggu lapangan terbang itu pelik memandangnya, Harris terus membongkokkan sedikit tubuhnya tanda meminta maaf atas kelakuannya yang memberikan ketidakselesaan di tempat awam itu.
"Astaghfirullah, Ayesh okey tak ni? Ayesh mengigau tadi, risau akak tiba-tiba Ayesh meracau macam orang tak betul. Akak dengar Ayesh duk sebut-sebut pasal mama tadi. Ayesh... Ayesh lupa ke apa akak pesan? Yang- "
"Sorry kak, but let's not talk about this now, I'm not in the mood. Ayesh dah tau apa akak nak cakap", laju Harris memotong kata-kata Haziera. Beanie berwarna kelabu yang dipakai laju ditarik menutupi kedua matanya, pelitup muka berwarna hitam sekali gus menetupi separuh lagi wajahnya. Tangan disimpul ke dada. Empangan air mata yang ditahan kini mula membasahi pipi. Sedikit demi sedikit titisan air matanya mengalir, nafas sedu-sedannya sedaya upaya ditahan agar tidak didengari orang sekeliling.
"Ayesh...dah 10 tahun dah benda ni berlalu. Akak pun rindu dekat Mama, hati akak ni berat sangat nak tinggalkan China ni. Tapi nak buat macam mana kita ni ada darah melayu jugak, Papa orang Malaysia, we have no choice but to follow him".
"Kakak, enough. I have no interest to talk about Papa neither Mama or even about our family. What's the point? I still feel empty, I can't find the cure. I only have you and Ecah", balas Harris dingin.Haziera merenung lama adiknya. Haziera sudah lali akan sikap dingin Harris. Baginya, Harris hanya seorang kanak-kanak yang masih berumur setahun jagung namun dipaksa untuk menjadi dewasa oleh keadaan. Dia tahu adiknya sayang sungguh akan keluarganya. Satu-satunya titik kelemahan Harris adalah Haziera dan Hanessah, kakak dan adik perempuannya. Hanya dua wanita ini yang membuatkan dia sanggup menumpahkan darah dan bertarung nyawa. Namun, terdapat sesuatu yang terpendam lama di dalam hatinya. Tolong, berikan dia peluang terakhir untuk melindungi wanita yang melahirkannya.
"Mama, I wanna turn back time please. I wanna take you, kakak and Ecah far away from here. This isn't our home anymore. I wanna fix everything, let me fix everything, just once again Mama, please come back", Harris bermonolog di dalam hati. Air mata tidak henti-henti membanjiri pipinya dek terkenang akan peristiwa tragedik itu.
"Harris, look at me", Haziera cuba memujuk Harris. Harris memalingkan badannya terhadap Haziera. Haziera perlahan-lahan menarik beanie yang dipakai Harris, mata sembapnya kelihatan, muka pucatnya cuba disorok, anak mata dialihkan dari pandangan kakaknya, malu jikalau kakanya melihat diri yang lemah ketika itu.
YOU ARE READING
~ MY HOME ~
Teen FictionTidak akan pernah ada jawapan yang tepat untuk sebuah perasaan, sifat, jiwa yang dinamakan 'Cinta'. Apa ia benar? Apa ia palsu? Apa ia sungguh diperlukan manusia? Apa makna cinta yang sebenarnya? " I wanna treat you with the best version of me. So...