LAJU si Odu Itoh keluar rumah bila dia dengar tu anjing menyalak. Dari jauh, si Odu nampak sudah kelibat si Aki Alap sama si Talui. Habis basah badan dorang kena hujan.
"Odoi gia si Aki sama si Talui ini. Tidak tau dari mana saja baru sampai," Odu Itoh masuk balik dalam rumah, pigi ambil dua helai tuala mandi.
Hujan masih lebat. Si Uku duluan-duluan masuk di bawah kulung rumah sambil kena jilat oleh anjing-anjing yang lain. Odu datang dan terus bagi tu tuala sama dorang si Aki. "Bah, pigi kamu mandi cepat. Nanti kamu demam."
"Bah, Talui. Mari mandi dulu," si Aki membawa si Talui.
"Iya, Aki." Talui yang nampak kesejukan, ikut saja arahan.
Sementara dorang si Aki mandi, Odu terus masuk dapur kasi panas tu masakan. Hidangan wajib si Aki, kopi O sama roti kering pun si Odu kasi sedia bikin kasi panas-panas badan.
* * *
LEPAS makan malam, si Odu pasang unggun api supaya dorang tidak berapa kesejukan sambil panggang buah pisang.
"Betul-betul la tadi... kita kena kasi sesat di hutan," bilang si Aki sambil kasi bagus tu kayu api di atas ropuhan (dapur tanah).
"Nasib baik ada si Uku kan, Aki. Pandai tu anjing," balas Talui sambil duduk peluk lutut.
"Ya, pasal tu la Aki sayang semua tu anjing-anjing. Jangan bilang anjing tiada guna. Paling bagus la tu mau bawa masuk hutan dan jaga rumah," bilang si Aki.
"Nah, makan kamu ini pisang." Odu letak satu piring penuh pisang bakar di depan si Talui.
"Ui, sadap bah ni Odu. Lama saya tidak makan pisang begini kena panggang," berabis si Talui tiup kasi sejuk tu pisang.
"Bah, makan la. Apa-apa pun, syukur la kamu dua selamat pulang," Odu Itoh senyum.
"Itoh, saya rasa tu Rogon tau niat saya tadi petang. Berabis sudah saya kasitau si Miki cuba cari di tempat yang kau bilang tu tapi dia cakap ada orang nampak si Udai masuk di hutan sebelum dia hilang," bilang si Aki. Talui mendengar saja sambil berabis menikmati tu pisang bakar. Dia memang sedia maklum dengan 'kebolehan' Odu Itoh.
"Memang begitu, Alap... Syaitan tidak pernah mau kasi senang hidup manusia. Yang orang bilang nampak si Udai masuk hutan tu, itu semua jelmaan saja supaya kerja-kerja mencari jadi lambat. Masa kamu sesat pun, mata kamu sudah kena 'tutup' oleh tu Rogon. Nasib la si Uku duluan pulang, sana saya dapat rasa sudah ada yang tidak bagus jadi sama kamu. Syukur la si Uku faham apa yang saya suruh," balas Odu sambil makan sirih.
"Apa yang Odu 'nampak'?" tanya Talui.
Odu Itoh diam sekejap. Suntil Langkum (tembakau) dipicit-picit sebelum diselit di celah bibir. "Odu nampak kawasan kebun, semak hutan. Lepas tu ada bagitau yang itu la tempat dia. Tempat si Udai hilang."
Bertinguk dorang si Aki Alap sama si Talui. Selalunya, apa yang si Odu cakap memang betul.
"Kalau kira, berapa lama sudah si Udai hilang tu Aki?" tanya Talui.
Aki berfikir. "Kalau sampai hari ini... kira 10 hari sudah si Udai hilang..."
Talui menggeleng. Dia sendiri tidak tahu apa yang patut mau buat. Dalam hati, Talui cuma berharap si Udai selamat dan baik-baik saja. "Kalau 10 hari masih belum kena jumpa... Odu rasa, macam mana si Udai sekarang? Maksud saya... bagus-bagus juga bah kan dia?"
Odu tarik nafas. "Itu saya tidak tau, Talui. Biarpun hati saya rasa lain, kita sembahyang saja supaya dia selamat. Itu kan Tuhan punya kuasa."
Talui angguk. Betul juga apa si Odu cakap. Hidup dan mati bukan ketentuan manusia. "Bah... jadi macam mana sekarang? Kalau dorang masih tidak mau cari si Udai di sana, siapa yang mau pigi cari?"
YOU ARE READING
PANGKAUSAN
RandomKehilangan si Udai jadi tanda tanya satu kampung. Ramai orang cakap kehilangan dia ada kaitan sama perebutan harta warisan keluarga. Sampai la mayat si Udai kena jumpa dalam keadaan mengerikan. Aki Alap dan Odu Itoh, pasangan suami isteri warga emas...