متنسوش الفوت وكومنت تشجيع عشان اكمل ❤️
معلش البارت صغير اعتبروه تسخين كده والبارت اللي جاي هيبقي كبير إن شاء الله 💜
_____________________________________في احد الاحياء السكنيه بمدينه المنصوره وتحديدا علي اسطح احد المنازل "
كان يقف شاب علي ذلك السطح وهو يشعر بالغضب الشديد من والدته التي جعلته يصعد ليجمع البيض من " عش الفراخ " ويطعم الدواجن.
_انا مالي بالفراخ والزفت....ما ان شاء الله عنهم ما كلوا...الواحد بدل ما يقعد يذاكرله كلمتين ينفعوه يطلع يلم البيض...ايه القرف ده..
اتجه " يوسف " اللي المكان الذي يوجد به الدواجن
واخد بعض من طعامهم ووضعه لهم..ففوجئ ب "فرخه" تخرج من العش وتجري مسرعه ثم قفزت الي احد الاسطح المجاوره للمنزل.وقف يوسف ينظر بدهشه الي هذا المشهد...ولم يفكر ان سطح المنزل الاخر ملتصق بمنزلهم بل فكر في ان الفرخ لديه قوه خارقه ويستطيع الطيران كما لو كان طفلاً في الخامسه من عمره يفكر.
يوسف : شاب في جامعه القاهره " جامعه الحقوق" ظهر عليه الذكاء والنبوغ منذ كان طفلاً....كان دائما يحب الاختراعات واستكشاف الغوامض...رغب منذ كان طفلاً بالالتحاق بكليه العلوم لكنه قد اصيب بمرض مزمن منعه من التركيز في مذاكرته...لكن علي اي حال كليه الحقوق ليست الاسوء... يحاول اقناع نفسه بهذا الامر.
استفاق يوسف من افكاره علي صوت والدته وهي تخبره بأن يسرع كي يذهب للجامع مبكرا لاداء صلاه الجمعه.
_____________________________.
" في مكان اخر في القاهره "
كان ينام شاب وهو لا يشعر بما حوله...فقد ارهقه السهر ليكمل "مسلسله المفضل"
دخلت والدته الي الغرفه وهي تحاول إفاقته بلطف
_ زياد....يا زيزو قوم يلا يا حبيبي عشان تحلق صلاه الجمعه.حاولت والدته كثيرا لكن لا جدوي...فلم يتحرك من سريره.....فغادرت غرفته بيأس من ايقاظه...وعند خروجها من الغرفه كان والده يمر من امامها فنظر لها بإسغراب قائلا : هو لسه مصحيش؟
_لا لسه....غُلبت فيه وهو مش راضي يصحي.
_طب عديني كده يحجه....واد يا زيااااد.
انتفض زياد من سريره وهو يقول : صحيت اهو.
نظرت والدته الي بشفقه : حرام عليك صحيته مخضوض.
نظر زوجها اليها بسخريه ثم غادر من امامها فهي دائما تخاف عليه....فهو ابنها الوحيد الذي رُزقو به بعد خمس سنين زواج....هو يحبه ايضا بشده لكنه يحبه ان يعتمد علي نفسه وليس علي والدته وعليه !
زياذ : شاب في كليه الحقوق بجامعه القاهره...ليس
متفوق لكن لا بأس به...هادئ بشده منذ كان طفلا ولم يكن لديه اصدقاء حتي وصل الي الثانويه وتعرف علي شاب يدعي " محمد" ولم يكن يشبهه في أي شئ لكنه احب ان يكون له صديق بسبب معاناته من الوحده منذ كان طفلا.______________________________________
_ صباح الخير يا أمي.
*صباح الخير يا حبيبي...انت لسه صاحي ولا ايه؟
_ لا لسه صاحي.
الام : اه....هتلاقيك قاعد سهران تقرأ في الكتب اللي ملهاش لازمه دي.
محمد : لا مسمحلكيش...كلو الا الكتب يا امي.
الام : يبني ده حتي اخواتك البنات مبيقروهاش واهم قدامك فاضيين مبيعملوش حاجه...إنما انت وراك مذاكره والمحل بتاع باباك الله يرحمه..يعني مش فاضي للكتب والحكايات والكلام الفاضي ده.
محمد بمزاح : لما تلاقيني قصرت في اي حاجه...ايًا كانت شغلي او دراستي ابقي اشتكي يا ستي.
الام بيأس : ماشي يا حبيبي...ربنا معاك روح يلا روح اغسل وشك وفوق كده عشان تفطر وتنزل الجامع بدري.
اومأ لها محمد وخرج من"المطبخ" دون تعليق
محمد : شاب في كليه الحقوق جامعه القاهره...توفي والده منذ كان صغيراً وتركه مع والدته واختين له
وبالرغم من انه اصغر إخوته إلا انه رفض أن تعمل اي واحده منهم وقام هو بإداره محل والده بجانب دراسته.
______________________________________اول حاجه عاوزه اقولها إن ممكن يكون في غلطات في السرد او اخطاء نحويه
دِ هتبقي غلطه مني لاني مأتنقتش اللغه العربيه عشان اكتب من غير اخطاء او كده
ف ياريت محدش يعلق عالغلطات لاني انا نفسي معترفه بيها ف ياريت اللي عنده كلمه حلوه يقولها واللي معندوش يريح انفه الجميل ♥️ده بارت ثغنون كده..تسخين لحد ما الاقي ريتش كويس وإن شاء الله البارت الجاي هيكون كبير ♥️
متنسوش الفوت وكومنت عثل كده عشان اكمل كتابه
ولو لقيت ريتش كويس هحدد يوم معين وانزل فيه الروايه ♥️