-بتـڪلمي مـين يا مـرام؟
-"التلـيفون وقـع منـها وقـامـت وقفـت".. بابـا أنـا .
-أنـتِ إيـه "قـرب مـنها ومسـڪ التلـيفون" الو الـو جـبان "رمـىٰ الـتليفون وشـدّ شعـرها" بتـڪلمي ولـد وبتستغفليني أنـا وأخـوڪِ يـا حيوانـة إمـا ربـتڪ مبـقاش أنـا ياسـين ماشـي .
-"بِبُـڪاء".. يـا بابـا واللَّـهِ لا يـا بابـا أهـه .-"فِـضل يضـرب فيـها ومـرام فـضلت تُـصرخ لغايـة مـا إللِـي فـي البـيت صحـي"
-"نـوح قـرب منـهم وخـد مـرام فـي حضنـه" .. فـي إيـه يـا بابـا استنىٰ بـس فـي إيـه .
-"بتـهڪم".. بقـىٰ الحيوانـة بِتڪلم ولاد وأنـا لسـه عايـش أُومـال لـمّا أمـوت بقـىٰ إيـه إللِـي هَيحصـل هـا رُدي "بـص لنـوح" نـوح إبـعد عنـها علشان واللَّـهِ مـا هرحمـها .
-"نـوح بِصدمـة".. ولاد!! طـ طـب إهـدىٰ يـا بابـا إهـدىٰ بـس بِـاللّـه عـليڪ .
-إهـدىٰ!! أنـتَ شايـف إنّـي أهـدىٰ .
-"إسـراء اتدخـلت ".. إهـدىٰ يـا ياسـين علشـان نعـرف نحـل ڪُل حاجَّـة بِالهـدوء .
-"ياسـين بـص لمـرام وخـدها مِـن حُـضن نـوح".. أنـا هعـرف اربـيڪِ ڪويـس .
-"دخلـها الغُرفـة وأخـد التليـفون والـلاب تـوب بتاعـها وخـرج وقـفل عـليها بِمفـتاح".. إيّـاڪم ثـم إيّـاڪم حـد يفتـح لـها سامـعين "ودخـل غُرفـته" .
-"مـرام بِبُڪاء".. يـا بابـا اصـبر بِاللّـه عـليڪ بـابااا .
-أختڪ يـا نـوح شوفـت أخـتڪ .
-إهـدي يـا مامـا ڪُل حاجَّـة هتتـحل .
-مـاشي يـا حبيـبي هـقوم أشـوف أبـوڪ .-"إسـراء دخـلت لياسـين٬ ونـوح دخـل غُرفـة أنـس٬ ومـرام فضـلت تبڪِ فـي غُرفتـها لغايـة مـا نـامـت تانـي يـوم نـوح فـضل قـاعد مسـتني ياسيـن قـبل م,ا يُـخرج"
-"بـاس جبـهة إسـراء".. أنـا رايـح الشُـغل يـا حبـيبتي
-فـي أمـان اللّـه يـا ياسـين .
-بـابـا
-نعـم يا نـوح .
-مـمڪن أخـد المـفتاح وأدخـل لِمـرام أتڪلم معاهـا .
-لا والف لا .
-بابـا لـو سمـحت أنـا بستأذنڪ علشـان مِش أعمـل حاجَّـة من وراڪ وفـي الـوقت عايـزين نعـرف هـيَ عملـت ڪدَه ليـه .
-تـمام يـا نـوح ابـقىٰ قـولّـها ملـهاش ڪلام مـعايـا تـاني يـلا فـي أمـان اللّـه .-"سـابهم ومِـشي وإسـراء بصـت لـنوح بِـخوف ونـوح سابـها ودخـل لمـرام ولقـاها بتبڪِ وجسـمها أزرق وأوّل مـا شـافته جريـت عليـه حضنـته"
-نـوح .
-تـعالي مِـن غـير بُـڪاء "مـسح دمـوعها وقعـدها علـىٰ الڪُرسي وهـو قعـد قدامهـا".. عايـز أعـرف ميـن دَه؟ واسمـه إيـه؟ ومنيـن وإمتـىٰ اتڪلـمتِ معـاه؟
-"بِشهقـة".. هـو اسمـه فـارس هـنا فـي المنوفية مِـن شبيـن اتڪلمـت مـعاه إزاي أنـا وهـو ڪُنا بنعـمل مشـروع فـي الڪُليـة وڪنا لازم نتـوصل عَلـىٰ الواتـساب علشـان نڪون عارفـين هنعـمل إيـه والڪلام خـد بعـضـه واتعلقت بيـه وحبيتـه .
-أنـا مِـش هـمدّ إيـدي عليڪِ تمـام وهنتڪلم براحـة مستـعدة تسمـعي وتستـقبلي ڪلامـي؟
-"هـزت راسـها بِمعـنىٰ موافقـة".. موافقـة .
-أولًا أنـتِ مُسلمـة ودَه الحمـدُللّـه نِعمـة مِـن عـنّد ربنـا٬ ثانيًـا حـرام إنّڪ تڪلمِي ولد لأنّ ربـنا عمل ضـوابـط شرعيـة لتعامـل مـع الجنـس الأخـر٬ ومـن ضـمن الضـوابـط دِي إنّڪ متڪلميش مـع أي ولـد غيـر لـضـرورة إللِـي هـي زي الشُـغل مِـش أڪتر ولا أقـل وتعمـلي حـدود فـي التعـامل٬ وڪمان ڪُتر الڪلام مـع شخـص معـين قلبڪ هيـتعلق بيـه وساعتـها ڪل تفڪيرڪ إنّڪم تتڪلموا 24ساعـة وطبـعًا الشيـطان شاطـر لأنّ الشيـطان مِـش هيـقولڪ روحـي ڪلـمي ولـد لا خالـص هـو هيمشـي خطـوة خطـوة وربڪ قـال فـي القُـرءآن "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْڪَرِ"
-"قطـعت ڪلامـه".. بـس .
-مـمڪن مِـش تقـاطـعيني .
-آسفـة اتفـضل .
-الشافـعي قـال "أصعـب الـحرام أولـه ثـم يسـهل ثـم يستسـاغ ثـم يولـف ثـم يحـل ثـم يطبـع علـىٰ القـلب ثـم يبحـث القـلب عـن حـرام آخـر" بمعـنىٰ إنّ ڪُتـر مـا بتـعملي حـرام هتشوفي عـادي ودي ڪبيرة مـن الڪبائـر .
-"بِـبُڪاء".. بـس أنـا مڪُنتش أعـرف دَه ڪُلـه .
-دَه علشـان أنـتِ مـش عارفـة حاجَّـة عـن دينڪ والعيـب مِـش عَلَـىٰ أهلڪ حتـىٰ لـو علىٰ الأهـل فأنـتِ ڪبـرتي المفـروض أنـتِ إلـلي تـدوري عـلىٰ ديـنڪ مِش العڪس .
-طـب أعـمل إيـه دلوقـتي أنـا بحبـه .
-يعـني بعـد دَه ڪلـه بتقـولي بتحـبي!! أللـي بيـحب حـد عمـره مـا بيأذي هـو عمـره مـا حـبڪ أنـتِ مُـجرد لـه رخيصـة إزاي هيتجـوز واحـدة ڪانـت بتڪلـمه مِـن وراء أهلهـا٬ ڪانـت تستخـبىٰ تحـت البطانيـة وتستـنىٰ أهلـها علـشان يـناموا علـشان تڪلمـوا أنـتِ مـاتعـرفيش هـو بيتڪلم عليڪِ إزاي أنـا ولـد وعـارف دمـاغ الولاد ومِـش بـعيد يڪون اتڪلم عنڪ قـدام صاحبـه الولاد إللِـي يڪلم بنـت بيشـوفها رخيصـة وإنّـها مُجرد تسليـة مِـش أڪتـر يـا سـت مـرام .-"مـرام سڪتت وڪانت مـصدومـة مِـن ڪلامـه وإنّ فعلًا ممڪن يڪون دَه ڪله حـصل نـوح شافـها سرحانـة قـام وقـف وبـاس جبهتـها"
-أعرفـي إنّ عمـري مـا هاذيڪِ بِڪلامي وأفعالـي أنـا بحبڪ لأنّڪ أنـتِ بنتـي وأختِ هسيبڪ دلوقـت وفـڪري مـع نفسڪ شويـة .
-"سـابها وخـرج وراح قعـد جـنب أمـه".. أختڪ عاملـة إيـه؟
-طـب لـيه الدمـوع دِي بـس يـا سُڪر .
-هـو أنـا قصـرت مـعاڪم أو قصـرت معاهـا بِالذات أنـا واللّـهِ مـا ڪُنت بـفرق مـا بنـڪم .
-"قـام حضـنها".. دـموعڪ غاليـة يـا سـت البـنات بـس هـو سـن مراهقـة بقـىٰ وأنـتِ عارفـة أهـم حاجَّـة إنّ إحـنا نـقولها ڪدَه حـرام وحلال حتـىٰ لـو غلطـت قـومي لهـا وخُدها فـي حضنڪ وصدقيـني ڪُل حاجَّـة هتتـحل بـإذن اللّـه.
-بـإذن اللّـه هعمـل ڪده حـاضر.
-يحضـر لڪِ السـعادة يا عيـوني المُـهم أنـا خـارج عايـزه حاجَّـة .
-"باسـت جبهتـه".. عايـزه سلامتڪ يـا ضنايـا .
-حبيبتـي فـي أمـان اللّـه .-"إبتسمت ومسـحت دموعـها وقامـت لغُرفـة مـرام لقتـها واقفـة قـدام الشباڪ سرحانـة"
-مـرام .
-"مـرام جريـت عليـها حضـنتها".. أنـا آسفـة يـا مامـا أنا آسفـة مِـش هعـمل ڪدَه تانـي واللّـهِ بـس خليڪِ معايـا بِاللّـه عليڪ وخـلي باـبا يڪـلمني .
-"إسـراء مسحـت دموعـها وابتسمـت".. إهـدي حبيبـتي أنـتِ عارفـة أنـا وأبوڪِ وانا مسامحينڪ بـس أهـم حاجَّـة تبـعدي عـن الولـد ده وابعـدي عـن إيـه ولـد وقربـي مِـن ربنـا علشـان إحـنا مِـش محتاجـين غيـر رضـا اللَّـه عليـنا وإنّڪ تعـملي ذنـوب بيـمنع البرڪـة والـرزق والرضـا .
-حاضـر واللَّـهِ حاضـر بـإذن اللّـه .
-"مـسحت علـىٰ شعرهـا".. ماشـي يـا روحـي قـومي جـهزي معايـا الأڪل .
-حـاضر .-"قامـوا مـع بـعض ووقفـوا فـي المـطبخ لغايـة مـا وـقت الـغداء جـه وياسـين فتح البـاب ومـعاه أنـس ودخـلوا وأوّل مـا ي,اسين شـاف مـرام بـرا غُرفتـها وواقفـة تجـهز الأڪل عيونـه احـمرت وراح ناحـيتها"
-"بتهڪم".. أنـتِ إزاي تخـرجي مِـن غُرفتڪ .
-يُتـبع ..
#مـا_وراء_النِـقاب#𝖕𝖆𝖗𝖙"𝟐"
#𝖒𝖆𝖗𝖆𝖒_𝕬𝖘𝖍𝖗𝖆𝖋_𝕰𝖎𝖘𝖘𝖆.. ✍️
أنت تقرأ
مَا وراءَ النِـقـاب
Spiritualستُبيـن لڪَ الأيـام؛ أنَّ اليـد التِّي أفلتتـڪ لـم تـڪُن تُـاسبـڪ منـذ البدايـة٬ ستتـأڪد بـأنَّ الطريـق الـذي اختـارهُ اللَّـه لـڪَ ڪان أفـضـل ألـف مـرة مِـن الطريـق الـذي اختارتـه لنفـسـڪ٬ وستطمئـن بـأن انهيـار الأسـباب مِـن حـولڪ ڪانـت رحمـةً بـڪ...