Tetamu yang hadir mula beransur pulang. Suasana yang meriah mula terasa sunyi. Kemah dan bangku di luar rumah juga sudah dikemas sebentar tadi.
Laila melipat baju pengantin yang baru dipakainya siang tadi. Baju itu perlu dihantar dry cleaning pada esok hari. Tak sempat dia ingin menelek rekaan baju tersebut kerana otaknya sibuk memikirkan perkara lain. Cantik atau tidak, dia langsung tidak peduli.
Baju melayu kain satin berwarna putih juga dimasukkan sekali ke dalam paper bag untuk dihantar cuci nanti.
Tak bolehkah Laila menganggap lelaki itu seperti ayahnya sendiri saja? Tuan Mizan jauh lebih berusia dari Salem. Agak kekok bila mereka ingin berbicara sama sendiri. Tidak tahu gelaran apa yang patut digunakan. Ah dia malas nak ambil tahu. Sendiri yang cari penyakit, sendiri selesaikan.
Tok..tok...tok...
Ketukan di muka pintu menghentikan gerakkan tangan Laila. Selang beberapa saat, daun pintu dikuak dari luar. Muncul Tuan Mizan yang sudah siap menukar pakaian.
Laila tersenyum kelat. Walaupun dia tak suka, tapi dia tidak pernah diajar untuk bersikap kurang ajar. Dari kecil dia sudah biasa memendam perasaan.
Suasana hening. Sunyi. Masing-masing hanya berdiri kaku di tempat sendiri.
"Hmm.. Laila tengah buat apa?" Tanya Tuan Mizan memecahkan kesepian.
"Laila lipat baju ni. Esok nak hantar dobi sebelum nak pulangkan dekat bridal." Laila meletakkan paper bag tersebut di tepi almari baju.
Nasib baiklah malam ini dia masih boleh tidur di rumah orang tuanya. Tidaklah dia berasa takut atau kekok sangat.
Tuan Mizan melabuhkan punggungnya di birai katil. "Sudahlah tu buat kerja. Hari pun dah malam. Rehat. Kerja tu boleh sambung esok saja."
"Err... Tak apa. Laila tak biasa tidur awal." Dalih Laila. Wajah Tuan Mizan tidak berani dipandang. Otaknya ligat cuba mencari idea untuk melarikan diri. "Tuan rehatlah dulu. Laila nak keluar tengok kerja kat luar tu."
"Nanti dulu." Tuan Mizan cuba menghalang Laila.
Langkah Laila terhenti.
"Mari duduk sini dulu." Tuan Mizan menepuk-nepuk katil di sisinya agar Laila duduk di situ.
Laila menelan air liurnya gugup.
"Sini."
Takut-takut Laila duduk di sebelah Tuan Mizan. Jaraknya dijauhkan sedikit.
"Laila tak suka dengan aku ke?" Soal Tuan Mizan.
Laila menggelengkan kepalanya. Takkanlah dia nak mengaku. Siapa yang suka berkahwin tanpa ada dasar cinta. Tambahan pula Tuan Mizan itu dah tua, dah boleh jadi pangkat datuk saja.
"Laila tidurlah. Aku takkan kacau kau." Ujar Tuan Mizan seraya meletakkan bantal peluk ditengah-tengah katil.
****************
Lena Laila terganggu bila dia terasa ada sesuatu yang bermain di kepalanya. Tidak lama kemudian dia terasa pipinya diusap-usap perlahan. Sudah beberapa hari dia tidak mendapat tidur yang cukup membuatkan matanya berat untuk dibuka.
Bau rokok menusuk hidung. Berkerut dahi Laila untuk memaksa dirinya membuka mata. Alangkah terkejutnya dia bila melihat wajah Tuan Mizan hanya beberapa inci dari mukanya.
Mahu saja Laila menjerit tetapi Tuan Mizan lebih pantas bertindak dengan menutup mulut Laila.
"Shhhh..." Tuan Mizan menginsyaratkan agar Laila tidak membuat bising.
Dada Laila berombak kencang. Terkejutnya masih belum hilang. Matanya terus terbuka luas. Hilang ngantuknya sebentar tadi.
Bila Tuan Mizan melihat tiada tanda-tanda Laila akan menjerit, perlahan-lahan dia melepaskan mulut Laila.
"Tu... Tuan kenapa?" Gugup Laila.
"Tak ada apa. Aku saja nak sentuh-sentuh kau." Bersahaja Tuan Mizan bercakap sambil tangannya kembali mengusap-usap wajah Laila perlahan. Dari dahi, turun ke pipi. Kemudian ibu jarinya menyentuh hujung bibir Laila.
"Tuan... Jangan macam ni." Laila cuba menolak tangan Tuan Mizan.
"Shhhh.... Diam. Aku tak buat apa-apa pun." Bisik Tuan Mizan. Wajahnya dirapatkan ke muka Laila. Satu kucupan diberikan di pipi Laila.
"Tuan.."
"Laila.... pejamkan mata. Jangan risau, aku takkan sakitkan kau." Bisik Tuan Mizan.
Laila memejamkan matanya rapat. Bayangan Tuan Mizan cuba diusirnya jauh. Dadanya berdegup kencang.
Bila melihat Laila tidak lagi melawan, Tuan Mizan tersenyum seronok. Tubuh badan anak dara sunti ditatapnya penuh minat. Rezeki di depan mata jangan ditolak.
Laila menggenggam penumbuknya kemas. Mata dipejamkan rapat. Jantungnya semakin berdetak laju. Bilik yang tadi berasa nyaman, mula terasa bahang.
Tangan Tuan Mizan semakin galak. Lengan Laila diusapnya lembut. Badannya semakin dirapatkan ke tubuh Laila. Mukanya disembamkan ke leher Gadis. Bau harum shampoo rambut Laila menambahkan keinginannya.
Cup... Satu ciuman diberikan di leher Laila.
Cup cup.... Dua ciuman diberikan lagi.Riaksi Laila yang mengertap bibir membuatkan Tuan Mizan lagi seronok beraksi.
Sedang Tuan Mizan menikmati lekuk tubuh Laila, tiba-tiba terdengar suara orang lalu di hadapan pintu bilik tidur mereka. Perbuatannya terhenti seraya memandang ke arah tingkap bilik. Kelihatan cahaya mula menerobos memasuki celah lubang tingkap. Hari sudah pagi.
Laila turut sama terkejut. Tanpa sedar, matanya bertentang mata dengan Tuan Mizan yang ketika itu turut memandang ke arahnya.
Tuan Mizan tersenyum lalu dia mencium bibir Laila. Sekali.... Dua kali...
Baju Laila dibetulkan sebelum dia berlalu turun dari katil. Tuala dicapai lalu melangkah keluar dari bilik.
Laila terkebil-kebil memandang siling rumah. Otaknya cuba mencerna apa yang baru saja terjadi.
Sambung lain kali pulak. Masa masih panjang 😋
YOU ARE READING
SUNTI UNTUK TUAN MIZAN (C)
RomanceBacaan Dewasa Laila bukanlah anak kesayangan keluarganya. Kelahirannya tidak dinanti dan diingini. Ibunya mengandungkannya saat kakaknya baru berusia tiga bulan. Kerana ingin memberi perhatian dan kasih sayang yang secukupnya kepada Tiara, Laila ser...