1

20 1 0
                                    

04/04/####
Ahad

Seorang remaja perempuan yang bernama Nora sedang bernafas dengan tenang sambil matanya tertumpu pada perkara yang tak tenang iaitu katilnya yang berselerak akibat dua orang adik perempuannya yang nakal.

" Nia! Nida! Berhenti sekarang jugak! Kasi kemas balik itu katil kalau mahu pinjam laptop kakak!", arah remaja 18 tahun itu.

"Baiklah!", jawab dua budak kecil itu. Nia kemas selimut dan cadar manakala Nida kemas bahagian bantal.

Nora tersenyum bangga. "Aah.. Ini barulah budak yang pintar. Pandai sepah, pandai kemas. Okaylah, mau tengok wayang dari you tube atau dari USB ?".

"You tube!", kata diorang dua.

"No aphmau,ye?".

Nida gadis usia 7 tahun itu merengek sedih tapi dipujuk oleh kakaknya yang tua dua tahun, Nia dengan kata,"Kita tengok orang buat keklah? Mau ka Nida?".

"Ok! Jom!".

Nora mengambil laptop milinya dan mula masukkan kata kunci sambil melaung kepada ibunya. "Ma, Hotspot wifi!".

"Memang dah terpasang pun!", jawab ibunya.

"Cantik!". Nora segera menekan internet dan terlihat nama wifi ibunya lalu tekan. Kemudian dia membuka bahagian google(?) dan taip perkataan you tube.

"Ma-uhuk uhuk(bunyi batuklah kan?)- mahu tengok wayang apa? Asmr orang makan?".

Nia menggeleng dan kata yang dia boleh taip sendiri. Jadi Nora biarkan jelah gadis tu taip apa. Dia sambung ke apa yang dia buat tadi iaitu baca cerita di wattpad tentang sakura haruno sebagai watak utama. Antara cerita yang dia suka dengan watak sakura jadi tumpuan utama ialah stumble dan darkest before down ke tu namanya, dia lupa. Tapi cerita tu memang best, mantap!.

Sekarang dia tengah baca Ghost Of A Chance, cite dia tentang oc yang author masukkan dalam anime Ghost Hunt lalu oc tu ikutlah watak utama Mai Taniyama dan kumpulan yang mempunyai kelebihan untuk berdepan dengan hantu. Dia baru sampai di chapter yang dimana mereka berada di church arc gitu yang mana ada hantu anak kecil yang mati merasuk tubuh anak yang lainnya dan bermain sorok-sorok atau sembunyi gitu.

Sambil membaca, Nora tersenyum suka dengan alur ceritanya. Namun dia tak lupa dengan sakit batuk yang dihadapinya dan pernafasan yang kadang-kadang tersekat. Baru sahaja tu, dia susah untuk bernafas! Selama ini, Nora okay je. Cuma masa masuk tahun baru tu je yang start sakit gini. Ada juga dia cari maklumat tentang sakit nie, dan dia jumpa... Mungkin penyebabnya peparu dia ada kuman? 'Wow! Aaaaku tak percaya. Nak gi hospital untuk cek ke atau tak? Nanti karang bukan jawapannya, malu pula nanti dan menyusahkan juga. Aahhhh.... Sesak betul dada aku... Tarik nafas pelan-pelan Nora. Sakit sikit je nie. Nanti hilang juga', katanya dalam hati.

_______________________•••______________
05/04/####
Isnin

'Diorang si Nana, Nia dan Nida pi sekolahkah hari nie? Sekolah baru buka, mesti diorang pi! Kite pula? Kite duduk rumah jelah! Kite kemas rumah sikit-sikit cam mama kata(Mama: Kamu duduk rumah, pandai-pandailah tolong kemas rumah. Bukan terbaring hadap telefon je. Me: Baiklah ma). Mungkin lepas tu kite pi bikin cerite baru atau sambung cerite yang terbengkalai tu?'. Kini, Nora duduk di penjuru katil sambil berfikir dengan lebih dalam lagi tentang apa yang dia perlu lakukan.

"Maaaa.... Buat apa yang harus buat jelah. Kira 12345, jom buat! Lepas tu kite baring terbungkang di atas katil bersama dengan telefon pintar kite yang tercinta!", hampir kuat Nora berkata.

Kepala ibulanya terpacul di depan pintu dengan wajah yang...errr...nak cakap cam ne...bersahaja?

"Kamu buat apa tu Nora? Jangan lupa jemur kain dan sapu ruang tamu. Tengahhari nanti, pi masak ikan tu. Mama sudah kasi keluar ikan dan letak kat tepi sinki. Jangan lupa tau!".

Aku jadi kakaknya Sakura Haruno yo!Where stories live. Discover now