BAB 43 | TAKDIR YANG LAIN

292 18 1
                                    

"Ombak tidaklah besar, cuma perahu kita saja yang kecil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ombak tidaklah besar, cuma perahu kita saja yang kecil. Ujian Allah tidak berat, cuma iman kita saja yang lemah."

ఌ︎













RITA berjalan perlahan ke arah sebuah surau kecil yang terletak di antara dua buah rumah di kampung itu. Surau itu tidaklah terlalu besar namun, cukup untuk para jemaah di kampung ini menunaikan solat fardhu lima waktu secara berjemaah.

Angin pagi lembut menyapa tubuhnya. Meskipun surau yang diperbuat daripada kayu dan batu konkrit itu masih agak jauh daripada pandangan, ketenangan dan kedamaiannya telah dapat dirasai dari sini. Mungkin inilah kelebihan yang diberikan oleh Allah SWT hasil daripada usaha penduduk kampung untuk meng'imarahkan surau lama itu.

"Assalamualaikum akak." Satu suara seorang perempuan tiba-tiba saja menyapanya. Rita sedikit tersentak lalu terus mengalihkan pandangan ke arah gadis bertudung labuh berwarna ungu itu.

"Waalaikumussalam. Er... kamu ni dari surau ke?" Rita terus bertanya apabila matanya tertumpu pada Al-Quran lusuh yang dipeluk oleh gadis itu.

"Ya haah. Saya baru habis kelas tarranum dengan Ustaz Nurhan," balas gadis itu dengan ramah bersama senyuman manis.

"Oo... jadi Ustaz Nurhan masih ada di surau la kan?" Gadis itu terus menganggukkan kepala. Matanya jatuh pada bekal makanan yang dibawa oleh Rita.

"Akak nak bagi bekal makanan ni dekat ustaz ke? Kalau nak, saya boleh tolong berikan."

"Ehh... tak apa. Ni amanah orang kat akak. Jadi, akak yang kena beri..." tolak Rita sedikit gugup. Dia tersengih.

"Oh kalau cam tu saya minta diri dulu ya. Assalamualaikum..." pinta gadis itu dengan sopan.

"Waalaikumussalam..." Rita membalas sambil menghantar pemergian gadis itu bersama senyuman. Setelah gadis itu hilang daripada pandangan, Rita segera menyambung langkahnya ke arah surau semula.

'Hebat juga dia... pandai tarranum...' bisik hati kecil Rita yang saat ini teringatkan Nurhan.

Sampai saja dia di kawasan luar surau, langkahnya untuk memasuki rumah Allah itu tiba-tiba saja terhenti apabila dia mendengar suara seorang lelaki remaja dan dewasa bersilih-ganti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Sesekali, suara lelaki dewasa itu kedengaran membetulkan bacaan ayat Al-Quran lelaki remaja tadi.

Sekali lagi Rita terpegun. Entah mengapa akal dan kehendak hati mendorongnya untuk melangkah lebih dekat ke arah pemilik suara itu lalu bersembunyi disebalik pintu utama surau. Dengan berhati-hati, dia menjengukkan sedikit kepala.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now