Tengku Azira turun ke tingkat bawah. Dia melihat Tengku Hafiz dan Datin Maslina berada di ruang tamu. Datin Maslina memanggil anaknya yang baru ingin menjejaki kaki ke dapur.
"Az.. mari sini kejap sayang mama dengan papa nak cakap kejap." Panggil Datin Maslina. Tengku Azira melangkah lemah ke arah ibubapanya.
"Ada apa ma, pa?" Tanyanya yang masih berdiri di sebelah sofa berwarna coklat. "Duduklah dulu" Arah Tengku Hafiz.
Dengan rasa lemasnya dia duduk di sebelah mamanya. "Az..kenapa Az tak nak kahwin dengan Naz." Tanya Datin Maslina."Ma, pa.. kalau ini yang mama dengan papa nak cakap.. Az malas nak dengar. " balasnya dengan perasaan yang marah. Tapi dia tak boleh nak tinggikan suaranya kat orang tua. Dia tak nak dicop sebagai anak derhaka.
"Az dengarlah dulu.." Kata Datin Maslina minta simpati dari anaknya.
"Apa lagi mama?" Katanya dengan perlahan.."Sebenarnya.. nenek yang nak kamu berdua dikahwinkan." Terang Datin Maslina.
"Tapi nenek kan dah tak ada?" Kata Tengku Azira memberi alasan.
"Enough.. Az jangan nak membantah boleh tak.. buat je apa yang mama dengan papa suruh.. ini semua wasiat..lagipun papa nampak Naz baik, ada sifat tanggungjawab..dia pun sepupu Az kan? Sekarang papa tak nak dengar alasan apa-apa dari Az lagi.. kahwin je dengan Naz tu" Tegas Tengku Hafiz berkata.
Tengku Azira kehilangan kata-kata. 'Aku mesti bincang dengan Nazman supaya jangan setuju untuk kahwin. Gila ke apa? Nak kahwin? Aku muda lagi kot.' Fikirnya dalam hati.
****
"Please..Naz.. mama merayu sama Naz supaya kahwin dengan Az..ye sayang?" Pujuk Datin Serena.
"Mama.. Naz tak boleh kahwin dengan dia.. semua ni mustahil.. Naz dah anggap Az macam adik Naz." Pujuknya kepada mamanya supaya membatalkan perkahwinan mereka.
"Naz ni semua wasiat dari nenek.. tolonglah Naz.. ye?'' Datin Maslina masih tidak berputus asa memujuk anaknya."Nantilah Naz fikirkan." Akhirnya Tengku Nazman mengalah. 'Matilah aku kalau aku kahwin dengan perempuan gila tu.' Bisik hatinya.
YOU ARE READING
Jodoh Pilihan Keluarga(in progress)
Romance"What? Married? No!! Mama Az tak nak kahwin lagi-lagi dengan dia. Lagipun umur Az baru 16 tahun mama. Tak mungkin! ~Tengku Nur Azira. Tengku Nur Azira seorang anak ternama di Malaysia. Seorang gadis yang ceria, polos, manja, baik pada orang yang bai...