Mokhtar memang benar benar marah, hingga menggigil gigil tubuhnya menahan kemarahan nya itu. Namun apakan daya, dia hanya mampu untuk melihat sahaja, tetapi tidak berupaya untuk berbuat apa apa. Kerana terlalu asyiknya, hingga mereka langsung tidak sedar, bahawa aksi mereka itu sebenarnya telah menjadi tontonan kepada Mokhtar.
Dia pun memang tidak menyangka, isterinya itu akan menduakannya. Dia kenal siapa Anom, dia seorang isteri yang baik dan setia. Tetapi tidak sangka, Anom kini telah pun berubah. Sejak Mokhtar cacat kerana terlibat dalam satu kemalangan, yang telah membuat dia hingga tidak berupaya lagi untuk berbuat sesuatu dengan sendiri. Mujurnya kebaikan Anom masih lagi ada, dialah yang menjaga dan merawat Mokhtar. Hanya kesetiaan nya sahaja yang sudah pudar. Sebenarnya semua ini pun, berpunca daripada kesalahan Mokhtar sendiri.
Pertamanya Mokhtar telah mengkhianati kebaikan, dan kesetiaan yang Anom berikan kepadanya selama ini. Anom telah merasa sakit hati, bila mendapat tahu pada ketika kemalangan berlaku, sebenarnya Mokhtar sedang berpoya poya dengan teman wanita nya. Kesilapan kedua, bila Mokhtar terlalu percayakan salah seorang sahabatnya, yang bernama Azli, dalam membantu untuk menguruskan rumahtangga nya. Yang akhirnya Azli pun turut mengambil kesempatan dengan menguruskan isterinya sekali.
Ketika itu, Mokhtar merasa dirinya seperti telah di khianati oleh dua orang yang sangat setia kepada dirinya sebelum ini. Iaitu Anom, isterinya sendiri dan Azli sahabat baiknya. Mokhtar masih lagi tidak sedar diri dan tidak mahu untuk mengakui akan kesalahan nya sendiri. Dia tidak ingat yang selama ini, dialah yang telah mengkhianati Anom. Dia juga masih tidak perasan, bahawa ada beberapa wanita yang telah di usung ke sana ke mari dan di tidurinya itu adalah merupakan teman wanita, serta kekasih kepada Azli.
Pada waktu berlakunya kejadian tersebut, mereka memang tidak terfikir pun, bahawa Mokhtar boleh bergerak hingga sejauh itu. Kerana sebelumnya, tidak pernah berlaku kejadian yang seperti itu lagi. Pada yang kebiasaannya, setelah Anom memberi makan, memandikan dan menyalin pakaian, serta kemudian memberi nya makan ubat, Mokhtar pun akan terus tidur. Dia hanya akan terjaga, samada ketika dia hendak minum, atau hendak membuang air sahaja.
Kalaulah ketika itu dia dalam keadaan sihat, pasti Mokhtar akan bunuh kedua mereka. Itulah sahaja yang fikirnya. Tetapi apakan daya, dia hanya mampu sekadar untuk memandang sahaja, segala apa yang sedang mereka lakukan. Mokhtar memang tahu, bagaimana hebatnya Azli dalam melakukan hubungan seks. Walaupun dia tidak pernah untuk menyaksikannya sendiri, tetapi dia telah mendengar dari bekas bekas teman wanita Azli, yang pernah di tidurinya.
Baru inilah, Mokhtar menyaksikan sendiri bagaimana hebatnya Azli itu dalam melakukan hubungan seks. Walaupun dia dalam keadaan marah, namun dia tetap mengakui akan kehebatan Azli itu. Di depan mata kepala nya sendiri, mokhtar melihat bagaimana Anom telah menggelepar dan menggelupur ketika menikmati kejantanan Azli. Sudahlah alat kejantanan nya memang hebat, dengan besar, panjang serta kerasnya. Ketahanan lamanya juga pun boleh tahan. Hingga Anom sendiri yang meminta untuk di tamatkan.
Pada ketika itu, setelah kejadian yang di saksikan sendiri tersebut, Mokthar dengan hati yang marah ingin menemui mereka berdua. Untuk meluahkan api kemarahan nya. Tetapi bila keadaannya telah kembali tenang, kemarahannya pun mula surut, fikirannya juga turut berubah. Dia mula menginsafi diri, tanpa Anom isterinya yang penyabar itu, bagaimana lah keadaan hidupnya sekarang ini. Sedangkan segala gala dalam kehidupan seharian nya bergantung kepada Anom.
Begitu juga dengan Azli, orang harapannya. Dia sahaja buat masa sekarang ini yang boleh di harap untuk membantu nya dalam menguruskan perniagaan, serta urusan rumah tangga nya. Mokhtar memang tidak ada pilihan lain, mahu tidak mahu dia terpaksa juga menerima hakikat tersebut. Walaupun hatinya sakit dan jiwanya menderita.
Mereka berdua tidak tahu, bahawa Mokhtar sebenarnya sudah mengetahui tentang hubungan mereka itu. Namun sebagaimana mereka, Mokhtar pun bijak juga bersandiwara. Mereka bertiga masih tetap berhubungan seperti biasa, seolah olah tidak ada apa yang berlaku di antara mereka. Mereka masih boleh lagi untuk bersembang dan bergelak ketawa bersama sama ketika bertemu.
YOU ARE READING
pecundang
Short StoryCerita seorang suami yang kurang upaya, yang hanya mampu menyaksikan sahaja isterinya digagahi oleh lelaki lain.