Peristiwa Hitam

43.1K 132 5
                                    

Aku melihat jam di tanganku berulang kali. Jarum saat berdetik begitu perlahan, seperlahan pergerakan bas yang sedang dinaikinya. Kebiasaannya pada masa tersebut, aku telah siap menyediakan makan malam untuk keluargaku. Aku tinggal bersama ibu, ayah dan adikku.

Namaku Diana. Aku merupakan kakak kepada Rosman adikku. Sedang asyik mengelamun dalam bas, aku terpandang Pasaraya Kawan, sebuah pasaraya berhampiran dengan kampungku. Bererti aku perlu bersedia untuk menekan loceng untuk memberhentikan bas.

Sebaik sahaja bas berhenti, aku dengan tergesa-gesa menuruni tangga. Aku hampir terjatuh namun sempat memegang palang pada tangga bas tersebut.

"Peerrrgggghhhhh.. Nasib baik!" getus hatiku.

Aku sempat menoleh ke arah penumpang lain yang berhampiran lalu aku tersenyum malu kepada mereka. Pada masa yang sama, terdapat seorang jejaka yang cuba bangun untuk memberikan pertolongan kepadaku.

"Cik ok?" sapa pemuda itu.

"It's ok.. thanks.."

Jejaka tersebut kembali duduk dan tersenyum kepadaku. Wajah ayuku bertukar kemerah-merahan dan peluh dingin mula meleleh. Aku kembali meneruskan perjalanan dengan perasaan penuh malu. Fikiranku kembali kepada masalah asalnya semula.

'Ah!! Ibu mesti marahkan aku nanti. Jangan sampai Man ceritakan kepada mereka nanti tentang kelewatanku ini sudah.'

Aku sepatutnya tiba awal seperti biasa, tetapi kerana lambakan kerja yang kononnya 'urgent' telah memporak perandakan hariku.

'Man mesti marah nanti. Kalau bab makan ni, Man memang 'straight'. Pantang lewat, mesti nak mengamuk. Ahhh!.. Lantak dia laa.'

Aku mempercepatkan langkahku menuju ke rumahku. Aku tidak lagi menoleh ke kiri mahupun ke kanan. Spa yang penting bagiku adalah aku perlu segera sampai ke rumah. Aku perlu sampai segera sampai dan menyiapkan makan malam untuk keluargaku. Aku juga berharap ibu dah ayah masih belum pulang dari berniaga di pasar malam yang tidak jauh dari kampungku.

'Harap-harap petang tadi Man sudah makan roti yang ada di atas meja dapur tu.' bisik hati kecilku.

Tiba-tiba datang seseorang dari arah hutan di tepi jalan terus memeluk dan mencekup mulutku dengan kuat. Aku meronta-ronta cuba untuk melepaskan diriku. Makin lama tenagaku menjadi lemah dan tidak berdaya untuk melawan kekuatan lelaki itu. Kejadian itu berlaku terlalu pantas dirambah pula keadaan jalan kampung yang sudah semakin gelap.

Dek kerana keadaan sekitar yang semakin gelap berserta pelukan yang kuat, aku tidak dapat melihat wajah lelaki yang memelukku itu. Lelaki itu lantas menyumbat secebis kain ke dalam mulutku lalu ditampalnya dengan sepotong 'tape' dan mengikat tanganku. Lalu dia mengendong tubuhku di atas bahunya terus menuju ke dalam hutan.

Setelah agak lama kami berdua meredah hutan itu. Akhirnya sampailah kami di sebuah pondok usang di tengah-tengah hutan tersebut. Kebetulan pula pada hari itu, aku memakai baju kurung yang agak ketat. Makin terserlah lah lagi susuk tubuhku yang bergetah ini. Lelaki tersebut meletak tubuhku di lantai papan beralaskan sekeping tikar mengkuang.

Suasana di dalam pondok usang itu sangat gelap. Cuma cahaya bulan sahaja yang mencuri masuk dari celah-celah dinding dan tingkap yang tidak tertutup rapat. Setelah aku terduduk di penjuru ruang, lelaki itu menyalakan sebatang lilin.

"Errmmmph.. Errmmmph.. Hoo... Hhooonngggg.. Eerrrmmmmph.." aku cuba menjerit meminta tolong.

"Diam!!" herdik si penculik.

Aku masih cuba untuk membuka ikatan pada tangan dan kakiku. Namun tidak berjaya.

"Hoooo.. hhoooonnnngggg..."

GELOJAK NAFSUWhere stories live. Discover now