البارت 9

94 8 0
                                    

الكفن خمس طبقات ومحدش بيشوفك غير محارمك ابقى قولى وقتها اية التشدد ده 💔.

- د/محمد الغليظ.
_____________________

وقفنا اخر مرة لما صقر عرف أن مليكة مشيت من المستشفى .
صقر:أنا هعرف اجيبك تاني ووقف واتجه نحو باب الأوضه وطلع ينادي تاني ع الممرضه.
جت ليه بسرعه وقفت قدامه وهي متوترة.
صقر:هي المريضه اللى كانت هنا اسمها اي
الممرضه:اسمها مليكة محمد بس معرفش اسمها كامل.
صقر:ماشي تقدري تمشي
الممرضه مشيت وهو نزل وطلع من المستشفى كلها واتجه بعربيته ف إتجاه شركته.
___________________
عند مليكة
وصلوا البيت ودخلوا مليكة اوضتها وخرجوا كلهم ماعدا هاجر فضلت معاها.
مليكة اول مطلعوا فضلت تعيط كتير
هاجر بخضه:ف اي مالك بتعيطي ليه
مليكة بصوت متقطع:مفييش حاجه أنا مخنوقه شويه.
هاجر:طب احنا بقينا لوحدينا اهو قوليلي بقي حصلك اي وكنتي هتنتحري ليه
مليكة ببكاء: محصلش حاجه أنا كنت ماشيه وفي عربيه جايه بسرعه وكانت هتخبطني بس وقفت عند اخر لحظه وانا أغمي عليا ومش فاكرة اي حاجه تاني.
هاجر:مين الغبي دا طب عرفتيه لما صحيتي هناك ولا لأ
مليكة:ايوا شوفته بس طلع واحد محترم واعتذر ومشي.
هاجر:بس ليه كنتي هتنتحري
مليكة بكذب: لامين قال كدا
هاجر:الممرضه لما دخلت عليكي لقتك ماسكه المشرط
مليكةبتوتر: لأ أنا صحيت وكنت بقوم مكنتش عارفه أنا فين ولقيت الادوات دي جمبي وبس هي ممكن تكون افتكرت أن هنتحر.
هاجر:والدكتور قال إن اللى جابك صاحب المستشفى استني افتكرلك اسمه ايوا اسمه صقر
مليكةوفتكرت لما اتخبطوا وقالها أنه الصقر،
مش مهم أنا مش عايزة اروح عند دكتور تاني أنا كويسه وبدأت تعيط تاني ،خليني هنا يهاجر علشان خاطري.
هاجر بشفقه:حاضر يروحي،هروح اساعد طنط ف المطبخ ،ووقفت وقالت بمرح:إنما هعملك شوربه هتعجبك اووي ولا تقولي الشيف شربيني....
مليكه:ربنا يستر ومرجعش للمستشفي تاني.
هاجر: لأ لأ متقوليش كدا ازعل...
مليكة: لأ انتي احلي شيف
وهاجر طلعت ومليكه فضلت نايمه وبتعيط وبتفتكر شكل صقر وتعيط اكتر.
_________________
عند صقر

وصل الشركه وطلع ع مكتبه وشاور للسكرتيرة تدخل وراه .
دخل وقعد ع المكتب وقال:جيبي ليا الملفات اللى أنا ممضتش عليها ونادي حسام.
هايدي السكرتيرة:حاضر يصقر باشا، تأمر بحاجة تاني.
صقر:هاتي ليا القهوة بتاعتي
هايدي السكرتيرة:حاضر عن اذنك
وطلعت من عنده ،وهو فضل يفكر في مليكه وهيوصلها تاني ازاي، قطع تفكيره دخول حسام عليه ...
حسام: أهلا أبو الصقور جيت أمتي.
صقر:لسه جاي دلوقتي وعايزك تجبلي كل المعلومات عن البنت اللى قولتلك عليها امبارح
حسام: ماشي،بس انا معرفش عنها أي حاجه ولا اسمها ولا شكلها .
صقر:اسمها مليكة محمد
حسام بتذمر:طب ما في بنات كتير اسمهم كدا اعرف انها هي دي ازاي .
صقر بغضب:ف اي اتصرف هي أول مرة ،وهي طالبه ف كليه الهندسه لأن لما قبلتها كان هناك وحط أيده ع خده.
حسام بضحك: هههههههه، ماشي أنا هتصرف وكل حاجه عنها تبقي عندك.
صقر بأمر:النهارده بليل تكون كل حاجه عندي.
حسام:ماشي خلاص ،سلام
صقر شاور ليه يطلع ومردش عليه وهو قعد يشتغل ع اللابتوب .
‏________________
‏عند مليكه
هاجر:يلا يكوكي قومي علشان ناكل انا وانتي ،انا اللى عاملة الاكل لوحدي.
مليكه: لا بجد انتي اللى عملاه لوحدك ولا نورا هي اللى عملاه وانتي اللى كنتي واقفه جمبيها بتاكلي،انتي مش بتعرفي تعملي كوبايه شاي.
هاجر:ليه الاحراج دا بس ،دا أنا حتي بحبك.
مليكه:خلاص صعبتي عليا،وانا كمان بحبك،بس سوري يجوجو انتي اللى جبتيه لنفسك اكدب يعني عليكي...
هاجر بسخريه: لأ يختي متكدبيش، قومي يلا ناكل بدل ما اخلص الأكل لوحدي كله.
مليكه:كلي انتي أنا مش جعانه،انا تعبانه شويه.
هاجر: مالك اي وجعك
مليكه:متخافيش دا صداع ودوخه
هاجر:معلش يروحي هتخفي وتبقي كويسه
مليكه : إن شاء الله ،يلا أنا هنام وانتي روحي اقعدي معاهم برا .
هاجر:ماشي وهطلع اكلم بابا لأن هنام معاكي النهارده .
مليكه ابتسمت وبس ،وهاجر طلعت وهي فضلت تفكر هتعمل اي وتكمل حياتها ازاي بعد كدا.
________________
عدا اسبوع ع ابطالنا ومفيش جديد مليكه بتفضل قاعده ف الأوضاع طول الوقت ،ونزلت الكليه وبتتصرف قدامهم طبيعيه علشان محدش يشك فيها.
اما صقر عرف كل حاجه عنها ومراقبها من بعيد.
_________________
ف الجامعه عند هاجر ومليكة

هاجر:خلاص ناقص اسبوع واحد ونتخرج يكوكو...
مليكه:ايوا خلاص خلصنا الحمدلله بس انا متوترة وخايفه شويه.
هاجربثقه:متخافيش هننجح ونجيب تقدير كمان.
مليكه: يااارب
احمد جه قعد معاهم:ازيكوا يابنات عاملين اي
هاجر:تمام الحمدالله وانت
احمد:تمام،بس انتوا كنتوا مش بتيجوا بقالكوا اسبوع ليه .
هاجر:مليكه كانت ف المستشفى تعبانه
احمد بخوف:مالك يمليكه فيكي اي
مليكه:كنت هتخبط من واحد سائق العربيه بسرعه بس الحمدلله مفيش حاجه أنا سليمه قدامك اهو.
احمد بحب: الحمدلله،مليكه عايز اقولك ع حاجه وانا قولت لهاجر بس قولتلها متقولش ليكي .
مليكه باستغراب:حاجه اي مش فاهمه.
احمد:مليكه أنا بحبك وانا قولت هقولك لما نخلص ونتخرج كلنا،بس أنا مش قادر مقولكيش كل ما اشوفك ببقي ماسك نفسي اني اقولك بس النهارده لما عرفت انك تعبانه قولت لازم اقولك ،انا بحبك من ٤ سنين وكل يوم حبك ف قلبي بيزيد .
مليكه بذهول:بس انا يا احمد بصراحه مش بفكر ف الحب دلوقتي أنا عايزة اتخرج واشتغل واحقق ذاتي .
احمد:أنا مقولتش حاجه ما انا وانتي وهاجر بنفكر ف كدا برضو،المهم انتي بتحبيني ولا لأ.
مليكه:بص انا مش هكدب عليك أنا مبحبكش،قصدي يعني أنه بحبك بس مش نفس شعور الحب نفسه اللى انت حاسس بيه،بحبك كأخ وصديق وبس.
احمد بحزن وخيبه امل:خلاص يمليكه الى انتي عوزاه، أنا مش هغصب عليكي وهنفضل برضو صحاب.
مليكه مسكت أيده:متزعلش مني بس
أحمد بص علي اديها وسحب أيده منها:خلاص يمليكه متقوليش حاجه.
وقام مشي وسابهههم.
هاجر:ليه كدا يمليكه دا بيحبك
مليكه بدموع: لأن أنا مبحبوش ولا عجب حد وهفضل كدا زي ما انا حياتي هتبقي عبارة عن شغل وبس مش عايزة غير كدا.
هاجر باستغراب: أي اللى انتي بتقوليه دا انتي مكونتيش كدا،يعني مش هتتخطبي مثلا طب واللى بيتقدموا ليكي بترفضيهم ،احنا كنا بنقول ممكن تكوني بترفضي علشان دراستك بس لأ اكيد ف حاجه تانيه.
مليكه بتوتر:حاجه تانيه زي اي يعني،انا عايزة اكون كدا محدش ليه أنه يدخل ف كدا.
هاجر بتذمر:خلاص انتي حره خليكي كدا يختي...
مليكه:ماشي،سيبك مني انا بقي واحكيلي عنك، ولا اقولك أنا خبر عن الدكتور جاسر..
هاجر بلهفه:ماله هو قالك حاجه عني ولا اي
مليكه بخبث: لأ بس انا سمعت من البنات أن الدكتور بيحب بنت كدا معانا.
هاجر بغيرة:اي مين دي الكلام دا كدب،لانه بيحبني أنا هو قال كدا قدام كل الطلاب،تفتكري يكون بيضحك عليا.
مليكه ضحكت بصوت عالي: ههههههههه،ف اي انتي حبيبتي الدكتور ولا اي...
هاجر بتعلثم: لأ قصدي آه حبيته ،هو فعلا ممكن يكون بيضحك عليا،وبيحب البنت التانيه دي.
مليكه: لأ اطمني بيحبك انتي .
هاجر:طب وانتي متأكدة من كدا ازاي .
مليكه وحكت ليها لما جاسر كان عايزها .
هاجر بفرحه:بجد انا كنت عارفه أنه مش بيكدب عليا...
جاسر جه من وراها:طب وهكدب عليكي ليه ،وانا فرحت دلوقتي انك اعترفتي انك بتحبيني وغمز....
مليكه بضحك:شوفت اي خدمه خليتك تسمع بنفسك ومرضتش اقول انك موجود...
هاجر:كدا برضو تكسفيني عيب عليكي دا انا صحبتك برضو.
مليكه: الله وانا مالي يالمبي...
جاسر:مالك بس انتي مكبرة الموضوع ليه انتي قولتيها وخلاص ،وميل ع هاجر وقالها:وانا كمان بحبك اوي.
هاجر اتكسفت ونزلت عنيها ف الأرض وشهها احمر.
مليكه:انت قولتلها اي خلتها تحمر كدا...
هاجر: خلاص بقي ووكزتها ف دراعها.
جاسر:......
هاجر:ناااااااااعم.

✍️/Basmala Mahmoud

حب بعد عناء (تحت التعديل) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن