(هذا البارت ملئ بالمفاجأت والتشويق ❤)
صلوا ع الحبيب المصطفي ♥🤲....ف الاوضه عند مليكة
دخلت دادة نادية
ناديه:يلا ياحبيبتي علشان تفطري....
مليكة بتمسح دموعها:مش عايزة أفطر شكرا....
ناديه:يلا يا حبيبتي....واستهدي بالله كدا وقومي اغسلي وشك وانزلي علشان صقر ميتعصبش.....
مليكة:بس انا مش عايزة انزل افطر معاه....
ناديه:معلش يا بنتي قومي بس انتي وكل حاجه هتتحل...
مليكة قامت دخلت الحمام ووقفت قدام المرايا وحطت ايديها ع خدها مكان القلم واتكلمت بكره وغضب:انا هعرفك ازاي تعمل فيا كدا....وهندمك ع كل يوم اسود عشته معاك.....وهنتقم منك بكسر قلبك زي ما كسرتني ودمرتلي حياتي....والايام ما بينا يا بن السيوفي....
(وبعد كدا خدت شاوور واتوضت وطلعت أدت فرضها ولبست فستان اسود لقبل الرقبه وليه فتحه كبيرة من الضهر وحطت ملمع شفاه واطلقت لشعرها الحريه.....)
مليكة وهي تلقي نظرة اخيرة ع نفسهابرضي: دلوقتي بقي انا هوريك شغل البناات ع اصوله......
وكانت فعلا زي الحوريات الجميلات....
ونزلت تحت حتي تنفذ خطتها... مليكة وهي تنزل ع السلم الذي يؤدي الى اسفل ليتفاجئ بها صقر بشدة.....وعينيه تخترق كل تفصيلة بها وتحدث ف نفسه: كل شويه بتحلوي اكتر.... هتعملي فيا اي تاني يا مليكة.....
مليكة بابتسامه فقد نجحت ف اول خطوة في تعلمه درس لا ينساه.....
واتجهت نحو المائدة وتجلس ف هدوء.....اما عن صقر ف كل ما تقرب إليه تزيد دقات قلبه ويتنفس بسرعه وحاول أن يهدء من نفسه....
صقر بدء يأكل ف هدوء اما مليكة كانت تلعب بشوكتها ف الطبق....
صقر لاحظ ورفع رأسه وبصلها: انتي مش بتفطري ليه....
مليكةوهي منزله راسها:مش حابه افطر دلوقتي....
صقر بهدوء:لأ لازم تفطري كويس..ومد ايده ليها بكوب لبن واتكلم:خودي اشربي اللبن دا علشان انتي لازم تتغذي والدكتور قال ان صحتك ف النازل....
مليكة بصت ع ايده واتكلمت بسخريه: انت بتقول لمين بس الكلام دا.....
صقر:ليكي هو فيه غيرك....
مليكة بسخريه اكبر: لأ شكرا بجد كتر خيرك ع اهتمامك دا....قال اشرب لبن قال فايق ع الصبح للهزار....
صقر بتحدي:طب اي رأيك بقي يا مليكة انك هتشربي اللبن دا وكمان هتشربيه بعد كل أكله.....
مليكة باستنكار:هه انت بتحلم دا بعينك اني اشربه يا بابا....وفر اهتمامك دا شكرا....
صقر بغيظ: العفو....يلا اشربي اللبن....
مليكة:لا مش هيحصل ابدا فاهم....اعمل اي حاجه ولا اني اشربه أنا بتعب لما بشربه....
صقر بخبث: كدا طيب....وشدها عليه قعدها ع رجله: انتي هتتعاقبي يا حلوة علشان منفذتيش طلبي......
مليكة اتوترت من قربه ليها بالشكل دا وبتحاول تبقي قويه واتكلمت بسخريه:مش مهم اتعاقب في...
وقطع كلامها صقر حيث خطفها ف بو'سه رقيقه طويلة....
بعد عنها لانها محتاجه هوا علشان تتنفس....سند بجبينه ع جبينها واتكلم وهو يلهث: دا هيبقي عقابك من النهارده لو منفذتيش اللى اقول عليه.....
مليكة زقته وقامت وقفت ومسكت باديها شفتيها بقوه واتكلمت بغضب:اياك تعمل كدا تاني....انت واحد قليل الأدب ومش محترم.....
صقر ببرود:عارف مقولتيش حاجه جديدة.....
مليكة بغيظ:انت اي مش بتحس معندكش دم.....
صقر اتعصب وراح ناحيتها وع وجهه علامات لاتبشر بالخير.....
مليكة خافت من غضبه وبترجع لورا.....وكانت هتقع لكن صقر لحقها بذراعيه وتلاقت اعينهما (هييح).....
صقر تاه ف اعين البحر خاصتها.....ومليكة اول مره تركز ف جمال خضره أعين صقر.....واتكلمت ف نفسها:هو في عيون حلوة كدا....
ضحك صقر بشدة عليها:ههههههه....اه في عيونك الساحرين....
مليكة فتحت فمها من صدمتها.....
صقر بضحك:متتصدميش انتي كنتي اتكلمتي بصوت سهل اني اسمعه لأني قريب منك....
مليكة بتوتر: طب ممكن تبعد....
قطعهم دخول المسهوكه نورين.....
نورين بغيظ: لا ليه يا حبيبتي خليكوا شويه.... استني كدا اجيب بوب كورن واقعد اتفرج ع عشقكم.....
مليكة برفعه حاجب وبصت لصقر:مين دي....
صقر هيرد نورين اتكلمت:أنا اقولك يا حراميه الرجالة انتي....أنا نورين بنت خالة صقر وحبيبته والمفروض كانت خطوبتي عليه بعد اسبوع لكن انتي جيتي وضحكتي عليه وخلتيه يتجوزك.....
مليكة بصدمه لصقر:الكلام دا صح....
صقر بانكار:لا والله أبدا عمري ما حبيتها هي بنت خالتي وبس...هي اللى مش قادره تفهم كدا....واتجه نحو نورين بغضب ومسكها من اديها بقوة:انتي اي اللى بتقوليه دا يا زفته انتي....انا كانت خطوبتي عليكي الاسبوع الجاي يا كدابه.....
نورين اتألمت بسبب مسكته لها: آه صقر سيب ايدي انت بتوجعني....
صقر ساب ايدها بعصبيه كبيرة....
نورين وهي تتفحص يدها: أحنا كنا عاملينها مفاجأة ليك خالتو هي اللى جت وقالت لماما كدا....
صقر بغضب: يعني انا مكنتش موجود معاكوا....لأ وبتقرروا ليا من ورا ضهرى....قال كدا بتحطوني قدام الامر الواقع...ومتعرفوش اني كنت ممكن ارفضك قدام الناس....عارفه كان هيبقي شكلك اي قدام نفسك قبل الناس....وبعدها صفعها بقوة ع وشهها.....
نورين رفعت وشها وهي حطه اديها ع خدها:انت بتضربي دا كله ليه هااا....وعلشان مين علشان واحدة مش تستاهلك جربوعه ومن الشارع....إزاي مستواك ينزل بشكل دا.....دي بيئه اوووي وشكلها لوكل ازاي تقبلها ع نفسك يا صقر....وتدخل دي ف عليتنا...بقي تسبني أنا وتختار دي بلا قرف...
صقر كان هيرد وقفته مليكة بايدها:لأ سبلي انا الطالعه دي....انا هعرف ارد عليها كويس بنت الملزقه....بقي انا لوكل وبيئه.....بقولك اي يا حلاوه المولد انتي.....لو ع الجمال ف أنا جمال رباني مش زيك حاطه بوهيه ع وشك لو شالوها هيلاقوكي شبه القرد..... ولو ع الاخلاق فا أنا محترمه وبنت ناس....مش زيك جايه تعرضي نفسك ع جوزي لأ وعيزاه يتجوزك غصب عنه....يا قليله الادب محدش عرف يربيكي.....
نورين بغيظ: ازاي انتي يا جربوعه تتجرأي وتكلميني بالطريقه دي.....شوف يا صقر بتهزقني ازاي وانت واقف ولا عملالك اهميه لوجودك....فعلا تربيه شوارع....
مليكة غضبها زاد وهجمت عليها كالاسد الذي ينقض ع فريسته....واتكلمت بغل:بقي انا تربيه شوارع...ماشي انا هوريكي تربيه الشوارع هتعمل فيكي اي لأنك زودتيها معايا اووي ....طااااخ قلم من اللى قلبك يحبه كدا نزل ع خدها ومسكتها من شعرها....نورين توجعت:آه آه يا متوحشه ابعدي عني....يا مامي حد يلحقني منها...وراحت مسكتها من شعرها برضو...والاتنين كل واحدة فيهم ماسكه شعرالتانيه...مليكة زقت نورين ع الارض ونامت عليها وفضلت تضرب فيها....نورين خربشت مليكة ف ايدها وبقت هي تعتلي مليكة وبدأت تخنق مليكة......
صقر خاف ع مليكة وراح يقوم نورين من عليها...:اوعي يا نورين....هتموتيها غوري قومي....وقومها من ع مليكة وقوم مليكة وبدء ف تفحصها جيداً...
نورين بغل:أحسن خليها تغور ف ستين داهيه.....المتوحشه بهدلتني وخربشتني ف وشي الحيوانه....
مليكة بعدت صقر من امامها بغضب:لأ بقي اوعي من قدامي....تعالي بقي اوريكي المتوحشه اللى ع اصولها هتعمل فيكي اي.....
مليكة اتجهت ناحيتها ومسكتها من رقبتها وعضتها بغل....
نورين صرخت باعلي صوتها الانوثي :اااااااه يا مامي....ابعدي عني يا بتاعه انتي....
مليكة بحده:انا يتقالي بتاعه....لأ كدا كتير وحسابك تقل معايا....
صقر:لأ يا مليكة اوعي سيبي رقبتها....كفايه كدا...
مليكة وهي ماسكه رقبه نورين جامد ومش راضيه تسيبها: لأ مش هسيبها البت دي.....لازم تتربي علشان تتعلم تتكلم معايا بأحترام بعد كدا....
صقر:بقولك اوعي هتموت ف ايدك كفايه.....
مليكة بعدت عنها واتكلمت بغضب:دي حاجه صغيرة كدا....علشان تحرمي تعملي كدا تاني....
نورين ماسكه رقبتها وبتكح جامد:اه منك لله كنتي هتموتيني....وعدلت ملابسها ووجهت الكلام لصقر:خودلي حقي من المتوحشه دي...وطلقها وسيبها دي مش منسباك....
مليكة اتعصبت وحست بغيرة....صقر راح ليها ومسكها....
مليكة:اوعي من طريقي شكلها لسه عايزة علقه موت تاني الزفته دي....
صقر:لأ مش هبعد...نورين امشي يلا علشان متعملش ليكي حاجه تاني روحي دلوقتي....وبعدين نتكلم.....
نورين بدلع: خايف عليا يا حبيبي....منا بقولك دي مش تستاهلك طلقها واخلص منها ونتجوز....
مليكة زقت صقر وراحت ضربتها بالقلم: انتي واحدة مش متربيه....انتي بتعرضي نفسك ع جوزي أنه يتجوزك ويسبني يا بجحه....يا قليله الادب....فين كسوف البنت وان الراجل هو المفروض اللى يطلب منها الجواز.....مش هي اللى بتتقدم ليه علشان تتجوزه.....واكملت بغيرة: هو يا حبيبتي لو كان عايزك كان اتجوزك من زمان ما انتي مارميه قدامه من سنين .....ومكنش جري ورايا واتجوزني....هو شافك رخيصه سهل ف اي وقت آنه يجيبها بكلمتين وتبقي تحت رجله....أما أنا شافني غاليه وصعبه المنال وموقفاه عند حده....مش زيك روحي اتربي الأول وتعالي اتكلمي مع بنات الناس بحترام يا عديمه الشرف والأخلاق......
مليكة راحت عند صقر وهي تحدق به ولفت يدها حول عنق صقر وميلت عليه واتكلمت بصوت خافض يسمعه هو فقط: اي حاجه أقولها تقول آه وخلاص.....
وبصت ف عين صقر:انتي بتحلمي يا ماما إن صقر يسيبني....لأنه ميقدرش يستغني عني ف حياته.....مش كدا يا صقر....
صقر وهو ف عالم تاني من لمسات مليكة له: هااااا
مليكة:بقولك مش انت متقدرش تستغني عني....
صقر وهو تائه ف زرقويتها:اااااااه....
مليكة بغيظ منها:شوفتي بقي يا حلوة.....
مليكة بتمثيل: آه رجلي بتوجعني.....
صقر بقلق:مالها رجليكي فين مكان وجعك....
مليكة شاورت ع اخر قدمها....صقر سندها وقعدها ع كرسي ونزل عند رجلها ويتفحصها.....مليكة بصت بانتصار ع نورين اللى هتموت من الغيظ.....
مليكة:صقر مشيها انا مش طايقه اشوفها....
صقر:نورين يلا امشي ومتجيش هنا تاني.....
نورين وعيونها الرماديه ترقرقت بالدموع: ماشي يا صقر همشي....بس والله وحيات حرقه قلبي وكسرتي دي.....واندمك ع كل اللى عملتيه.....واستني وشوفي هيجرالك اي مني.....
صقر بغضب:اخرسي...انتي ازاي تقولي كدا....بتهددي مراتي قدامي.....احترمي نفسك ويلا امشي..... ولو فكرتي تقربي منها هيكون موتك ع ايدي....
مليكة حتي تغيظها: شوفتي بقي هو بيخاف عليا ازاي.....يلا بقي هوينا هنرش مايه.....
نورين اتغاظت ومشيت وهي تتوعد لمليكة......
مليكة بعدت عن صقر:يلا غوري ف داهيه تاخدك....بت مش متربيه وبهدلتني وخرجتني من المود الزفت اللى كنت فيه للي انيل منه.....
صقر:معلش يا مليكة....وبعدين انتي برضو مسكتيش انتي خليتي وشهها مش باين اصلا من كتر الخرابيش وشعرها اللى طلعتيه ف ايدك....وكانت روحها هتطلع ف ايدك.....
مليكة بغيرة ولا تعي ما تقول: اوومال ما انت لازم تدافع عن الغندورة.....قول بقي إنك دايب ف غرامها....وبعدين هي اللى عصبتني يبقي تستحمل واللى يجي جمب القطة يتحمل خربشتها.....
صقر ضحك بصخب وظهرت غمزاته التي زادته جمالا:اي دا انتي بتغيري....
مليكة سرحت ف ضحكته كم هي جميلة ف نفسها:يالهوي ع ضحكتك يخربيت جمال امك يا اخي....هو ف حلاوة كدا.....
صقر وقد انفجر ضاحكا:ههههههه.....انا عارف إني حلوو...بس مكنتش اعرف إني عاجبك اووي كدا وغمز ....
مليكة بتوتر: هو منين بيودي ع فين....واكملت بتهرب:استني كدا متغيرش الموضوع....بتقول اغير عليك ليه إنشاء الله.....بتاع اي اغير عليك من اصله.....انا بكرهك....
وسابته ومشت من امامه وهي تتمتم:قال اغير عليه قال.....دا مجنون دا ولا اي....انا مالي اصلا.....
صقر راح مسكها ووقفها وبص ف عينيها: لأ بتغيري بدليل أنك كنتي هتموتيها وكنتيش طيقاها.....طب ليه لما قالت ليا إني اطلقك.....ضربتيها وقولتيلها لأ مش هيطلقني....مش انتي كنتي عايزة تتطلقي ولا غيريتي رايك.....
مليكة بتوتر: س.س.سيبني....انا مش غ.غيرانه ولا حاجه....أنا عملت كدا بس علشان اغيظها واحرق دمها لأن معجبنيش اسلوبها....هي لو كانت اتكلمت بأدب كنت قولتيلها خوديه واشبعي بيه انت مش فارقلي.....بس الموضوع إني كنت واقفه وانت دلوقتي واحد متجوز ولازم تراعي وجودي....هي بكل بجاحه بتطلبك للجواز قدامي....هو دا كل الحكايه....وانا لسه عند رأي طلقني....
صقر بغيظ: اي العند اللى فيكى دا.....
مليكة بتهكم: مش وخداها عند ولا حاجه....كل ما ف الموضوع مش عيزاك تعشم نفسك بحاجه مش موجوده اصلا ولا عمرها هتكون.....
وبعدت عنه وطلعت اوضتها.....
صقر بغضب: بقي كدا ماشي يا مليكة.....
وهم بالخروج خارج المنزل وخلفه الحراسه الشديدة....وتجه الي شركته.....
༺༻༺༻༺༻༺༻༺༻༺༻
ف الاوضه عند مليكه
كانت واقفه ف البلكونه بتبص علي صقر لحد ما مشي ودخلت....
قعدت ع الكرسي بغضب: انا اي اللى عملته دا....ما كنت سيبته يروح ليها ولا يغور فى داهيه....ويسيبك هو يهمك ف اي....ولا يكون غيرتي عليه بصحيح......اكيد لأ مش صح الكلام دا......انتي تغيري عليه ليا اصلا هاااا.....دا اللى عمله فيكي يخليكي العمر كله تكرهيه.....لأ لازم افوق كدا هو المفروض اللى يقع ف غرامي وبعد كدا احطمه بكسر قلبه واسيبه.....
وكان بداخلها صراع بين عقلها وقلبها......
عقلها:لازم تحذري منه لا توقعي انتي...متنسيش هو عمل اي.....
قلبها: انا حاسس بالغرم من القسوة بتاعته اللى بتظهر إلا انها وراها طيبه وحنيه....دا خاف عليكي وفضلك عليها.....
عقلها: لأ دا جاحد ومجرم....ومتكبر ومغرور وبارد.....وأنا بكرهه وهنتقم منه......
قلبها:بس الكبرياء دا اللى مخلي شخصيته قويه وغامضه وجان ف نفسه كدا...
عقلها:لأ دا دبحني وخلا كرامتي ف الارض.....
قلبها: بس ضحكته تجنن....وهو كاريزما وحليوة كدا.....
عقلها: دا عقد اوووي وعصبي وهو مش بيحبني ولا انا كمان....وحتي لو حبيته مثلا هو معندوش قلب يعرف يحب بيه....دا انسان متسلط عدواني.....هو ف عيني مجرد بن ادم شهواني.....
قلبها:بس ساب كل البنات وبنت خالته اللى هتموت عليه واتجوزك انتي من كل دول.....
عقلها: هو اتجوزني علشان يعرف ينتقم مني كويس مش اكتر.....
مليكة مسكت رأسها وصرخت بقوة:بس بس كفايه كفايه بقي سبوني ف حالي.....كفايه تفكير فيه.....اطلع بقي من تفكيري لا من حياتي كلهااا.....يارتني ما كنت شوفتك ولا عرفتك دخلت حياتي دمرتهالي ولا حااسس بأي ذنب ولا ندم....واحد عديم الانسانيه والإحساس......ربي يا خدك وارتاح.....
وشرعت ف البكاء بهستيريا وبدأت ف تكسير اي شيء يقابلها......
دخلت عليها ناديه لما سمعت صوت الصراخ والتكسير.....
ناديه جريت عليها بخوف: ف اي يا بينتي اهدي.....متعمليش ف نفسك كدا......
مليكة بانهيار:س.سبيني لو سمحتي يا دادة.....انا تعبت....
ناديه بحنية:معلش يا حبيبتي خلاص.....وريني ايدك اللى اتعورت دي....دا صقر هيتعصب لما يعرف.....
مليكة بحدة:متجبيش سيرة الحيوان دا قدامي.....
ناديه:حاضر خلاص بس تعالي اقعدي ووريني ايدك.....
مليكة قعدت ع السرير وجمبها ناديه وبدأت ف تعقيم جروحها....( هي لاتعلم ان هذه الجروح الجسديّة لا تساوي شيء جانب جروح روحها ونفسها....)
ناديه بتنهيده: عارفه يا بينتي صقر والله عمره مكان كدا.....دا طيب اووي وحنين.....بس حصل حاجه خلته بقي قاسي ومش بيرحم حد كدا.....
مليكة بانفعال:.........
༺༻༺༻༺༻༺༻༺༻༺༻
عند المتعوسه قصدي العروسه....
نيرا دخلت عليها لقتها لسه نايمه.....
نيرا: هاجر انتي يا بت....يا زفته قومي قامت قيامتك.....
هاجر:................
نيرا اتغاظت وراحت فتحت البلكونه تدخل ليها النور....
هاجر تململت ف فراشها واتكلمت وهي مغمضه الأعين:يوووه حد يقفل النور......هو الواحد ميعرفش ينام ف البيت دا أبداً.....وغطت وشهااا ونامت....