Cuaca yg dingin sejuk, kabus yang damai dlm hening subuh, aku dan kekasih ku mendaki 1 gunung di negeri sembilan. Kerja ku sebagai ranger dan penyelamat hutan dah menjadi kebiasaan dgn corak bumi yang ada di tanah n9 ini,,
Aku suka mendaki gunung atau bukit di pagi hari, sbb apa? Perasaan dan suasana nya tidak ada di bandar, sejuk kabus yang mampu membasahi pipi,mendengar nyanyian cengkerik dan siulan burung. Kadang2 ada la jugak takut sikit,,, sbb ada je bunyi2 yg kita sebagai ranger tak boleh nk tafsir..
So back to the story, pagi Sabtu, jam menunjukkan pukul 5 pagi,, aku dan kekasih ku dah setting nk jumpe di kaki gunung ***** untuk mendaki,,Kaki gunung.
Tiba di kaki gunung, aku dan kasih ku persiapkan barang2 yg perlu kami bawa ke puncak gunung untuk berehat dah menikmati pemandangan matahari terbit.Nama kekasih ku sarah, di comel dan aku syg dia,, itu je aku nk ckp, xnk lebih,
S: awak2,, cuba tngok group dkt tepi tu, ramai jugak kan group diaorg..
A: Haah la..ramai giler group diaorg... mcm 1 bus..ada la dlm 40 org mcm tu..
S: kan2,. Ramai ,,, Tp mana kereta2 diaorg?
A: entah la awk,,, Maybe diaorg dtg guna Grab ke... bukan kita tahun pon.. Jom hiking.. awk ready dah?
S: dah,, sy dah ready dah.. awk dah ready dah? Sy nk daki awk kejap lg ni, hihihi..
A: Eleh,, nk daki sy konon, karang jadi betul2 karang, baru tahu siapa daki siapa, haha.. Jom2..Ku pimpin tangan kekasih ku semasa memulakan perjalanan kami.. sebaik saja kami masuk ke dlm hutan dan melalui "game trail" atau bahasa senang, jalan yg org dah selalu dilalui di gunung2, mean jalan tu dah xda halangan yg besar2.. hati aku tergerak memikirkan group yg besar td,,, tempat diaorg nk naik td xda laluan masuk pon, dan aku x nmpk sngt pon diaorg, sbb apa? 1st diaorg jauh dr kami, 2nd suasana pada pukul 5 di kaki gunung? Mmg gelap dan samar2 la kan. Nk xnk, aku mendaki jugak, walaupun hati aku risau dkt group besar tu,,,
Perjalanan ke puncak mengambil masa 1 jam,, So kita org estimate dlm pukul 6 sampai, solat subuh dgn tngok matahari terbit.
Jam 5.15
S: awk2,, awk nmpk group td lalu dkt mana?
A: ha? X nmpk pulak awk,, kenapa?
S:hihi,, mana tahu awk nmpk,, Tp sy rasa mcm sy nmpk la kelibat group diaorg td...
A: ha? Nmpk? X kot sy rasa,, Maybe benda lain kot awk nmpk...
S: ha?? Benda lain? Siapa??
A: saya? Awk xnmpk sy?
S: hahahaha,,, awk ni kan,,, pagi2 dah pandai mengayat ea,,
A: hahaha,, Jom2..Jam 5.25
Aku ternampak kelibat manusia yg agak ramai dan bergerak dgn laju semasa mendaki,,, laju dia mcm bukan mendaki... nk kata melompat mcm pelik pulak,,, mcm meluncur tanpa halangan,, masalah nya mendaki kot.. aku masih x nmpk wajah2 pendaki2 tu.. So aku abaikan... aku Just berharap diaorg selamat smpi dan pulang je,,, sbb apa? Hutan kan.. apa2 boleh jadi..5.40 am
S: awk2., kejap la awk,,, penat la awk,,, awk x penat ke?(rehat smbil menongkatkan)
A: Eh,,, awk penat dah? Td ckp nk daki atas sy,,, x smpi sejam lg ni awk..kalau sy 2 jam x berhenti,, susah mcm ni sy mendaki sorg, hahaha.
S: alaaa~ sy gurau je la awk,, hihi,, Eh awk, nmpk tak tu!
A: ha? Apa??
S: tuu,, awk xnmpk ke cahaya lampu suluh tu? Kan banyak lampu tu? Sy rasa itu group td la awk..
A: Eh,, Haah la.. Xda la jauh sngt diaorg dgn kita..Dlm benak ku berfikir.
"Siapa yg aku nmpk mendaki mcm meluncur td?Yg kali ni pulak pakai lampu suluh, td x pakai.. aik? Yg aku pelik nya,,, yg meluncur td, ramai juga ahli group tu,, masalahnya x pakai lampu,, Just nmpk kelibat diaorg je..sbb waktu nk mendaki td pon aku xnmpk diaorg bukak lampu suluh. Group yg aku nmpk pakai lampu suluh ni pulak pelik jugak,,, lampu diaorg mcm mencari sesuatu,,, sentiasa menghalakan lampu diaorg merata2 arah... kalau kita mendaki,., kita xkn suluh banyak tmpt, kita akan suluh tmpt yg kita nk pijak dan dpn kita, belakang jarang2."
6.03 pagi, 10 minit sebelum subuh.
S: yeayyyy! Sampai dahhh! Hebat x sy daki awk?
A: hahaha, mesti lah syg hebat(cubit pipi)
S: eeee~ sakit taw,, tahu la pipi sy ni bam2,.
A: alah, comel kan... Jom siap2 awk,, kita unpack barang, kita solat dulu..
S: jommmWaktu nk solat.
Waktu aku angkat takbir,, aku rasa mcm "ramai", aku endahkan perasan ni.. aku selesai bc al-fatihah,, suara "aminn" bergema sebentar .. aku terkedu sebentar..aku teruskan solat dan masuk rakaat ke-2 pon sama,, aku endahkan saja sbb aku tgh mengImamkan kekasih ku.. selesai solat,, kami siap2 nk sarapan smbil menikmati pemandangan.Ketika ku sedang menghirup air panas ku.
S: awk2.. td masa kita solat kan..
A: shuhh,, diam je awk,, x perlu tegur2..
S: owh, ok2..(tutup mulut dgn tangan)Selesai Saje matahari terbit, sarapan pon selesai,,, kami berkemas...
semasa kemas2 barang,ada 1 suara bermain di telinga ku.
"Terima kasih abg imam"
Sayup je suara tu tetapi jelas. Ku dpt rasakan "dia" ada dkt dgn ku..
A: sama2!!S: Eh? Apa yg sama2 awk? Kita nk bersama ke lepas ni? Hihi, lain mcm awk pagi2 ni
A: hahahaa,,, awk ni kan.. karang jadi betol karang,,
S: hahahahaha,, gurau je la..
A: Ye ke sayang gurau?
S: Eh,, x gurau ea awk..🤭 Jom kejap lg.Senyuman sarah buat ku tertawan,, kitaorg turun gunung dgn tenang, tanpa sebarang masalah,, kami pulang dgn gembira bersama,, dlm kereta pon bermula..
-The end-