"Yang, ayang pernah tak berfantasi bersetubuh dengan orang lain?" Aku bertanya isteriku.
Isteriku terkejut. Terdiam memandang aku. Berkerut wajahnya sebelum memberi jawapan.
"Tak pernah, kenapa abang tanya macam tu?" Isteriku kehairanan.
Aku tahu dia berbohong untuk menjaga hatiku. Kerana dia terdiam sejenak dan berfikir dulu sebelum jawab. Kemudian dia tak pula tanya aku balik soalan yang sama. Aku tukar taktik. Buat pengakuan aku pula.
"Kalau abang pernah berfantasi bersetubuh dengan orang lain, ayang marah tak?" Tanyaku. Isteriku diam lagi.
"Dengan siapa?" Lekas dia bertanya. Terbit rasa cemburu di benaknya.
"Dengan sesiapa je," jawabku selamba.
"Saya ni dah tak cantik ke bang?" Isteriku merajuk. Mula tarik muka masam.
"Bukan.. Tapi entahlah.. Fantasi tu datang sendiri, bukan abang nak buat dengan perempuan lain pun.." Aku pura-pura sedih. Kali ini kami sama-sama terdiam sejenak.
"Abang marah tak kalau Farah yang berfantasi buat dengan orang lain?" Baru isteriku terfikir nak pulangkan pertanyaan.
"Tak.." Aku berpura-pura tenang.
"Tak..? Abang tak kisah?" Isteriku kehairanan.
"Kalau ayang buat dengan orang lain betul-betul memang la abang marah, tapi kalau cuma berfantasi apa salahnya," Kami diam lagi. Kemudian aku bertanya lagi, "ayang tak pernah berfantasi camtu?" Isteriku diam berfikir.
"Sebenarnya kadang-kadang ada juga.." Isteriku membuat pengakuan setelah merasakan yang aku menganggap itu bukan suatu masalah.
"Dengan siapa?" Tanyaku berminat.
"Hish abang ni.." Isteriku bimbang. Terasa seperti soalan perangkap.
"Ala abang teringin nak tau je. Jangan risau, abang tak marah pun.." Aku berusaha mendorong isteriku untuk bercerita.
"Ye ke ni?" Isteriku ragu-ragu. Dia mengesyaki aku sengaja menguji kesetiaannya.
"Iye, abang lagi teruja ada la" Aku tersengih.
"Dengan jiran sebelah rumah.." Jawab isteriku malu-malu.
"Teringin tak nak jolok betul-betul?" Aku terus menduga sambil menyembunyikan debaranku. Isteriku mencubit lenganku.
"Jangan la bergurau camtu!" Isteriku menarik muka masam lagi. Tidak selesa dengan pertanyaan demi pertanyaanku.
"Abang tak bergurau pun," tegasku.
"Abang tak kisah ke isteri abang ni bersetubuh dengan orang lain?" Isteriku menatap mukaku dengan serius. Dia cuba menguji apakah aku sudah tidak sayangkan dirinya kerana tiada rasa cemburu.
"Tak. Sebenarnya abang tak kisah pun. Jangan sampai mengandung sudah. Dan pastikan abang ada bersama." Jawabku dengan nada mengusik. Jika dia mengamuk, aku akan berbohong mengatakan aku hanya bergurau saja tadi.
"Betul ke ni bang?" Berkerut-kerut dahi isteriku seperti tidak percaya.
"Sebenarnya abang selalu berfantasi ayang buat dengan orang lain tau." Aku cuba umpan agar dia berani bercerita tentang fantasinya pula.
"Kenapa pula?" Isteriku resah.
"Entahlah, abang rasa stim sangat bila membayangkan ayang jadi heroin cerita porno.." jawabku jujur. Isteriku diam lagi. Aku pun bertanya soalan yang lebih panas. "Kalau abang bagi ayang jolok ngan laki lain, ayang nak tak?" Aku pura-pura serius.
"Kalau Farah kata nak..?" Isteriku sekadar menduga. Cuba mengusik aku.
"Abang okay je, tapi abang mesti ada bersama," balasku. "Betul teringin?" Tanyaku lagi.