اسكريبت.
يجيدي(كانت ليله)
*************-هو ايه اللي بيحصل هنا،ايه اللي بيحصل للملجأ؟
-الملجأ بيولع يا فريده،الملجأ بيولع!
لتأتي الشرطه وتقوم بستبعاد جميع الناس بعيدا عن موقع الجريمه ف هنا وقع حادث مقتل 149 طفل بالداخل بسبب اشتعال حريق بجميع انحاء الملجأ وفي كل غرفه وفي كل ركن تشتعل النيران ولا تهدأ،لابد ما من فاعل فعل تلك الفعله الشنيعه!
*****************************
وهنا كان يلدف الظابط بداخل مكتب مدير الامن وهو لا يعلم ماذا سيقول ف فاعل تلك الجريمه لم نتوصل لأي دليل حتى الان،ليطرق الباب ويلدف للداخل ويقف امام المدير قائل:صباح الخير يا فندم!مدير الامن:خير؟
وهيجي منين الخير يا حضرة الظابط لما حته قاتل زي دا مش عارف تجيبه؟يحيى: هجيبه ازاي يا فندم دي الحادثه ممرش عليه 12 ساعه حتى!
مدير الامن(شوقي):انت سايب الدنيا ف العايم ومش بتتحرى عن اي حاجه،حضرتك ف بيتكو نايم وفي حوالي149 بنت ماتو امبارح وانت ولا هنا،اسمعني كويس تطلع برا ومترجعش الا وانت لاقي القاتل!
يحيى وهو ينظر ف الارض: تحت أمرك يا فندم!
**************************
وهنا ماذالت تجلس امام الملجأ بعد ان اصبح رماداً وتنظر إليه وهي تبكي بحرقه،ف هي اين ستذهب هذا كان منزلها،وقد احترق ماذا ستفعل الان،وبجانبها تجلس مديره الميتم وهي تبكي وتتحسر على عملها التي فقدته منذ ساعات وعلى الفتايات الذي ذهبو وهم في بدايه أعمارهم ف الذي كان بالدخل كانت تتراوح اعمارهم من الخمسه أعوام الي العشرون عاماً.ليلدف للداخل الشرطي يحيى وهو ينظر إليهم وإلى حالتهم المذريه ويقول بصوت جمهوري شديد وعالً: هو المكان اتقلب عزا ولا ايه؟
لتنظر إليه المديره(ناريمان) وهي تبكي بحرقه: انت مش مقدر حالتنا ليه اللي ماتو جوه دول ولادي واخواتها م تخلي عندك شويه احساس!
لينظر لفريده بأستغراب وهو يقترب منها وينحني اليها قائل بأستغراب: هو انتي من بنات الملجأ؟
لتقول له ناريمان وهي تضع يدها على رأس فريده: فريده الحاجه الوحيده اللي فضلت من ال150 بنت اللي كانو جوا!
لينظر يحيى إليها ويقول: ويا ترى انتي كنتي فين وقت م حصلت الحادثه؟
****************************
وهنا كان يشرب سجاره وهو في منتهى البرود ويضع قدميه على المكتب وهو ينظر لها بحقاره وهي جالسه على الارض تبكي بحرقه ليقول لها وهو يُطفئ السجاره: بردو مش عاوزه تقولي ولعتي ف الملجأ ازاي؟لتنقض فريده بسرعه البرق على مكتبه وتقول بصوت عالً لدرجه ان تهتز ارض مديريه الامن منه: اولع ف ايه انت مجنون؟
هولع ف اخواتي؟
هولع ف بيتي؟
هولع ف المكان اللي أويني؟