MAT KILAU (mati tiga kali)

89 7 1
                                    

                Kisah menarik kisah Mat Kilau mungkin ada generasi kini yang tak tahu Mat Kilau hendak dibunuh dan disangka mati dan kejadian itu berlaku tiga kali.British menyerang Jerat Ampai,Kuala Tembeling,Lubuk Terua.lalu Mat Kilau dan kumpulanya melawan British dan akhirnya dapat kembali area di situ.

               Namun British tidak berpuas hati,dan menyerang kembali kumpulan Mat Kilau yang membuat mereka terpaksa berundur dan British menyaka Mat Kilau sudah mati.Hakikatnya tidak,Mat Kilau hanya berundurkan diri,dan diselamatkan oleh rakan dan merantau di Kelantan.

             Tapi sayang,salah seorang anak muridnya belot,dan mengatakan Mat Kilau masih hidup,dan jika ingin bunuh beliau kena guna peluru bersalut emas.Dipendekan cerita Haji Abdulluah di perintahkan mencari Mat Kilau,tapi disebaliknya jadi Mat Kilau dan Haji Abdulluah menjadi sahabat baik,tapi sayang dapat tahu oleh British lalu British pun tembak Mat Kilau dengan peluru bersalut emas itu,yang tembus kulit Mat Kilau.Tapi sebenarnya Mat Kilau belum mati lag.

            Di takdirkan Tuhan,Mat Kilau sedar kembali setelah pengsan ketika ingin kebumi,Sultan Mansor pun kagum dengan Mat Kilau,lalu bagi menutup tragedi mengaburi British,Sultan Mansor kebumikan menggunakan batang pisang,dan kerana itu Mat Kilau merantau dan memakai nama samaran.

            Seperti umum tahu,pada tahu 1969,Negara dikejutkan seorang mengaku sebagai Mat Kilau dan akhirnya kerajaan Negeri Pahang siasat memang betul itu lah Mat Kilau.Akhirnya beliau meninggal tahun 1969 tu juga

MAT KILAUWhere stories live. Discover now