~ even the sky never be close to us so stop run for it. Don't worry, it will shows you the beautiful changes in the day. just stay. ~
"Assalamualaikum pa, isha malam ni tak balik makan malam tau isha masih dekat kedai buku lagi ni ramai pulak customer datang harini," ucap Arisha Afifah di corong telefon.
Walaupun family nya tidak kisahkan tentang dirinya dia tetap memaklumkan dia dimana.
" waalaikumsalam, ikut suka kau lah nak balik ke tak Arisha aku pun tak kisah kau duduk mana, tido mana, makan dekat mana, bla blaaa blaa blaaa" bebel dato' Zafril Irshad.
"Yup baik pa," gelak kecil Arisha mendengar bebelan daripada papanya. Meskipun papanya membencinya dia tetap tahu bahawa papanya tetap sayang akan dirinya.
Sedang dia leka dengan mendengar bebelan papanya dia menangkap satu suara jelas dihadapannya.
"Cik saya nak beli buku ni ya,"
"Papa nanti isha call balik ada customer babai love u," Teeeeeeettttt. "Semua sekali RM15.30 terima kasih datang lagi," arisha memberikan senyuman kepada pelanggannya.
Risha books cafe ditempatkan di tengah-tengah bandar yang sesak. Perniagaannya tidak lah maju sangat hanya biasa-biasa saja kenapa nama risha eh dah kedai dia biar lah.
Mama arisha pernah ada impian nak bukak satu kedai buku dan dalam tu ada cafe sekali tapi papa tak bagi sebab papa cakap dia boleh sara mama dan isha tapi kita hanya merancang kan.
Tepat pukul 9 malam arisha bersiap-siap untuk mengunci segala pintu dan tingkap yang ada di risha books cafe "Penat sia harini ramai pulak customer selalu weekend je ramai ni tetiba ramai aduh," bebel arisha keseorang dengan mulut terkumat kamit seprti berzikir.
Selesai mengunci arisha terus bergerak ke arah keretanya. Tangan kirinya menyelongkar beg tangan mencari kunci kereta manakala tangan kanannya sibuk menscroll tiktok "aaiisshhh mana pulak kunci ni selalu ada je ni tetiba takde pulak sudahlah dah malam kang ada perompak nak culik aku yang comel ni macam mana," bebel arisha sendirian.
Sedang arisha leka bahunya di tepuk perlahan
"Assalamualaikum cik, maaf menganggu malam-malam ni tapi saya rasa ni cik punya tadi saya nampak terjatuh waktu cik keluar dari kedai buku tu," lelaki itu menghulurkan kunci kepada arisha.
Terbeliak mata arisha apabila melihat kunci kereta kesayangannya di tangan lelaki itu "terima kasih sebab bantu saya, kalau awak takde mungkin saya terpaksa call grab suruh hantar saya terima kasih banyak-banyak disebabkan awak dah tolong saya esok awak datanglah kedai saya tu nanti saya belanja awak ok," ujar arisha dengan semangat walaupun dia tak mengenali jejaka itu tapi dia bersyukur kerana disebabkan jejaki itulah kuncinya ditemui.
Jejaka itu tersenyum nipis "sama-sama saya ikhlas bantu awak takpe terima kasih atas pelawaan awak, saya gerak dulu ya assalamualaikum," jejaka itu menundukkan sedikit badannya dan bergerak melepasi arisha.
Mata arisha membulat besar "wah berbudi sia lelaki tu macam satu dalam dunia kan best kalau dia eh eh tak tak tak mana mungkin dia nak aku yang macam ni kan," fikir arisha sambil melihat penampilan dirinya dari atas sehingga ke kakinya. "Memang tak sesuai!"
...
Sesampainya arisha afifah di rumah dia mengeluh perlahan "takpe tinggal berapa hari je nak tinggal dekat rumah ni sabar ye isha," arisha berjalan masuk ke rumah agam milik papanya.
"Assalamualikum," arisha melangkah masuk apabila pintu rumah agam tersebut dibuka dari dalam.
Melihat penghuni seisi rumah berada di ruang tamu rasa kecut pula.
"Isha duduk sini papa nak bincang seduatu dengan kamu," ujar dato' Zafril Irshad dengan nada tegas dan garang.
Arisha berjalan ke arah ruang tamu banyak mata melihatnya berjalan ke arah ruang tamu. "Yes pa ada apa-apa berlaku ke?" Soal arisha sedikit bingung apabila melihat senua berkumpul termasuklah si kakak tirinya yang jarang nampak batang hidung pada waktu-waktu begini.
"Papa nak isha kawin dengan anak kawan papa uncle affandi!" Jelas dato' zafril irshad tiada secalit senyuman diwajah tua itu.
Riak wajah arisha berubah kelat "anak uncle affandi yang macam sotong tu ke? Soal arisha kepada papanya untuk mendapat kepastian.
"Papa tak nak dengar apa-apa bantahan keluar dari mulut kamu keputusan pap muktamad titik." Dato' Zafril Irshad terus melangkah pergi manuju ke bilik tidurnya untuk berehat.
"Heh padanlah muka kau tu arisha kene kahwin, bagus jugak kau berambus dari rumah ni takdelah semak kepala otak aku nak fikir macam mana nak halau kau keluar," ujar datin safira dengan nadar menyindir. "Dah jom sofea tinggalkan je budak malang ni," dan berlalu menaiki tangga untuk berjumpa dengan suami tercinta.
Sofea tersenyum sinis ke arah arisha "padanlah muka kau dapat suami sotong HAHAHAHA," sofea terus melanggar bahu adik tirinya dan berlalu ke arah biliknya.
Arisha terduduk di tengah-tengah ruang tamu memikirkan masa depannya yang semakin gelap tanpa cahaya dengan tiada bantuan sokongan emosi dari keluarga, tiada sokongan dari sahabat dan secara tiba-tiba mendapat khabar bakal suaminya seorang lelaki yang lembut mahu pitam dia dibuatnya.
Arisha terus melangkah memanjat tangga untuk ke arah bilik "lebih baik rehat dari fikir benda ni."
....
YOU ARE READING
Can i be your Imam?
Romance" no one accompanies me except my own shadow " tiada yang menemani dia waktu dia gembira mahupun sedih walaupun family sendiri. " akanku buka pintu hatimu dengan Al fatihah sehingga terguncannya Al zalzalah keranaku tau hatimu tidak sekeras Al hadid...