Malam tu jadual hanis ot untuk bbq dinner sampai 12 malam, si sam plak pening kepala katanya, sebenarnya aku pun malas tapi staff tak cukup. aduii terpaksa la aku kena ot. hati masih berat bukan sebab malas tapi bbq dinner tu untuk reunion dari UK dan lelaki tu mesti ada.. aduhh
Sudah la pagi tadi aku lari dari dia. soalan ditinggalkan macam tu je firstime dalam hidup dia. bukan tak pernah budak lelaki ajak berkawan tapi lelaki tu lain. ye lain. susah nak gambarkan.
Usai solat maghrib di surau staff hanis sarung kasut kerjanya, hanis angkat tangan berdoa. ' ya allah ya tuhanku permudahkanlah urusan aku malam ni' amin semoga aku tak jumpa dia malam ni.
Malam ni mikail pakai kemeja loose kuning cair di buka 3 butang atas,seluar pendek putih paras paha. simple. rambut tanpa gel beralun kena angin pulau. sementara menunggu luth khalish dan naim serta geng reunion,dia gerak dulu ke arah restoran the cove semalam.
Di ambil tempat paling hujung di tepi pool malas masuk lagi. matanya liar mencari seseorang, selepas pagi tadi di tinggalkan dengan soalan tak dijawab. mikail tertanya2 kenapa dia lari? buruk sangat ke aku? atau di sudah ada boyfriend?
telinga menangkap suara halus si gadis tergelak kecil di hujung kanan sana di kawasan bbq, dijenguk kepala kearah sana. perempuan tu?sape laki tu? dia bangun perlahan2 menuju ke arah sana.
Abang man ni buat lawak pulak. tak baik tau' hahaha ~ tergelak gelak hanis adoiii. sementara vip belum datang dia tolong abang salman hangatkan bara api dalam bekas bbq.
Betul la nis, salmiah tu kat rumah asyik kena bebel je dengan mak malas masuk dapur, kat sini haih rajin pulak sebab apa? dapat tengok orang mat saleh katanya. ~ tambah Salman lagi pening kepala layan adiknya sorang tu.
haah pagi tadi kecoh dia abang man.. hanis asyik tolak2 je bahu dia, tapi ternganga tak ingat dunia. ~ jawab hanis lagi sakit perut gelak pasal salmiah ni. kawan dia sorang ni otak biul sikit..
Mikail sudah berada disebelah hanis.
Abang? ~ terlepas dari mulut Mikail!
Gulp! hanis terdiam terhenti waktu dunia sekejap. dia cepat toleh sebelah kanan lelaki itu sudah berada disebelahnya. mata bertaut sekejap penahan mata hazel mikail memanah tepat ke jantung ! dup di jantung. errr aura lelaki disebelah ni buat dia rasa tak selamat. dah la baju tak butang nampak dada. free show aje la malam ni mata kau hanis. cepat2 dia pandang arah abang salman.
Sorry encik. ada apa yang boleh saya bantu? tanya salman. customer is always right. kena jaga reputasi resort, sekejap tadi dia lupa sedang berkerja. panggilan bersama hanis dilupakan. sepatutnya kena formal. aduhh
Hanis masih lagi tercegak disitu diam.tangannya menolong2 abang man. menyibukkan diri yang tidak sibuk.
why she call you abang? do you her lover? ~ nah soalan straight to the point mikail tepat ke arah salman! seingat mikail kawan2nya cakap kalau dipanggil abang bermakna mereka bercinta.
eh sorry sir .. no ... no .. no she my sister friend. my old friend. ~ tergagap gagap salman menjawab speaking yang sudah melalut.. dia melihat hanis yang tengah busykan diri..pelik pulak tengok.
Salman! chef panggil ! datang seorang staff mereka.. salman mengangguk laju... ditinggalkan hanis bersama guest vip mereka....
ohh i see... ~ mikail jawab dalam nada perlahan tapi didengar telinga, hanis yang mahu berlalu pergi..
So.... are you single? mikail bersuara
langkah kaki hanis terhenti..
Why are you always keeping ask me nonsense question sir? hanis paling ke arah belakang dengan muka tak ada senyum..walaupun hatinya berdebar2..nampak dari tadi nak cakap english. kau ingat aku tak pandai ke? ish dia ni. see the leg lah!
Wah. terkejut mikail.. muka marah ke tu? ish comel. hahaha
Tak bukan soalan mengarut love. soalan tu ikhlas dari hati i ni. dah banyak kali i tanya you tak jawab? then answer me baby?~ Mikail masih tak nak kalah,susah jugak perempuan ni. mata redup mikail masih tepat mata hanis. hanis yang larikan matanya dari di tatap. yes she likes this girl.
baby? love? haih matila aku kali ni sam!!!!!!!
Ishhh awak jangan main2 boleh tak? saya tak suka macam ni..saya tak biasa ! - polosnya jawapan Nur Hanis
tadi betul dia keraskan hati lawan mikail tapi bila dengar suara lembut mikail macam tu, mata mikail tu sesuatu.adui susah la macam ni.
No! I'm deadly serious... i really love you! ~ jawapan cliche Tengku Mikail Caden setakat ayat love baby dah biasa dia guna dengan kawan perempuan dia. tapi dengan hanis dia rasa ayat tu special sangat.. deeply feelings. haih mikail kau dah kenapa?
Love? mat saleh ni dah kenapa.tadi baby sekarang love esok apa? ish geram lah.baru 2 x bercakap 2 x jumpa dah jatuh cinta? cerita mengarut apa ni..tak pernah dibuat orang la..
hanis merengus perlahan.
Sorry saya tengah kerja ni' ~ jawah hanis, malas nak panjangkan makin dilayan makin menjadi mikail ni. ingat drama tv 3 ke jumpa terus jatuh cinta.. sangat mengarut..
its okay i tunggu you lepas you habis kerja boleh?~ mikail cuba lagi.
hmm ...
terus hanis berlalu pergi..malas nak layan..
.....
Hanis... hanissss.... hanisss bangunnn ~ suara sam mengejut hanis dari tidur... ish tidur mati ke minah ni...dah pukul berapa dah ni.
hmmm ape? aku ngantuk ni sam.... ~ jawab hanis
semalam balik pukul1 pagi settle kemas kicthen.. balik terus tidur... sakit kakinya.. lenguh...ni ada bunga untuk kau? aku jumpa dekat pintu bilik tadi, sekali dengan kad ni.. ~ sam duduk disebelah katil hanis, sekuntum bunga rose dibelek salmiah.. dicium hmmm wangi betul..sape la tampal bunga rose sekali dengan sekeping kad .. nak buka kad tu tapi untuk hanis nama ditulis dikad tu.. dia tahu dia kawan tapi privasi hanis kawannya tetap dia jaga...
hmmm sape pulak.. kau baca aje la kad tu..~ gumam hanis dia masih mengantuk. kacau aje lah sam ni..
yeke? aku baca eh? hehehe apa lagi si sam. terus buka kad tu dibaca...
I waiting you last night 🥹 M
Sape dia hanis? M sape M? coklat MM ke? tergelak sam. hahaha
dengar je ayat i waiting you last night terus hanis bukak matanya sebesar alam, bingkas bangun dari tidur. bunga rose di ambil di cium. hmm wangi.. ditilik lagi bunga rose itu. sepanjang dia hidup ni firstime dapat bunga. eh mimpi ke aku? kad di ambil di tangan sam.. diam senyap..M mikail?
Sape dia M hanis? sejak bila kau ada secret admirer ni. baru duduk sini 3 hari kot? tak bagitau aku pun? ~ panjang lebat salmiah bertanya. memecah kesunyian dari tadi..
Entah.. jawab hanis
entah apa? macam mana dia tahu nama kau hanis? M tu sape? kenapa emoji dia sedih? tanya sam lagi. ish tak logiklah. takkan tak kenal dah letak nama letak lagi rose dekat pintu. kalau bukan orang yang kenal. sape lagi? abang salman ke? ke dah confess. ish tak logik speaking macam ni.
Dah aku nak mandi, jap lagi kita g makan aku lapar..'~ terus hanis bangun meluru ke arah bilik air. harini dia masuk kerja petang so mandi2 sambung tidur.. tapi lapar pulak..lepas makan nak sambung tidur..
Hanis kau tak jawab lagi soalan aku! sape M? salmiah masih tak puas hati..
#novelmelayu #novelcinta
mrscaden
YOU ARE READING
MRS CADEN { IN EDITING }
RomanceStatus : NUR HANIS gadis mentah yang tidak kenal erti cinta? Ye benar pertemuan pertamanya dengan Tengku Mikail Caden di pulau redang menjadi saksi bibit -bibit cinta di antara mereka berdua buat kali pertama dalam hidup gadisnya..Tenungan mata h...