"salam buat crush"

348 10 8
                                    

"kenapa you nak jumpa I?"

"Well, you tahu kan. I dah nak follow Najwa"

"Yeah, I tahu. Dah heboh satu wattpad tu. You nak ikut buah hati you"

Hehe, dia tertawa. Entah apa yang lucu pun aku taktahu.

"So?" Aku masih lagi hairan. Tertanya-tanya. Yelah kenapa dia beriya sangat nak jumpa aku.

"Jadii, sebelum I berangkat ke sana. I nak la jumpa dengan crush i ni" dia masih lagi ketawa. Terserlah dia gembira sangat dapat jumpa aku.

Berkerut kening aku bertambah-tambah lagi kehairanan.

Dia crush dekat aku ke. Bukan ke selama ini dia yang menjadi buah keras kepada ramai peminatnya. Termasuk lah aku.

Cerita-cerita dia tulis sangat misteri. Ramai pembacanya. Tidak terkecuali aku pembaca yang rajin vote dan komen.

"You suka sangat melawak. Dalam wattpad serious je" aku cover hidung aku yang kembang. Dia crush dekat aku wei!

Hati dah kembang semangkok terasa bangga.

"Hehe" dia ketawa lagi sambil mengaru-garu tengkuknya. Sesekali dia memandang wajah aku seketika.

"Najwa tahu tak you jumpa I ni"

Dia cuma mengeleng.

"Kalau Najwa tahu.." tak habis aku nak berkata-kata. Semua kawan-kawan wattpad tahu betapa singanya si Najwa tu.

Tapi, ahh biar lah. Bukan Najwa tahu pun.

"Hmm, you taknak pelawa I duduk ke" penat juga berdiri dari tadi. Dia cuma tersengih-sengih tak banyak cakap.

Dia malu ke. Sepatutnya aku yang malu jumpa crush.

"Eh duduk lah" seperti baru tersedar dari mimpi dia menepuk-nepuk sofa biru nila. Berkuak juga habuk berterbangan.

"Maaf la. Bersepah sebab I dah packing banyak barang." Aku perhati je kotak-kotak yang bertindih-,tindih serata rumah.

"You nak bawa semua kotak-kotak ni ke. Jauh tu. Naik flight pulak tu"

"Barang I nak guna je tu" Dia mengangkat beberapa kotak lalu diletakkan rapat ke dinding. Lapang sedikit ruang.

"You boleh je jumpa I dekat luar kan. Tidak la you rasa malu macam sekarang" aku sebenarnya tidak kisah pun dengan keadaan rumah dia yang serabut tu.

Walaupun sebenarnya aku tak selesa. Tak selesa dengan keadaan perabut yang sudah ditutupi dengan kain putih bertompok-tompok dengan habuk dan kotak-kotak yang tidak bersusun.

Agak menyeramkan, seperti rumah yang lama tidak berpenghuni.

Dan sebenarnya aku lebih tidak selesa berdua saja dengannya sekarang.

"Tadi I waze rumah you tak jumpa tau. "You have reached your destination" aku mengajuk suara computer. "Tapi I cari rumah you takda. Kali kedua I pusing baru nampak rumah you ni"

"Macamana you boleh tak jumpa ni. Sedangkan I sentiasa ada dalam hati you" dia tertawa lagi.

"I serious you pulak main-main" geram juga hati aku.

"Mana ada I main-main you. Kita main-main pun tidak. Main pun belum lagi hehe" ahh dia ni. Sekali lagi.

"Najwaaa, kau tengok lah buah hati kau ni ayat aku" aku pura-pura ngadu dekat Najwa yang jauh.

"Syhh, jangan lah sebut nama dia"

"Kenapa?"

"Kesian, nanti dia teringat kat I"

cerpen, cerita² terpendek.Where stories live. Discover now