And that was freaking creepy tho! Macam mana abang Yin boleh tahu tentang insiden pembunuhan tuh. Sewaktu tiba di rumah Uncle Simon, ibu dan abah meminta aku untuk berada dan duduk di ruang tamu dahulu sementara mereka berada di ruang utama rumah Uncle Simon. Katanya ada perbincangan keluarga. Ahurm.. K, fine.
Sewaktu aku sedang sibuk membaca novel mystery ditulis oleh Sidney Sheldon, tiba-tiba aku terdengar suara orang terjatuh dan bunyi kertas terjatuh. Aku toleh ke hadapan dan terlihat Abang Yin yang terkumat kamit mengatakan betapa sakitnya lututnya itu. Aku membantu mengambil barang-barang Abang Yin yang terjatuh lalu ternampak helaian gambar mengenai insiden pembunuhan yang berlaku itu. Aku memandang muka Abang Yin dan meminta jawapan.
"What is this for? Are u a Forensic Psychiatrist? " tanya aku sambil membelek kertas-kertas dan gambar insiden.
"Something is going wrong with this world. And i just want to figure it out" balas Abang Yin.
Bagi aku, itu bukanlah sebaik-baik jawapan. Takkanlah buat saja-saja kot. Banyak lagi benda kan yang patut Abang Yin buat. Abang Yin kan doktor, so why do he have to get involved with this case? It should be my case! Im the one who have been there! And i know exactly what happened there.
"I don't think that is a good answer. " balas aku tidak puas hati.
"So that is none of my business" cukup dingin jawapan yang diberikan Abang Yin.
"Don't you know that im the one who involved in this case?! I know the victim and maybe i know exactly who the killer. And that is why i want to know a concrete reason why do u have all the pictures and informations? " balas aku panjang lebar dengan amarah yang memuncak.
"I am doing this because of you" balas Abang Yin lalu terus menoleh menuju ke biliknya.
Kenapa? Kenapa Abang Yin perlu cakap macam tu? Nih buat kepala aku makin serabut nih.Aku balik dari rumah Uncle Simon pada pukul 8 malam selepas makan malam di sana. Dan hari ini aku ada temu janji rahsia dengan Keysha. HAHA. Pukul 10 malam nih. MUAHEEHEHEHE.
Aku memakai attire hitam pada malam ini. Dengan penutup muka hitam yang dibeli khas untuk siasatan ini. Aku rasa macam penyiasat sebenar. Aku membawa iphone 6 plus aku yang dah 100% charge dan kamera polaroid untuk menangkap sebarang perkara musykil atau mencurigakan.
10 malam. Aku menunggu di belakang rumah dengan perasaan yang agak takut. Bukan apa, rumah aku nih bolehlah dikatakan besar dengan ada swimming pool kat belakang dengan ada tempat barbeque bagai, mana tak takut kan duk sensorang kat belakang rumah nih. Banyak kot kejadian membunuh buat kat tempat-tempat yang macam nih. Sebab yelah, besar kan kawasan rumah.
Okey, 5 minit dah berlalu dan aku masih tidak nampak kelibat Keysha di mana-mana. Nasib baik lah ibu dan abah dah tidur disebabkan kepenatan yang terlampau. Penat sebab berbincang -.-
Sambil menunggu Keysha , aku menyanyikan lagu kegemaran aku iaitu Stereo dari Adam Levine.
"My heart's a stereo,
It beats for u so listen close,
Hear my thought in every note,
Make me your radio,
Turn me up when u feel low,
This melody was meant for you,
Just sing along to my stereo"Aku rasa aku ulang-ulang lagu Stereo ni dah nak dekat 10 kali dah. Aku lihat jam sudah hampir ke pukul 11 malam dan aku masih tidak melihat kelibat Keysha. Aku mengambil Iphone aku di dalam beg galas 'penyiasatan' aku dan mendial nombor Keysha.
"Tuttt, tuttt, tuttt, tuttt, please leave the message after the beep. BEEPPPP.. " aku cuba mendial lebih dari 5 kali tetapi tiada sebarang jawapan. Takkanlah Keysha ni dah tidur kot? Tadi bukan kemain semangat lagi nak siasat ngan aku bagai pastu sampai sekarang tak muncul-muncul. Esok memang aku sekeh-sekeh kepala dia. Geram betul.
Ok, aku decide untuk buat siasatan pada hari esok disebabkan aku ni ada rasa takut-takut nak buat sensorang. Aku kembali panjat melalui tali rahsia yang dibuat aku sekian lamanya dahulu.
Siap eh kau Keysha, aku sekeh-sekeh kepala banyak kali. Grrr...
YOU ARE READING
HINGGA KE AKHIRNYA
Mystery / ThrillerAku sendiri buntu dengan kehidupan aku. Hingga ke akhirnya kah akan begini? Terseksa minda dan fikiran. Tanpa arah dan tujuan yang kukuh aku teruskan perjuangan. Aku tahu aku akan jatuh akhirnya. Namun, jatuh aku itu tanda kebangkitan aku. - SABRIN...