9. snape & dreuzels

48 1 0
                                    

Het weekend is voorbij. Het is weer maandag dus dat betekend het eerste uur Potions. Niet dat dat erg is, maar vanavond is het bal en ik ben best zenuwachtig. Het bal is verplaatst naar vandaag, maar de reden er van weet niemand.
En ik ben niet de enige die het spannend vind. Tijdens het eten in de Grote Zaal was iedereen erg onrustig en rumoerig. Ik hoop dat dit niet tijdens de les van Snape door gaat, want dan gaat de les niet soepel verlopen.

"Zullen we gaan?" Vraagt Hermoine. "Ik word gek van de drukte". En we staan op om richting het lokaal. Daar aangekomen zien we nog niemand. We gaan alvast zitten en bedenken wat de leraren vanavond aan gaan doen.

"Snape zal wel weer zijn zwarte pak aan hebben." Begint Lauren. "Hij heeft namelijk nooit iets anders aan. Ik vraag me af of hij überhaupt wel meer kleren heeft."

"Ik denk dat hij wel meer kleren heeft, maar dan allemaal hetzelfde" beslist Hermoine dan.

Langzaam aan druipen er steeds meer leerlingen binnen, de ene is van Hufflepuf en de andere van Griffindor. Maar er is nog geen teken van Snape.

Ook hier merken we dat de klas erg onrustig is. We horen andere praten over het onderwerp wat de leraren gaan dragen.

"Ik had gehoord dat de leraren in dreuzel kleding komen, ik zie professor Snape dat echt niet doen!" Zegt iemand van Hufflepuf net iets te hard, waarop andere er op gaan reageren. "Nee inderdaad hij heeft een hekel aan dreuzels!" "Hij zal toch wel andere kleding hebben?" "Nee joh! Heb je hem ooit iets anders aan zien hebben?"

Zo gaat het nog even door in de klas. De ene geeft een andere mening dan een ander. "Snape is stiekem een dreuzel liefhebber!"
"Nee, Snape haat ze juist!"
"Dadelijk woont hij samen met een dreuzel!"
"Hahah nee hij woont gewoon in een verlaten dorpje helemaal alleen een huisje!"
"Jaa inderdaad, hij woont echt niet in een dreuzeldorpje!" Roept Lauren dan om mee te praten.

BAM!!!

Iedereen kijkt geschrokken achterom. We hoorde het geluid van een dicht geklapte deur.

"Toevallig... is dat wel.. het geval.." sist de persoon die de deur kei hard heeft dichtgeslagen. "Hou jullie meningen maar voor je, anders gaat er helemaal niemand naar DAT bal vanavond!"

Geschrokken kijkt iedereen elkaar aan. Hoelang stond hij daar al? En hoe hebben we hem niet aan komen horen.

"Ik stond er lang genoeg om jullie allemaal na te laten blijven. Ben maar blij dat ik het een keer door de vingers zie!" Zegt professor Snape boos. Dan kijkt hij richting mij en Lauren. Ik hou mijn adem in. Heeft hij zo juist mijn gedachtes gelezen of was dit gewoon toevallig? Ik schud onopvallend mijn hoofd en kijk richting Lau. Aangezien Lauren het laatste woord had, heeft hij haar opmerking zeker gehoord en dat kan wel problemen veroorzaken.

Maar Snape gaat zitten achter zijn bureau. "Pagina op bladzijde 364. Succes"

Iedereen gaat zijn eigen ding doen. De ene gaat spullen pakken en de andere lezen de pagina door. Ron zie je vooral zuchten omdat hij ziet wat we moeten brouwen. En Hermoine kijkt blij omdat ze weet hoe ze het moet maken. Ik sta ook op om spullen te pakken, aangezien Lauren maar 1 hand heeft om te gebruiken.

Als iedereen de spullen heeft, is het verbazingwekkend stil. Iedereen is druk bezig. Maar dat komt vast, doordat iedereen naar het bal wilt vanavond en dus geen uitbrander wil van Snape.

Ondertussen kijk ik een paar keer Snape aan. In de hoop een blik te kunnen vangen. Maar helaas is dit heel de les niet het geval. Een teleurstelling gaat er door me heen. Maar wat had ik anders gehoopt. Dat hij op me af komt vliegen en zeggen dat hij van me houd?! Nee echt niet!

Snape staat op van zijn stoel. "Jullie kunnen gaan en laat van je eigen niks meer horen!"  Zegt hij chagrijnig. Iedereen schrikt er van  en sommige laten daarbij hun spullen bijna vallen. "Daarbij bedoel ik nu!!" Schreeuwt Snape. Dan maakt iedereen tempo om uit het lokaal te gaan.

We hebben nog 2 lessen en daarna zijn we vrij. De weg richting het lokaal van gedaanteverwisseling was iedereen erg stil.  Maar wanneer Lauren, Harry en Ron over zwerkbal praten, maken wij de gelegenheid van om over Snape te praten en zorgen er voor om iets harder te lopen.

"Zo maar Snape was chagrijnig! Begint Ginny. "Waarschijnlijk, omdat hij geen zin heeft in vanavond." Voegt Hermoine er aan toe. "Hij heeft mij niet eens 1x aangekeken!" Mopper ik er tussendoor. "Ik weet nou niet wat ik er over moet denken. Waarschijnlijk ziet hij mij niet eens staan en heb ik het me altijd verbeeld."

Ik hoor Ginny grinniken. "Het is serieus hoor!" Val ik haar aan. "Ach meis! Hij is vast heel erg gestrest voor vanavond" stelt Ginny vast. "Ik denk dat je het nu even bij moet laten. Je moet vanavond gewoon genieten." Zegt Hermoine dan. Ik knik. "Ja.. Dat moet dan wel..."

Aangekomen bij gedaanteverwisseling staat professor McGonagall al klaar voor de klas. Wanneer ze ons aan ziet komen, komt ze op ons af. "Juffrouw Claver, kan ik jullie beide na de les even spreken?" "ja is goed!" Zegt Lauren. En knik.
Dan loopt professor MgGonagall weg en wij kijken elkaar verbaast aan, allebei niet wetende waarom ze ons moet spreken.

Na de les, lopen we beide richting het bureau. Allebei benieuwd waarover ze het gaat hebben. "Neem plaats dames" Begint ze. "Nu Lauren in het gips zit, kan ze natuurlijk niet meedoen met de zwerkbalwedstrijd aankomende zaterdag. Nou leek het me handig om in plaats van jou, Lauren, Robin te laten spelen." En ze kijkt mij daarbij aan. "Nou uhm.." Niet wetende wat ik moet zeggen. "Ja Robin, je kan goed vliegen! Dat lukt vast wel. En met een paar tips en tricks zeker!" Zegt Lauren enthousiast.

Verbaast kijk ik Lauren aan. Ik wist niet wat ik hoorde. "Ik weet niet of je het weet hoor Lauren, maar ik ben nog lang niet zo goed als jij." Spreek ik tegen. "Daarom ga ik je het leren! En wie moet het anders doen?" Gaat Lauren verder.

"Morgenavond hebben jullie ruimte om te oefenen. Daarna zul je training hebben met het team. Ik geloof dat dit het einde van het gesprek is dames." Begint professor McGonagall. Beide knikken we. "Robin kan ik je nog even spreken? Lauren je kunt gaan. En loop alstublieft even langs Poppy om te laten kijken hoe het met je arm is." Lauren kijkt mij even verbaast aan, maar knikt daarna naar McGonagall. 

"Ik wou even vragen hoe de lessen bij professor Snape gaan? Ik hoorde dat je daar een paar keer moest nablijven? Begint ze tegen mij als Lauren de deur achter zich dicht heeft gedaan en niet meer in het klaslokaal bevindt. "Uhm" Ze kijkt me met een doordringende blik aan. Zou ze iets vermoeden? Nee dat kan vast niet. "Ooh dat was niks. Je weet hoe professor Snape is... Snel mensen na laten blijven is zijn ding." probeer ik er uit te krijgen. "En wat was dat vandaag in de les?" gaat ze door. "Oh een aantal studenten hadden bepaalde meningen over Snape." krijg ik er uit in de hoop zo niemand te verklikken. "Zoals?" Ik blijf stil. Bedenkend over wat ik moet zeggen. "U-uhm o-overr vanavond, wat hij aan gaat doen. Je weet wel... a-altijd in het zwart gekleed." Ik moet blozen wanneer ik aan hem denk. Als ik zo door ga is het straks voor iedereen duidelijk dat ik Snape leuk vind. Ik probeer professor McGonagall niet aan te kijken. Dadelijk ziet ze het aan mij.

"Oké als er verder het jaar nog punten zijn, kom naar mij toe. Dan kunnen we er over praten. Dan sluit ik het hierbij af. Ik zie je vanavond bij het bal!" zegt ze, terwijl ze opstaat van haar plek. "Oh ja het bal! Tot vanavond professor!" Zeg ik haastig. En wanneer ik de deur uit ben, begin ik te rennen naar de Toren. Ik moet me klaar maken voor het bal.

I love the wrong person (Severus Snape fanficfion)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu