Habibah yang baru lepas solat isyak.. keluar ke ruang tamu...handfone dia berbunyi.. siapa pulak call malam2 ni..
Kak ngah... kak ngah...~ panggil habibah.. malam ni husna ada dirumahnya bergilir balik kampung dengan suaminya di pahang..
ye mak... ~ jawab husna didapur..nak siapkan makan malam kejap lagi suami dia nak balik dari surau..
Ambilkan handfone mak dalam bilik.. baru je duduk ada orang call.. penat la nak bangun.. ~ laung habibah..
kejap!! ~ jawab husna..
sekejap je husna dah datang bawakkan handfonenya.. ditekannya sebelum tengok nama pemanggil..
Assalamualaikum...~ jawab habibah
Waalaikumusalam.. aku ni yati.. ~ jawab yati
Dengar je nama yati.. habibah dah agak dah mesti ada gosip la ni nak bercerita dekat aku.. habibah dah tahan sabar ni.. sabar...hal dulu pun masih rasa membengkak dihati..
Haa kau yati kenapa call aku malam2 ni? ada kematian ke? ~ jawab habibah sinis..kalau malam2 begini urgent tak lain tak bukan kematian jela..
Eh kau ni bibah.. siapa yang matinya.. takde lah..aku nak bagitahu ni..kau jangan la nak marah2 aku pulak? ~ pesan yati.. sebelum dia bercerita gosip panas ni dipesan dulu.. takutnya habibah mengamuk..tapi betul la cerita sensasi.. mesti habibah tak tahu..tersenyum sendiri..
cerita apa pulak? cerita aje la.. ~ jawab habibah malas2 nak layan..
Semalam anak aku yasmin tu pergi ke shopping mall KL.. terjumpa ni haa anak kau si hanis tu dengan jantan! berpeluk sakan bibah whoi...~ tersengih yati dengan ayat pedasnya..
Habibah dah agak.. dikepal tangannya.. ditahan sabar..
Oh yeke? biarlah dia yati.. dah besar panjang.. pandai la dia tu pikir mana baik mana buruk dosa pahala dia tanggung lah ..~ itu saja jawab habibah
Heh mana boleh bibah.. kau nak tahu? jantan tu jantan mat saleh!! besar sungguh selera anak kau tu.. taste mat saleh aje!! ~ jawab yati ketawa sinis.. eh bibah ni takde perasaan ke?
Habibah nafas turun naik turun naik.. di ketap rahangnya.. sabar.. Ya Allah kuatkan aku...
Biar ajelah yati.. mat saleh ke bukan mat saleh ke.. malas aku nak pening kepala buat naik darah aku aje.. ~ jawab habibah lagi.. yang semestinya memang dia dah naik darah!
Tak boleh la macam tu bibah.. kang memboyot lagi perut anak kau tu macam mana? berapa banyak anak luar nikah dia nak jaga? ~ jawab yati geram.. eh bibah ni aku bagitahu pun dah kira elok.. mak jenis apa yang takde perasaan ni..
Berdesing telinga habibah.. yati ni memang kurang ajar.. aku sabar ingatkan arwah omar je..sebab dia spupu arwah suaminya.. tapi gaya yati memang diminta ajar..
Hoi yati.. mulut kau tu tak puas lagi ke nak mengata anak cucu aku? kau dah banyak amalan sangat ke duk mengumpat hal aku anak beranak? tak takut dosa ke?!!~ marah habibah
Terkejut yati.. sakit cuping telinganya habibah menjerit..
kenapa pulak marah aku! anak kau yang bermaksiat! salah aku ke???!! ~ marah yati lagi
Nak maksiat apa bendanya!! dah tu laki dia suka hati dia lah!!! nak buat apa!! nak beranak ke nak lintang pukang ke.. janji diorang dah kahwin dah sah!!! ~ tempik habibah.. di usap dadanya.. menahan marah..
Hah dah kahwin? bila? kenapa kau tak jemput aku bibah? ke kahwin sebab memboyot lagi? ~ duga yati.. tak ada angin tak ada ribut tiba2 kahwin..
Dah lama diorang kahwin sebelum husna kahwin lagi.. sudah la dengan fitnah2 kau merosakkan hubungan aku anak-beranak.. kalau kau tak ada apa nak cakap.. aku letak dulu.. assalamualaikum! ~ terus habibah letak telefonnya.. nafasnya naik turun..
YOU ARE READING
MRS CADEN { IN EDITING }
Storie d'amoreStatus : NUR HANIS gadis mentah yang tidak kenal erti cinta? Ye benar pertemuan pertamanya dengan Tengku Mikail Caden di pulau redang menjadi saksi bibit -bibit cinta di antara mereka berdua buat kali pertama dalam hidup gadisnya..Tenungan mata h...