9. Kazimierz I Odnowiciel

6 1 2
                                    

Kazimierz Odnowiciel urodził się ok. 1016 roku. Był synem Mieszka II i jego żony Rychezy. W 1026 roku został oddany do klasztoru, gdzie zdobywał wykształcenie.

W 1034 roku, po śmierci ojca, przejął rządy w kraju. Polska była wtedy bardzo osłabiona wojną z Niemcami i Rusinami, tragicznymi rządami Bezpryma oraz reakcją pogańską. Kazimierz pragnął odbudować władzę książęcą, ale sprzeciwiali się temu możnowładcy, którzy w 1037 roku wygnali najpierw Rychezę, a następnie samego Kazimierza. Książę był wtedy zmuszony do ucieczki na Węgry. Polska rozpadła się na kilka małych niezależnych państw rządzonych przez możnowładców. Najpotężniejszym z nich był Miecław, który sprawował rządy na Mazowszu. Osłabienie władzy wykorzystali chłopi, którzy byli niezadowoleni z przyjętego chrześcijaństwa i wysokich danin na rzecz Kościoła. Doszło do wybuchu powstania ludowego, a część administracji kościelnych i państwowych przestały istnieć.

W 1039 roku czeski książę Brzetysław I napadł na Śląsk i Wielkopolskę, a jego oddziały dotarły aż do Gniezna. Wywieziono stamtąd wówczas relikwie św. Wojciecha i wiele innych cennych rzeczy. Gniezno straciło swoje znaczenie, a Śląsk został przyłączony do Czech.

Po najeździe Czechów spora część ludności polskiej powróciła do pogaństwa, co zaniepokoiło cesarza niemieckiego, który pomógł Kazimierzowi powrócić do kraju. Wspierany przez nowego sojusznika Kazimierz Odnowiciel zjednoczył na nowo Małopolskę, Wielkopolskę oraz Kujawy. Przeniósł również stolicę Polski do Krakowa, który zachował się w lepszym stanie niż Gniezno. Zmianie uległa również organizacja, odtąd tereny monarchii podzielono na prowincje. Zaczęto również na nowo wznosić kościoły i klasztory. W 1044 roku Kazimierz Odnowiciel ufundował opactwo benedyktynów w Tyńcu.

W 1041 roku Kazimierz poślubił Marię Dobroniegę, siostrę Jarosława Mądrego (księcia ruskiego). W 1047 roku Jarosław Mądry pomógł Kazimierzowi pokonać Miecława i przyłączyć Mazowsze. Później odzyskał również Pomorze Zachodnie i Śląsk. Polsko-czeski spór rozstrzygnął cesarz, który przyznał Kazimierzowi Śląsk, a władca Polski musiał płacić Czechom trybut.

Kazimierz Odnowiciel nigdy nie miał szans na otrzymanie korony królewskiej. Zmarł w 1058 roku, zostawiając państwo w takich granicach, w jakich otrzymał je od Mieszka II.

Jego następcą został Bolesław Śmiały.

Historia Polski w pigułceOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz