PART - 1

11.9K 50 2
                                    

Sampai nanti talipon abang," itu pesan Abang Sahak pada isterinya Kak Zai ketika Kak Zai bertolak naik bas semalam, untuk melihat anak perempuan mereka yang terlibat kemalangan kecil.

Kini Kak Zai telah pun berada di Bangi menumpang di rumah budak lelaki kawan sekelas Lia anaknya. Nak tumpang rumah budak perempuan, semuanya tinggal dalam kawasan asrama dalam kampus. Mujurlah budak Man, kawan Lia, baik hati bagi tumpang rumah mereka kerana pelajar lelaki ada yang tinggal di luar.

Kak Zai pun rasa tak segan kerana umur Man pun macam baya anak-anaknya jugak. Man pun baik hati suruh Kak Zai guna talipon untuk talipon Abang Sahak di Kedah.

"Salim sihat dah, cedera tak teruk sangat. Ni Zai rumah kawan Along ni, Abang jangan risau le, macam anak-anak je depa pun, bebudak belaka," kata Kak Zai bila Abang Sahak marah-marah tumpang rumah budak lelaki.

"Ala abang, saya dah dekat 47 dah, macam mak depa je. Abang risau sangat."

"Iye lah, badan hang nampak lawa lagi, kot depa geram kat hang nanti, depa rogol hang. Mana tau, budak 18 tahun pun depa ada nafsu tau tak!" Abang Sahak masih risau juga.

"Hisss Abang ni, geram apanya! Tak kan lah depa nak geram lubang orang tua ehh. Abang pun macam tak berapa minat kat lubang saya. Tak kan depa pulak nak," Kak Zai menenangkan kerisauan Abang Sahak.

"Depa cakap apa kat hang?" tanya Abang Sahak lagi.

"Tak ckap apa la, depa ingat Zai, Kakak Lia je, nampak muda depa kata."

"Haaa, tu Abang kata depa geram jugak tengok badan hang, tu depa puji tu," Abang Sahak menunjukkan kerisauannya.

"Hiss.. tak lah Abang, depa macam anak-anak kita je," balas Kak Zai.

Hari berikutnya Kak Zai terbangun pukul 10. Setelah tidur di hospital menunggu Along, Kak Zai tidur setelah balik rumah Man pagi itu. Setelah mandi dan berpakaian, Kak Zai ke dapur.

"Makcik Zai minum la, sarapan Man dah sediakan," kata Man sambil merenung Kak Zai yang berkain batik dan ber t-shirt pagi itu.

Dah 3 hari Kak Zai duduk rumahnya, dan dalam hati memuji Kak Zai yang nampak tak makan tua. Mungkin badan Kak Zai kecik, putih dan jenis badan tak gemuk, walau tua masih nampak macam muda lagi.

"Tak boring ke Man duk sorang-sorang sewa rumah ni?" Kak Zai mula berbual.

"Dulu ada kawan makcik, tapi dia cuti semester, tu jadi tinggal sorang. Kadang-kadang ada kawan-kawan datang lepaklepak sini makcik. Pakcik kenapa tak datang sama makcik?"

"Pakcik kau sibuk manjang, kerja dia tu kadang kena pi sana sini. Lama ke kenai Along?" tanya Kak Zai.

"Ala kawan sama-sama masuk belajar le makcik, tu tak sangka makcik ni mak Along, nampak muda lagi," Man mengusik.

"Hisss... Mana muda aiiih, dah tua pun! Hehehe," Kak Zai gelak dengar pujian Man.

"Mana tua makcik ni, tengok elok je badan makcik, tentu orang laki-laki suka usik makcik kan!" Man usik Kak Zai lagi.

TUMPANG RUMAH KAWAN ANAKWhere stories live. Discover now