BAB 1

7.8K 109 7
                                    

Tepat pada pukul satu aryan sampai di hospital yang menempatkan isteri tercintanya iaitu Tengku Athirah yang didapati terlibat dalam kemalangan jalan raya yang dinyatakan Tengku Athirah yang cuba menyelamatkan kawan baiknya iaitu Tengku Eliana daripada dilanggar oleh kereta yang disengajakan dibawa dengan laju ke arah Eliana.

Flash back

Sedang aryan sibuk dengan kerjanya aryan diganggu dengan panggilan dari nombor tidak dikenali dengan segera aryan mengangkat telefonnya.
"Assalamualaikum iyer Tengku Aryan sedang bercakap"
...
"What isteri saya kemalangan" kata aryan yang terkejut dengan berita itu.
...
"Biklah saya akan kesana segera" selepas menamatkan panggilan aryan dengan segera mengemas mejanya dan berlalu keluar dari officenya aiden yang memanggilnya aryan hanya membuat tidak peduli yang ia tahu nyawa isterinya lebih penting dari kerjanya itu.Dalam tengah membawa kereta aryan sempat menelefon keluarganya dan keluarga mertuanya untuk memberi tahu tentang berita yang ia baru dapat sebentar tadi.Sesampai sahaja di hospital yang menempatkan isterinya dengan segera aryan menuju ke arah kecemasan untuk menayakan keberadaan isterinya.
KLAK..

"keluarga Tengku Athirah"

"Saya,saya suami dia" jawab aryan sambil melihat sekilah tag nama dokter tersebut.

"Kami harap Tengku dapat menerima kenyataan ini" balas dokter azlina dengan ayat tergantungnya.

"Kenyataan untuk" tanya aryan yang tidak memahami maksud disebalik ayat dokter tersebut.

"Hm maafkan kami Tengku kami tak dapat selamatkan isteri Tengku" balas dokter azlina.

Aryan yang mendengar kenyataan itu terduduk tidak percaya dengan kenyataan bahawa isterinya pergi untuk selamanya.

"Kalau tiada apa-apa lagi tengku boleh ke kaunter untuk menguruskan urusan jenazah saya pergi dulu" kata dokter azlina dan berlalu pergi meninggalkan aryan yang terdiam selepas mendengar kenyataan itu.

"Aryan macam mana dengan irah ar" tanya Tengku amalin pada anak lelakinya itu.

"Ma irah dah tak ada ma" balas aryan dengan tersedu-sedan akibat menagis Tengku Amlin terduduk apabila mendengar yang menantunya sudah tiada untuk selamanya manakala Tengku Aminah sudah dipeluk oleh suaminya yang sedang menenangkannya.

Flash back off

Aryan yang tengah duduk di hadapan kubur isterinya itu hanya termenung menggigati saat yang ia mendapat tahu sang isteri terlibat dalam kemalangan jalan raya.

"Abang andai kata kalau terjadi sesuatu pada sayang,sayang harap abang dapat terima lia dalam hidup abang jangan bencikan dia"

Terngiang-giang ayat itu didalam kepala aryan kata terakhir dari isterinya.

"Macam mana abang nak terima dia sayang kalau dia punca sayang tinggalkan abang" kata aryan perlahan sambil mengalirkan air matanya.

"Okeylah sayang abang balik dulu rehat lah sayang dekat sana assalamualaikum bidadari abang" kata aryan sambil banggun dan menggulug tikar yang ia buat lapit untuk ia duduk sebentar tadi.

Selepas menggulung tikar aryan terus menuju ke arah keretanya buka sahaja pintu sebelum aryan masuk kedalam keretanya aryan kembali menoleh melihat kubur aruwah isterinya untuk kali terakhir.

Selepas sahaja balik dari kubur aryan segara masuk ke dalam rumah agamnya dan terus berlalu masuk ke biliknya dan aruwah isterinya.Buka sahaja pintu bilik itu bau wangian isterinya menusuk ke dalam hidungnya dan membuatkan ia mengalirkan air matanya sekali lagi.Aryan yang baring di atas katil sambil memegang baju aruwah isterinya itu sambil mengigati kenangan bersama aruwah isterinya setitis demi setitis air matanya mengalir tanpa Aryan sedar ia sudah tertidur sambil memeluk baju aruwah isterinya.

AKU YANG ENGKAU BENCI (C)Where stories live. Discover now