BAB 5

5.5K 253 0
                                    

Aku mengucap syukur apabila sebentar tadi Laila menelefon bahawa aku diterima untuk datang interview kerja.

"Alhamdulillah dapat kerja! Ibu adik dapat kerja!" Sumayyah dan Aulia tergeleng melihat sahabat mereka yang seronok mendapat kerja.

Mereka berdua juga diterima untuk interview. Terasa gemuruh juga untuk ke syarikat yang terkenal tu nanti.

PAGI itu mereka bersiap untuk pergi interview. Aku mengemas tudung bawal agar rapi. Tidak pernah dia ayu sebergini.

"Calm down Fiza!" Ditarik nafas dan dihela perlahan dan dicapai barang barang nya. Diatur langkah keluar dari bilik.

"Kalini tak dapat lah kita bersama." Aulia menjuihkan bibirnya.

"Dah dah hang tak payah nak buat muka. Jom kita bertolak sekarang." Masing masing memboloskan diri ke dalam kereta dan segera mengambil haluan masing masing.

Terkejut aku tengok bangunan cakar langit ini. Dengan hati yang gemuruh diatur langkah masuk ke dalam.

"Cik Shafiza?" Aku menganguk dan Laila segera menyuruh ku untuk mengikuti nya.

"Jom. Boss dah tunggu dekat bilik dia." Aku mengengam erat file di tangan dan mereka berdua berhenti di depan pintu.

Laila mengetuk pintu bilik tu terlebih dahulu.

"Masuk!" Aku yang dengar suara garau tu sudah mengigil tangan ku. Laila menyuruh ku masuk terlebih dahulu.

"Boss ni yang datang nak interview jadi PA boss." Jejaka tu anggkat muka dan aku terkejut melihat nya tetapi dia hanya tenang saja.

"Have a sit." Aku duduk berhadapan dengannya. Dia menghulurkan tangan dan aku segera memberi file tersebut.

Diselak satu persatu helaian dalam file tersebut.

"Don't be so nervous" katanya tanpa mengalihkan pandangan dari file. Aku hanya diam saja menenangkan diri.

"Aku tengok biodata kau bagus. Rekod yang baik jadi berminat nak jadi PA aku? Apa yang aku suruh kau tak boleh bantah." Kedua tangan digengam dan dijadikan tempat menongkat dagu.

"Ya berminat. In shaa Allah saya cuba jadi PA yang baik untuk encik." Aku ukir senyuman manis buat nya. Dia menganguk.

Jari telunjuknya menunjuk ke arah belakang ku dan aku menoleh.

"Tu bilik kau. Aku taknak kau curi tulang. Jadual aku kau kena urus dan kemana aku pergi kau kena ikut sekali faham?" Aku angguk faham.

"Faham boss eh encik eh boss" aku nampak dia kemam bibir seakan menahan diri dari tersenyum.

"Boss." Aku angguk dan mengusap belakang tengkuk yang berlapik tudung.

"Kau boleh pergi tengok bilik kau." Aku segera bangun dan melangkah keluar dari bilik jejaka tu dan seketika aku masuk semula.

"Boss nama apa?" Jejaka tu menoleh.

"Aizat" aku angguk dan keluar semula. Pintu bilik yang sekarang sudah menjadi bilik ku dibuka perlahan.

"Wah cantik." Kerusi di ditolak perlahan ke belakang dan dilabuhkan pungung disitu.

"Hai cik Fiza." Aku pandang ke arah Laila dan diukir senyuman manis pada nya.

"Ya cik Laila kenapa?"

"Tak payah lah panggil saya Cik. Panggil ja Laila. Boss suruh saya bagi tunjuk ajar dekat Cik Fiza disebabkan ni hari pertama Cik Fiza berkerja." Aku angguk faham

"Terima kasih Laila." Gadis tu hanya tersenyum.

SUAMIKU ENCIK COLD [C]Where stories live. Discover now