7. Wout

9 0 0
                                    

De volgende dagen werken we gestaag door, als een goed geoliede machine, we werken prima samen en iedereen doet wat er is afgesproken. De zonnedekken zijn klaar, de zwaarden hebben we uit het water gehaald door ze aan de giek omhoog te hijsen zodat we vanaf de kade het houtwerk konden behandelen. De roestplekken zijn bijgewerkt en na een grondige inspectie hebben we de masten weer omhoog gezet. Alles ziet er weer piekfijn uit. 

Krijn en ik hebben de afgelopen dagen geen tijd meer gehad om te surfen, maar we hebben wel een borreltje gepakt in een gezellig cafeetje in de stad. Ik vind het jammer dat hij straks weer terug naar Zeeland gaat, maar we hebben afgesproken dat hij snel weer deze kant op komt. Ik krijg de indruk dat Krijn dit leventje wel bevalt. Rinke was iedere dag vroeg aan boord met verse broodjes om de dag met een goed gevulde maag te beginnen. Deze meid weet van aanpakken, ze weet heel goed waar ze het over heeft en draait nergens haar hand voor om. 

Na de lunch vertrekt Krijn in zijn Jeep weer richting Zeeland en maken Rinke en ik het schip buitenom schoon. Als ik klaar ben met het afspoelen van de dekken zie ik dat Rinke op de kade staat te praten met Jurre, aan haar voeten ligt een grote harige zwarte hond met heel veel haar. Dat moet Boef zijn! Ik rol de waterslang op en leg die op het dek neer. Dan spring ik via de reling ook op de kade. Boef kijkt me belangstellend aan maar blijft aan Rinke haar voeten liggen. Ik buig me voorover om het beestje op zijn kop te krabbelen. Zijn staart begint enthousiast nog harder te kwispelen. 

'Wat ben jij een leukerd!' 'Woef' geeft Boef als antwoord. Rinke gaat op haar hurken naast hem zitten en pakt zijn hoofd vast om hem lekker achter de oren te kroelen. 

'Boef is echt super lief en is gek op aaitjes, hè Boef?' zegt ze meer tegen het dier dan tegen mij. Dan komt ze weer overeind. Ze is gek met dieren, dat zie ik zo. 'Jurre gaat morgen de motor van de Pontus nakijken. Hij heeft daar meer verstand van als ik dat heb.' 

Jurre perst zijn lippen op elkaar terwijl hij licht knikt ter bevestiging en veegt met zijn hand door zijn warrige bos haar, het is stug als touw en springt alle kanten uit. Boef heeft net zoveel haar als zijn baas, bedenk ik geamuseerd. 

'Wat super dat je dat wilt doen Jurre, vind je het goed dat ik met je mee kijk? Ik heb een beetje verstand van motoren maar deze ken ik niet.' 

'Geen probleem, ik zie jullie morgen.' En dan sjokt hij de kade af met Boef achter zich aan die enthousiast rondjes om hem heen rent. 

'Jurre is een einzelgänger, of niet?' 

'Ja, hij is erg op zichzelf, maar dat vind hij niet erg. Die man heeft het hart op de goede plaats zitten.' Dan draait ze zich om en stapt op de boot. 

'Wat dacht je van een patatje vanavond als we de boekingen doornemen? Met een beetje geluk zijn we vroeg klaar' stel ik voor als ik achter haar aan loop. 

'Goed idee, als jij dat regelt, dan start ik de laptop op.


Even later zitten we naast elkaar met een opengescheurde zak patat en twee kroketten voor ons aan tafel. Gezond eten is voor mij best wel belangrijk, maar voor een bord patat kun je mij 's nachts wakker maken. Terwijl we zitten te eten vertelt Rinke mij over hoe het boekingssysteem werkt en waar ik op moet letten. 

'De gasten kunnen via de website een offerte aanvragen. Naast de standaard dagtochten, weekenden en weektochten, verhuren we Pontus ook als vergaderruimte. Gasten kunnen ervoor kiezen of ze catering aan boord willen hebben of dat ze zelf koken. Voor een barbecue regelen wij de catering. We doen ook bruiloften, Wad expedities met kinderen en we hebben festival arrangementen. Oerol en Into the great wide open zijn bijvoorbeeld hele populaire festivals bij de gasten. Soms hebben we ook tochten over de Duitse wadden, maar meestal zijn Terschelling, Schier en Vlieland toch de meest populaire bestemmingen. De gasten ruimen na een reis het grootste gedeelte zelf op, maar er is voor ons nog genoeg te doen. Je wilt niet weten hoe ze het hier soms achterlaten. Het liefste werken we met weekend of week tochten. Dan hebben we op vrijdag en zondag een wisseldag van gasten. Tussendoor moeten we boodschappen doen, was draaien, maar ook water en diesel tanken. Soms is het handig om dagen te blokken in het rooster om alles op orde te brengen.'

Verlangen op drift  #1Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu