"aku join balik." Aydan dan Luqman memandang Aizat tidak percaya.
"Serius mama kau bagi? Cantikk. Dah lama tak berlawan." Aydan tersenyum senang dan Luqman menganguk.
"Dah dapat tahu belum siapa cederakan Fiza?" Dipandang ke arah Luqman dan jejaka tu menganguk.
"Monsters" Aizat angguk faham.
"Risau juga kau dekat Fiza ye." Aydan menyiku lengan Aizat perlahan. Jejaka tu angkat bahunya.
DIATUR langkah keluar dan aku bertembung dengan Aizat. Aku melintasi jejaka tu bergitu saja. Berkerut dahi Aizat bila gadis tu tidak menyapa nya seperti selalu.
Kertas yang sudah diphotostat di dilihat terlebih dahulu dan disusun rapi sebelum masuk ke bilik semula.
"Fiza, ada yang tak kena?" Aku pandang ke arah muka pintu dan mengeleng tanda tidak ada apa apa. Kertas kertas disemak semula.
"Tell me what wrong?" Aku hela nafas perlahan dan pandang wajah Aizat.
"Tak ada apa pun." Balas ku malas hendak melayan. Aizat merenung Fiza yang sibuk tu.
Terhenti tangan aku hendak menyelak helaian kertas tatkala ada tangan yang berurat di atas meja. Wajah dianggkat semula.
"Boss nak apa?" Kening dijongket.
"Malam ni aku nak kau pakai pakaian sopan. Aku nak bawa kau keluar." Aku berkerut dahi. Nak bawa aku pergi mana pulak dah.
"Malas lah." Aizat menghentak meja tu sedikit kuat sehingga aku terkejut.
"Tak susah nak ikut cakap aku." Tajam mata kelabu tu memandang tepat ke dalam mata ku.
"Okeyh fine saya ikut." Pasrah aku dibuatnya. Aizat ukir senyuman sinis. Tak susah nak buat gadis ni ikut cakap nya.
MALAM tu aku mengenakan dress satin berwarna merah hati dengan shawl yang lebih kurang sama warna dengan dress ku.
"Wah kemain cantik sahabat kita sorang ni. Nak kemana?" Tanya Sumayyah diikuti Aulia dibelakang.
"Aizat ajak keluar." Aku pandang ke arah mereka.
"Uwuuu keluar dengan boss. Goodluck bestie" aku menjulingkan mata tanda menyampah.
"Tu dia dah sampai. Aku cau dulu." Mereka berdua menganguk.
Aizat yang melihat Fiza melangkah keluar terkedu memandang nya. Bidadari turun dari langit ke apa ni.
Aku melangkah masuk ke dalam kereta audi Aizat dan ditutup pintu tersebut.
Jejaka tu terpejam mata nya bila terbau wangian gadis disebelah. Dipandang ke arah kanan dan berdehem perlahan.
"Kita nak pergi mana?" Soal ku dan memandang ke arah nya.
"Nanti kau tahu." Disandarkan badannya di seat dan mula memandu.
"Kau tak ada boyfriend?" Soal Aizat tiba tiba dan aku mengeleng.
"Kenapa boss nak jadi boyfriend saya ke? Sorry not my taste." Dibuka telefon dan dilihat ig.
"Bangsat" kata Aizat perlahan apabila ayat yang dia pernah lontarkan pada Fiza kini berbalik pada nya.
"Boss cakap apa?" Aizat mengeleng kepalanya tanda tidak ada apa.
"By the way tak payah panggil aku boss. Dalam office aku boss kau, dekat luar ikut suka kau nak panggil apa pun." Katanya tenang dan aku menganguk saja.
Setelah beberapa minit akhirnya mereka tiba di sebuah rumah banglo dua tingkat. Aku keluar dari kereta Aizat bila jejaka tu keluar.
"Ni rumah awak kan?" Aizat tidak menjawab malah mengatur langkah masuk ke dalam.
"Assalamualaikum" salam diberi olehnya.
"Walaikumusalam ha abang." Aku berkerut dahi. Abang? Aizat dah kahwin ke?.
"Fiza. Ni mama aku dan ni adik aku." Aku segera menyalam mama nya. Aku ingatkan isteri dia tadi. Aduh kau ni Fiza.
"Assalamualaikum aunty. Sihat?" Aku ukir senyuman manis.
"Walaikumusalam aunty sihat alhamdulillah. Cantik kamu ye patutlah abang berkenan." Aku pandang ke arah Aizat dan jejaka tu hanya beriaksi biasa.
"Hai akak ipar." Aku menoleh ke arah adik perempuan Aizat pula dan dihulurkan tangan untuk dia menyalam.
"Adik nama apa? Umur?" Tanya ku ramah.
"Azilla Ariana boleh panggil Ari. Umur 15 tahun. Akak nama Fiza?" Aku menganguk dengan bibir menguntum senyuman manis.
"Manisnya akak. Abang! Adik nak akak ni jadi akak ipar adik." Terkejut aku mendengar kata kata Ari.
"Banyak songeh kau." Terlepas ketawa kecil dari bibir ku mendengar balasan Aizat.
"Jadi kamu lag Shafiza? PA Aizat?" Tanya mama dan aku menganguk.
"Eh duduk lah, aunty pergi buat air." Aku mengaru pipi.
" Tak payah lah susah susah aunty." Naik segan aku dengan ibu dan adik Aizat.
"Ish tak apa lah Fiza. By the way tak payah panggil aunty, panggil ja mama okeyh?" Aku menganguk sambil tersenyum kekok.
"Baik mama" aku pandang wanita tu melangkah ke dapur. Adik perempuan Aizat juga berlari masuk ke dapur bila mama nya panggil.
"Kenapa awak tak bagitahu yang awak nak bawa saya jumpa mama awak?" Aizat angkat bahu seakan tidak kesah.
"Kau nak tahu kenapa aku bawa kau datang sini?" Aku menganguk pantas.
"I want you" jari telunjuk kanan nya menunjuk ke arah ku.
"To be my wife." Ternganga aku dibuatnya bila mendengar apa yang baru saja dia katakan.
"It's not funny Aizat Aryan." Aku tak percaya. Mungkin lelaki ni saja nak kenakan aku.
"Aku serius Shafiza Nerissa." Mata kelabu tu menatap dalam mata cantik tu. Aku terdiam.
"You love me right?" Aku pandang mata nya. Mulut seakan terkunci dan tidak mampu mengeluarkan suara.
YOU ARE READING
SUAMIKU ENCIK COLD [C]
RomanceAIZAT ARYAN : Berwajah yang ketat setiap masa mampu buatkan orang ramai gerun dengannya. Dingin? semestinya!. Pantang ada yang melawan cakap nya pasti ditengking. SHAFIZA NERISSA : Gadis lemah lembut dan murah dengan senyuman. Bertemu pula dengan je...