𝐁𝐢𝐨𝐠𝐫𝐚𝐩𝐡𝐲:

328 44 25
                                    

فروغ‌زمان فرخزاد 1313/10/8 در تهران از پدری اراکی و مادری کاشانی به دنیا آمد.

او شاعر، کارگردان و نویسنده بود؛ همچنین در دوران حیات پنج دفتر شعر منتشر کرد.
به نام‌های:
- اسیر، شامل ۴۳ شعر (1331)
- دیوار، شامل ۲۵ قطعه شعر (1335)
- عصیان، شامل ۱۷ شعر (1336)
- تولدی دیگر، شامل ۳۵ شعر (1341)
- ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، شامل ۷ شعر (1342)

و یک فیلم مستند به نام:« خانه سیاه است » به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم گلستان در پاییز 1341 ساخته شد.
فیلم روایت غم‌انگیزی از زندگی جذامیان در جذامخانه باباباغی در شمال غربی تبریز است.
همچنین این فیلم جایزهٔ بهترین مستند همان سال را در فستیوال فیلم آلمان غربی از آن خود کرد.
نسخه ترمیم شده و با کیفیت این مستند در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی ونیز به نمایش در آمد.

فروغ در سال‌ 1330 در 16 سالگی با پرویز شاپور، طنزپرداز ایرانی که نوه پسرخالهٔ مادر وی بود، ازدواج کرد. این ازدواج در سال 1334 به جدایی انجامید. حاصل این ازدواج، یک پسر به نام کامیار بود که در 1397/04/25 فوت کرد.

فروغ پیش از ازدواج با شاپور، با وی نامه‌نگاری‌های عاشقانه‌ای داشت. این نامه‌ها به همراه نامه‌های فروغ در زمان ازدواج این دو و همچنین نامه‌های وی به شاپور پس از جدایی از وی، بعدها به دست کامیار شاپور و عمران صلاحی در کتابی به نام «اولین تپش‌های عاشقانهٔ قلبم» منتشر شد.

آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی، و همکاری با او موجب تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و در نتیجه تحول فکری و ادبی در فروغ شد. نامهٔ منتشرشدهٔ فروغ برای ابراهیم گلستان نشانگر وجود رابطه عاشقانه بین این دو است.
ابراهیم گلستان در مصاحبه‌ای در سال 1395 (پنجاه سال پس از درگذشت فروغ) گفت که: رابطه او با فروغ دوطرفه بوده است. او دربارهٔ این‌که آیا فروغ تبدیل شده بود به یک عضو خانواده، گفت: «خانواده چیست؟ اصلاً خانواده معنی ندارد. [تبدیل شده بود به] یک عضو شخصیت من.»

در روز دوشنبه 1345/11/24 در ساعت 14:30 فروغ هنگام رانندگی با خودروی جیپ ابراهیم گلستان تصادف کرد. فروغ به علت این‌که با چند بچه که با بی احتیاطی به خیابان دویده‌اند برخورد نکند چپ می‌کند و ماشین او در جوی بزرگ کنار خیابان می‌افتد.
جسد او در روز چهارشنبه 26 بهمن با حضور دوستان و علاقه‌مندانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

آزاده اخلاقی عکاس ایرانی، عکس صحنه‌هایی از لحظات مرگ یا قتل چهره‌های مهم سیاسی - فرهنگی ایران معاصر رو بازسازی کرده است که صحنه مرگ فروغ فرخزاد از این دسته عکس‌هاست.

آزاده اخلاقی عکاس ایرانی، عکس صحنه‌هایی از لحظات مرگ یا قتل چهره‌های مهم سیاسی - فرهنگی ایران معاصر رو بازسازی کرده است که صحنه مرگ فروغ فرخزاد از این دسته عکس‌هاست

Rất tiếc! Hình ảnh này không tuân theo hướng dẫn nội dung. Để tiếp tục đăng tải, vui lòng xóa hoặc tải lên một hình ảnh khác.


روحش شاد و یادش ماندگار.🖤

______

سلام و صد سلاممم
باشد که حالتون خوب بوده باشه✨

همون‌طور که تا الان متوجه شدید این‌جا شعرهای فروغ که واسهٔ مجموعه دیوار هستن رو می‌ذارم.

برای کسایی که نمی‌دونن هم بگم که، من یه بوک دیگه دارم به اسمِ « به نام نامه » که توش نامه‌های افراد مختلف رو گذاشتم. اتفاقا نامه‌های فروغ به پرویز شاپور و ابراهیم گلستان هم اون‌جا هستن. اگر دوست داشتید خوشحال می‌شم به اونم سر بزنید.

اگر مایل بودید کسانی که به شعر یا حتی به فروغ علاقه دارند رو این‌جا منشن کنید که اونا هم بخونن و لذت ببرن.

پیشاپیش از حمایت‌های شما ممنونم
بوسه بر پیشانی‌تان🤍🫂

دیوار - The WallNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ