Bab 11

469 31 0
                                    


HARI yang panjang. Badan betul-betul penat. Tapi bila melangkah saja masuk rumah dan mata nampak si kecil terkedek-kedek menerpa ke arahnya, segala penatnya hilang.

"Papa Reez....." Si kecil terus hulur tangan minta diangkat.

Sebenarnya, dia tak pernah ajar anak kecil itu memanggilnya begitu tapi bibir yang petah bercakap itu sendiri yang memanggilnya.

Mungkin mama yang ajar tetapi dia tahu Zhafran tak suka. Dia tahu Zhafran tak senang bila dia memanjakan anak kecil itu.

Hareez terus mencangkung dan si kecil diangkat ke atas dukungannya.

"Hmmm! Sayang Papa Reez ni, wangi sungguh." Hidungnya berkali-kali melekat di pipi anak kecil itu yang cuba mengelak agar pipinya tidam menjadi mangsa ciuman.

"Jom! Teman papa Reez minum." Langkahnya diatur ke pintu sebelah kiri rumah.

Tapi langkahnya terhenti di tepi pintu apabila terdengar suara Lya menjerit.

Dia mengintai. Nampak Lya sedang memeluk suaminya, Zhafran

"Cakap tadi balik lambat?"

"Miss you so much." Ciuman Zhafran singgah di pipi sang isteri.

Kedengaran suara Lya ketawa perlahan.

Hareez terus mematung di situ. Di sebalik dinding yang tidak memungkinkan pasangan tersebut nampak.

Dia beri isyarat meletakkan jari telunjuk di bibir pada si kecil yang masih di atas dukungannya. Antasya memang sudah faham setiap arahan yang diberi.

Dan sengaja Hareez berselindung agar mata anak kecil itu tidak nampak kedua orang tuanya. Bimbang jika Antasya merengek bila ternampak mereka berdua.

"Kenapa tak cakap abang tak jadi balik lambat? Kalau tahu tadi Lya boleh terus balik rumah, boleh masak untuk dinner." Kedengaran suara Lya, manja saja nadanya. Seperti biasa bila berbicara dengan Zhafran, automatik Lya akan jadi manja.

"Kita dinner kat sini ajelah. Kesian isteri abang ni, dah penat kerja, nak masak lagi." Zhafran paut bahu si isteri dan ciuman singgah di pipi.

Hareez yang menjengah sedikit, melihat adegan tersebut, hanya mampu menarik nafas yang terasa memberat.

Cemburu?

Siapa yang tidak cemburu melihat kebahagiaan orang yang pernah dan kini masih berada di hati kita?

"Ya Allah! Budak berdua ni." Tiba-tiba ada suara menyergah.

Hareez tersentak bila mendengar suara mamanya. Ingatkan dia yang kena sergah tapi rupanya dua orang di luar sana.

"Rimaslah mama tengok kamu berdua ni. Melekat macam belangkas." Datin Junaina bersuara lagi.

"Sehari suntuk tak jumpa isteri ma, mestilah rindu." Zhafran membalas.

"Kalau sampai bila-bila macam ni, syukur alhamdulillah. Takut nanti anak dah berderet, rindu entah ke mana, sayang dah jadi lain."

"Jangan bimbang ma. Walau menantu mama ni dah berkedut seribu, hati anak mama ni tetap tak berubah, tetap sayangkan dia."

Tidak sanggup untuk mencuri dengar kisah kebahagiaan mereka, Hareez mula melangkah keluar.

"Umi! Papa!" Antasya terus menjerit tatkala terpandangkan Lya dan Zhafran.

Semua yang ada di situ menoleh.

YANG DIA PILIH (New Version)Where stories live. Discover now