39. HALAU

3.4K 135 2
                                    

           "MASAK APA TU?" Soal Ulya pada kakak sulongnya, Hanina.

"Masak kau." Balas Hanina. Selamba.

"Sampai hati kau kak. Tak kesian ke dekat anak-anak saudara kau ni?" Muka kesian dipamerkan. Begitulah dia bila berjumpa dengan kakak sulongnya yang ganas dan dia pula nakal.

"Sebab kesian la aku nak masak kau je." Dijeling adiknya.

" Jahat mulutt. "  Ditampar punggung kakaknya.

" Ehh kauu niii! Tau la bontot aku montok. Kau jeles ehh? " Mata dikecilkan melihat adik nakalnya yang sorang ni.

" Apa bising-bising ni Yang." Bukan suara garau Raiyan melainkan suami kakaknya,  Dini Taiyoob. Haa baguslah, bapak mentua yusoff menantu Taiyoob. Jadinya,

Buah kurma dari timur tengah,

Yusoff Taiyoob

"Oii kau berangan pa Lya." Bahu Ulya ditampar oleh Hanina.

" Haa? "

" Ishhh blur la kau ni." Biadap punya kakak. Tapi dia sudah biasa.

" Yang. Stop it." Suara tegas Dini membuatkan Hanina terdiam. Nama saja lembut tapi tidak pada tuan punya nama.

Ulya tersengih sinis melihat kakaknya kena marah. Padan muka. Hanina membalas dengan jegilan mata dan sambung masak yang tertangguh sebentar tadi gara-gara adiknya.

"Lya keluar dulu."

"Ok" Sahut Dini.

Ulya melangkah keluar dari dapur meninggalkan pasangan sejoli itu di dapur berduaan.

"Kasar sangat ni kenapa?" Soal Dini lembut. Dirangkul pinggang Hanina dari tepi.

"Nak buat macam mana, memang dari dulu saya kasar macam ni. Saya dengan awak dulu pon kasar jugak kan. "

" But you become a kitten at the night, dear." Tepi dahi Hanina diciumnya.

" Ishh diamlahh. " Dipijak kaki suaminya.

"Auch hahaha."

••••••••••••

Semua ahli keluarga Ulya berkumpul di ruangan keluarga. Anak-anak sudah ditidurkan di bilik mereka masing-masing.

"Ma ceritalah apa yang jadi 20 tahun lepas." Suasana yang hening tadi dipecahkan dengan suara garau Khairin, abang kedua Ulya.

Datin Najihah melepaskan keluhannya perlahan. Sudah tiba masanya anak-anaknya tahu tentang kisah silamnya.

" Alright."

Diambil kekuatannya sebentar sebelum memulakan cerita peritnya. Genggaman dari tangan suaminya tidak dilepaskan.

FLASHBACK....

"HOI JANTAN!"

Yusoff yang ketika itu baru pulang dari kerjanya terkejut dengan panggilan dari abang iparnya, Zakaria.

Dipandang sekeliling ruang tamu itu. Ahli keluarga isterinya semua berkumpul termasuk mak mentuanya turut berada disitu.

Panggilan dari Zakaria sebentar tadi tidak dihiraukan apabila matanya tertancap pada wajah kebasahan isterinya, Najihah serta anak-anaknya.

Apa yang berlaku?

Kakinya laju meluru ke arah isterinya.

"Sayang why are you crying?"
Diusap air mata yang mengalir.

Raiyan's Babyboo [C]Where stories live. Discover now