"Fatin, alang-alang awak nak ke tandas tolong bawakan buku-buku latihan ni ke meja saya." Pinta Cikgu Wawa pada Fatin yang kebetulan ingin keluar ke tandas.
"Baik cikgu." Jawab Fatin dengan senyuman. Dengan senang hati dia mahu membantu cikgunya itu. Boleh jalan-jalan seketika walaupun hanya pergi ke bilik guru.
"Thank you Fatin." Ucap Cikgu Wawa turut tersenyum sama.
"Sama-sama cikgu." Fatin menyusun buku latihan kelas mereka elok-elok supaya tidak jatuh semasa dia membawa buku-buku tersebut.
"Nak aku tolong ke?" Pelawa Atiqah pada Fatin apabila Fatin mahu keluar kelas dengan buku-buku tersebut.
"It's okay, tak berat pun." Jawab Fatin dengan sengihan.
Atiqah mencebik. Ala, baru nak cari alasan untuk jalan-jalan. Punggung dia dah keras kematu dah ni, huhuhu...
Fatin pun jalan menuju ke bilik guru yang terletak di sebelah blocknya iaitu di Block D. Tak jauh tapi cukup untuk dia ambil angin. Perkara yang paling digemari para pelajar ialah tatkala cikgu meminta tolong mereka bawa buku ke bilik guru.
Sepanjang jalan dia berhumming bagi menghilangkan rasa sunyinya. Mana tak sunyi kalau dia lalu koridor yang hanya ada makmal sains saja untuk terus ke laluan bilik guru.
Apabila berselisih dengan mana-mana cikgu dia akan terus memberi salam sebagai sapaan. Masuk saja bilik guru dia melangkah ke arah tempat Cikgu Wawa yang terletak di bahagian tengah ruang di sebelah kanan.
"Hah Fatin, hantar buku ke?" Tegur Ustazah Zaiton ramah.
"Ha'ah ustazah kebetulan saya nak ke tandas alang-alang Cikgu Wawa minta saya hantar buku ke mejanya." Terang Fatin.
Ustazah Zaiton mengangguk faham. Dia menoleh ke arah Fatin yang berura-ura mahu pergi.
"Kejap Fatin, ustazah datang sini sebab Ustaz Fariz yang suruh. Katanya ada benda penting dia nak cakap dengan awak." Kata Ustazah Zaiton dengan laju.
Sebetulnya dia sendiri hairan apabila ustaz muda itu meminta pertolongan daripadanya untuk memanggil Fatin agar berjumpa dengannya. Mungkin kerana wajahnya ketara kehairanan terus Fariz memberitahu tujuannya.
Disebabkan itu dia terus setuju untuk memanggil Fatin. Eh tup tup Fatin ada dekat sini jadi tak perlu lah dia untuk ke kelas 3 Bestari. Tuan empunya badan sudah ada di hadapannya. Tak perlu dia susah-susah lagi.
"Hah? Kenapa Ustaz Fariz nak jumpa saya ustazah?" Soal Fatin dengan wajah kehairanan. Dia ada buat sebarang kesalahan ke?
"Pergi je jumpa awak akan tahu sendiri. Ustazah pergi dulu, assalamualaikum." Senyum Ustazah Zaiton sebelum beredar pergi. Dia ada kelas untuk mengajar sekejap lagi.
Fatin menggaru kepalanya yang ditutupi dengan tudung. Malas nak berfikir panjang terus dia melangkah ke meja ustaznya itu.
Fariz yang sedang termenung itu dipandang. Sempat pula termenung.
"Assalamualaikum ustaz." Ucap Fatin.
Fariz tersentak. Wajahnya diraup seketika sebelum menjawab salam pelajarnya itu. Senyuman nipis terukir di bibirnya.
"Waalaikumsalam Fatin, baru sampai ke?"
"Ha'ah, Ustazah Zaiton cakap ustaz nak jumpa saya. Kenapa ya ustaz? Saya ada buat salah apa-apa ke?" Tanya Fatin.
Fariz tertawa kecil. Dia meraup rambutnya ke belakang menyerlahkan kekacakannya. Songkok sudah dia tanggalkan dan diletak atas meja gurunya.
Eh eh ustaz ni muka dah hensem tapi orait ke tak orait ni? Risau kadang-kadang.
YOU ARE READING
INDAHNYA SABAR √√
Ficção Adolescente[ Book 5 ] Matanya langsung tidak memancarkan sebarang sinar. Kelam dan suram saja. Tiada apa-apa yang dia nampak dalam mata gadis itu. Kosong. Mahu saja dia bertanya tetapi dia sedar dirinya bukanlah sesiapa dalam hidup gadis itu. Jadi dia memutusk...