Herään siihen, että tunnen jotain lämmintä vasten kylkeäni. Käännän katsettani vasemmalle, ja näen siinä nukkuvan Ahlan hänen tummat hiuksensa silmillään. Hämmennyn. Ja vatsassani lentelee perhosia. Olen kotona, ja päähäni sattuu aivan helvetisti. Olen tainnut juoda eilen.
Nousen istumaan ja hieron ohimoani. Yritän muistaa.
"Huomenta", kuuluu pian vierestäni ja säpsähdän melkein alas sängyltä.
"H-huomenta", mumahdan ja hieron silmiäni. "Mitä eilen tapahtu?" kysyn ja poskiani kuumottaa.
"Soitit mulle kännissä ja löysin sut tienvarresta nukkumassa. Autoin sut kotiin", Ahla selostaa ja naurahtaa. "Sun hiukset on iha pörrössä".
Kasvoilleni lehahtaa puna ja nousen sängystä ylös. Mua nolottaa. "Ne on aina sekasin aamusin", soperran ja kävelen huoneen peilin luo. Näytän totta tosiaan ihan krapulaiselta. Yhtäkkiä minulla tulee ylitsepääsemätön tarve päästä vessaan, musta tuntuu, että jokin pyrkii ylös.
Lähden ripeästi vessaan ja tyhjennän mahalaukkuni sisällön pönttöön. Kuulen askelia vessan ovelta.
"Onko sulla jossain täällä särkylääkkeitä?" Ahla kysyy ja nyökkään hennosti päälläni, kun koitan pyyhkiä vatsahappojen sitkeyttämää limaa pois suupielestä.
"Niitä on tossa lääkekaapissa", hymähdän ja osoitan vieressäni olevaa kaappia. Ahla kävelee sille ja alkaa penkomaan sitä. Minä taas kuolen häpeään. Olemme tunteneet ehkä juuri ja juuri 4 päivää ja nyt jo Ahla näkee mut tässä kunnossa. Ehkä se epäilee et siel mun kämpillä olleet pullot on mun tai ehkä se aattelee, että oon iha täys juoppo.
"Mä nään sun ilmeestä et sua hävettää", Ahla naurahtaa ja käännän katseeni tähän. Ahla näkee suoraan ilmeideni lävitse. Tämä tilanne on jokseenkin hyvin outo. "Ei hätää emmä aattele sust mitenkää oudosti. Sopersit sen verran todenkuulosta tarinaa eilen, ku käveltii tänne, että mä kyl uskon sen", Ahla hymyilee ja joudun nielaisemaan. Mitä mä olen mennyt kertomaan.
"Mitä mä oikeen oon kertonut sulle kännipäissä?" kysyn kauhistuneena. Ehkä mä olen mennyt kertomaan mun elämän tarinaa, jota pyrin pitämään visusti salassa. Tai ehkä mä oon menny sanomaan Ahlalle, että mä saatan olla kiinnostunut siitä.
"Puhuit siitä miten olit joidenkin Sasun ja Vienan ja joidenki kanssa viettämässä iltaa ja pelasitte juomapelejä", Ahla sanelee samalla, kun nappaa löytämästään buranapaketista yhden pillerin, jonka ojentaa minulle.
"Aa", huokaisen huojentuneena. Ei mitään pahaa siis. Onnistun nousemaan vessan lattialta, ja lähden Ahla perässäni kävelemään keittiöön, jossa nautin särkylääkkeen kera lasin vettä.
"Kauanko oot tuntenut ne sun kaverit? Kun ne päästi sut siinä kunnossa vaeltaan yksin ulos tuntemattomaan asuinympäristöön", Ahla kysyy vierestäni ehkä hieman tuomitsevalla äänensävyllä.
"En kauaa. Tutustuin Sasuun, Vienaan ja Miroon samana päivänä, ku tapasin sut", vastaan ja nojaan keittiötasoon. Minun tekisi mieli nukkua pimeässä tämä piinaava päänsärky pois, mutta minusta tuntuu etten saisi unta kuitenkaan. Käännän katseeni Ahlaan, ja hän näyttää jokseenkin vaivaantuneelta kuullessaan kolmikon nimet. Olen jo kysyä, että mikä on, mutta Ahla ehtii puhua ensin.
"En tiedä heistä paljoa, mutta mielestäni se ei ole fine päästää omaa ystävää kaatohumalassa vaeltamaan teille tietämättömille. Etenkin, jos on muuttanut vasta", Ahla murahtaa ja saa minutkin ajattelemaan asiaa.
"Mutta niistä kaikki tais olla aika kännissä", kerron ja Ahla ravistaa päätään.
"Se ei oikeuta sitä. Jonkun siellä pitäis olla selvinpäin", hän sanoo näkemyksensä ja alan miettimään nuotiopaikalla tapahtunutta. Niin, mitäköhän siitäkin olisi tullut, jos jokainen meistä olisi juonut. Ehkä Ahla on oikeassa.
YOU ARE READING
Murtuneiden sydänten silta
RomanceAskel uuteen ja tuntemattomaan voi monelle kuulostaa jännittävältä, jopa vähän pelottavalta. Joskus vanhoihin elämäntapoihin on kasvanut niin vahvasti kiinni, että niiden huonoja puolia ei edes huomaa. Muutoksia tehdään askel askeleelta. Joskus ki...