Det här är Tanya hon är 7 snart 8 åroch blir väldigt illa behandlad hemma och i skolan.
Om Tanya:
Hon har en mamma som heter Therese en storebror som heter Tim och en storasyster som heter Tilda. Hennes pappa drunknade när dem var på saitsing i Nilen. Dem bor i staden Kairo i Egypten.När hennes pappa dog fick deras mamma en sjukdom som heter SSS det betyder sinnes sjuka syndrom. Hon började misshandla Tanya och tvingade henne att städa hela huset,gå i samma kläder i 4 år,tvätta,diska och putsa fönsterna. Hon blev också mobbad i skolan för att hon hade fult hår,fula kläder,massa blåmärken osv. Ingen av hennes lärare brydde sig det minsta om henne för dem var hon bara en dammråtta.
En dag när alla elever som hade varit "snälla" och "duktiga" skulle få glass var Tanya den ända som inte fick nån. Det var även hon som fick stanna kvar efter skolan på torsdagarna för att städa i klassrummet,sudda på tavlan osv.
Hon slapp aldrig ifrån sysslor.Den här kvällen fick hon diska,skura badrummet,dammsuga köket och putsa fönsterna i vardagsrummet om hon inte gjorde allt på 30 minuter blev hon slagen i ansiktet.
När hon skulle gå och sova var hon så trött och öm att det gjorde ont och vrida sig i sovsäcken.
Juste sa jag att hon inte ens gav Tanya en säng utan hon fick sova i en sovsäck på stengolvet.
Varje kväll bad hon till Gud att hon skulle få frukost men det fick hon aldrig,hon var alltid hungrig i skolan. Och om hon hade tur fick hon ibland middag hemma men då blev det bara rester som hon hade knyckt från restaurangen i närheten.
- Tanya fyller år imorgon,sa Tim
-vem är Tanya frågade Therese
-är du seriös? Hon är din dotter!,sa Tilda
- hur mycket fyller hon då? Frågade Therese
-åtta,sa både Tim och Tilda.
YOU ARE READING
Flickan som överlevde
RandomDet här är en bok om tanya som blir misshandlad av sin familj och blir mobbad i skolan...