Tragedi Pagi Raya
Takbir raya berkumandang di TV Lcd milik Puan Missy. Wanita melayu yang berusia 35 tahun itu mengeluh sayu. Apa tidaknya, orang lain terutama jiran-jiran sekelilingnya pasti sedang bergembira beraya di kampung masing-masing tetapi Missy terpaksa beraya di rumah flat mereka di KL. Kebanyakan jiran semua telah balik ke kampung dan keadaan flat Missy sangat sunyi dan lengang.
Ini semua gara-gara dia dan suaminya terpaksa berjimat-cermat kerana menanggung beban hutang Ahlong dek tabiat kaki judi suaminya Rahman. Mereka terpaksa melupakan hasrat untuk beraya di kampungnya semata-mata untuk menyimpan wang bagi menampung pembayaran bunga yang ibarat cekik darah dikenakan oleh Ahlong tersebut. Masakan tidak, suaminya berjudi dengan duit pinjaman ceti haram Ahlong sebanyak RM10 ribu tetapi bunga sahaja yang wajib dibayar adalah RM3 ribu setiap minggu.
Sambil membetulkan tudung merah yang dipadankan dengan baju raya kebaya sendat hitam bercorak bunga, Missy menoleh ke arah jam dinding.
"Hmm.. sudah 9.30 pagi mana suami ku belum balik dari solat Raya" bisik Missy sambil tertinjau-tinjau di luar pintu.
Suaminya Rahman masih berada di masjid agaknya sembahyang aidilfitri. Takbir raya dari TV terus berkumandang mengundang perasaan sayu Missy. Perutnya terasa berkeroncong kerana masih belum bersarapan lagi. Kalau ikutkan hatinya mahu sahaja dia menjamah lemang serta rendang yang sudah sedia terhidang di meja. Tetapi dia sudah berjanji untuk bersarapan bersama suami tersayang sebaik sahaja dia pulang dari sembahyang raya. Masa itulah Missy bercadang untuk memohon ampun dari suaminya kerana mencetuskan pertengkaran antara mereka tentang hutang Ahlong sebelum raya tempoh hari."Hello ada orang kah..!" kedengaran suara orang cina di luar pintu bersamaan ketukan di pintu rumah flat Missy.
"Ya Siapa di luar tu?" jawab Missy sambil menjenguk keluar.
Rupa-rupanya Toke Chan bersama 5 orang lelaki cina sedang berdiri tercegak di luar.
"Selamat hari Raya" ucap Toke Chan kepada Missy.
Sememangnya Missy tidak menyangka kedatangan Toke Chan di pagi Raya. Mana tidaknya, setiap kali suaminya mendapat panggilan dari Ahlong Toke Chan mesti suaminya mengelak dari menjawab panggilan.
"Aiyoh amoi macam tak suka je kami datang. Jangan la macam tu. Kami datang ni sebab suami you tak bayar bunga minggu ni. Suami you cakap dia bagi body you untuk kami satu hari sebagai ganti bayaran tunggakan bunga ini minggu" Toke Chan tersengih berkata demikian sambil mata beliau rakus meleret ke seluruh tubuh badan Missy yang berpakaian tudung merah dan berkebaya sendat sambil menunjukkan muka bernafsu.Berderau darah Missy mendengarkan kata-kata lelaki cina Ahlong di hadapan nya itu.
"Haa biar betul suami aku cakap macam tu! Sampai hati suamiku gadai tubuh isteri sendiri detik hati Missy merundum seluruh raga beliau.
"Sudah! Jangan nak tunjuk muka kesian kat sini. Jemput kami masuk, atau you mau tunggu kejap lagi suami you balik boleh kami kongkek depan suami kau." Lemah longlai tubuh badan Missy diherdik sebegitu. Airmata bercucuran berderai turun dari mata Missy sambil dengan perlahan Missy membuka pintu rumah membiarkan kumpulan 6 orang lelaki asing cina masuk kedalam rumah nya. Missy sudah terbayangkan nasib beliau di pagi Raya ini dimana maruah beliau sebagai seorang isteri muslimah sememangnya akan juga diceroboh oleh mereka.Di dalam rumah terkebil-kebil barisan mata sepet kumpulan lelaki cina memandang sorotan daging bontot Missy yang dibaluti kain kebaya sendatnya. Missy perasan yang terdapat bonjolan keras di hadapan seluar kesemua 6 lelaki cina didepannya.
"Eh, kamu datang pagi Raya rumah saya pagi-pagi raya ni buat apa? Kamu tak kasihan kah? Tak boleh ke tunggu lepas Raya?"
"Hehehe.. sebenarnya kami ni memang sengaja mau datang ber raya...hehehe" Toke Chan bersama gang dia tersengih-sengih memandang Missy yang semakin tak keharuan dibuatnya.
"Haa! Habis tu apa you mau I buat."
"You tak perlu buat apa-apa maa.....hehehe....Pasal kami nak lanyak kamu beramai-ramai di pagi raya! Ini macam Open House Raya you lah!" Toke Chan menjerkah sambil menerpa ke arah Missy.