Bab 1

3 0 0
                                    

Genggaman jari dilepaskan. Walaupun hati tidak merelakan. Air mata jatuh bergenang. Tak sanggup menamatkan pertemuan ini. Sungguh perpisahan menyakitkan. Rindu tam tertanggung lagi.
"Pa,jangan tinggalkan Alisha papa,"
Papa hanya tersenyum. Tiada kata.
"Ma, please. Dont go,"
Kabur. Pandangan dipenuhi asap.
"Alisha!" Mata terbuka luas. Terasa basah di pipi. Pandangan mata terpana dengan wajah Airin. "Kau mimpi lagi?"
"Sorry, tidur kau tertanggu," Alisha rasa bersalah.
"Istighfar banyak- banyak. Rindu yang paling sakit rindu pada orang yang tiada,"

Rumah banglo peninggalan ibu bapa Danish Alisha terang. Di sinar cahaya matahari yang bersinar cerah. Bunyi periuk berlaga di dapur dapat didengari ketika Alisha turun anak tangga. Mak Jah sedang membersihkan peralatan memasak sarapan pagi kepada anak arwah majikannya. Airin juga kelihatan di dapur sedang menyediakan air.

Mak Jah sudah di anggap seperti keluarganya. Airin anak saudara Mak Jah yang di jaga oleh Mak Jah juga sudah dianggap seperti adik beradik. Alisha sudah tiada keluarga. Keluarga sebelah papanya seperti sudah tidak mahu bertegur sapa setelah wasiat arwah datuknya. Kejadian ini semasa Alisha masih bersekolah menengah. Dan selepas itu banyak kejadian yang tidak dijangka berlaku dalam keluarganya.

"Good Morning," Sapa Alisha.
"Morning Bos!" Sahut Airin.
"Airin, can you jusg stop calling me Bos?"
"Nah Your coffee," Airin menuang kopi ke dalam cawan Alisha. "Suka hatilah nak panggil bos ni, bos,"
"Ah, banyak cakap pulak. Cepat makan. Kang aku sampai office dulu kang,"
"Eh kamu berdua ni dah tak boleh nk ubah tabiat makan sambil cakap ke? Dengan doa tak baca," ujar Mak Jah. Alisha hanya mempamerkan gigi putihnya kepada Mak Jah. "Ha yang kamu ni Airin. Ingat sikit, kamu bukan anak kedua arwah Dato. Cepat sarapan, cepat pergi kerja. Kang lambat plak. Mentang- mentang  ada cable," Hampir tersedak Airin semasa meneguk air kopi mendengar bebelan yang ditujukan pada dirinya.
"Alisha nak jumpe Fateh sekejap sebelum pergi pejabat. Airin, hari ni pagi aku takda schedule pentingkan?"
"Aah, meeting kau suruh postpone jam 11 semalam. Kau nak jumpa Fateh pasal bisness proposal dia tu ke? Jadi kau nak modalkan?"
"Ye rasanya. Kesian pulak. Takpalah  satu hari nanti kan diajadi suami aku,"
"Eh confidentnya kau ni, "
"Cik Alisha  jangan mudah percaya dengan orang. Duit riban-riban ni bukan boleh bawak main. Kalau betul pun nak bisnes, kenapa tak loan je dengan bank. Mak Jah tengok, selalu benar dia tu minta duit kamu Cik Alisha,"
"Takpa Mak Jah. Dia kata nak ganti bila dah balik modal," ujar Alisha.
"Mak Jah ni bukan apa. Takut die pergunakan kamu je,"
"In Shaa Allah tak Mak Jah. Alisha akan pastikan dia bayar,"

Ada benarnya apa yang di nasihatkan oleh Mak Jah. Alisha dan Fateh tiada apa-apa sebarang pertalian hubungan. Hanya makwe dan pakwe. Tapi Alisha dan mengenali Fateh lebih 7 tahun. Menjalinkan hubungan hampir 7 tahun. Malah dia merasakan Fateh tidak mungkin ambil kesempatan.

Kedengaran hiruk piruk di restoran mamak bunyi piggan mangkuk berlaga. Diselangi pelbagai suara yabg sedang melangau. Mata alisha meliar mencari Fateh. Di sini tempat selalu dia berjumpa sekiranya tidak mempunyaii masa yang panjang untuk berjumpa.
"Alisha!" Fateh memanggil. Alisha segera menoleh. Dilambai tangannya.
"Sorry I lambat. Traffic light jammed pula," ujar Alisha
"Its okay. So bawak tak yang I mintak tu,"
"Bawak. Tapi... " Alisha serba salah.
"Yes?"
" I dapat bagi 15k je. Sebab yang 20k hari tu pun U pinjam tak ganti lagi. Ni je I dapat bagi. Lagipun U na buat renovate untuk upgrade bisnes U kan?"
"Sha, I kan dah janji. Company U takda duit ke dah? Saham U kan tengah best. Banyak project U kata," Fateh seolah mendesak
"Fateh, ni duit simpanan I tau. Duit company tu company punye. Bukan I punya. Lagipun takkan I nak pump pada bisnes U. Tak de kaitan pun. Takkan U langsung takda profit?" ditenung wajah Fateh seolah-olah kecewa. "Samada u nak amik, atau I  simpan?"
"Yelah. I ambil." Fateh tiada pilihan.

Alisha bergegas ke pejabat. Pasti banyak urusan yang hendak dilakukan. Banyak deadline yang perlu dikemaskini semula. Wajahnya tidak ceria setelah terserempak Fateh dari jauh sedang berpegang tangan seorang wanita.


Lindung CintaWhere stories live. Discover now