Jeman tahu tentang semua itu, dan memang dia sendiri yang menyaksikannya, tetapi apa yang dia boleh buat. Kecuali hanya boleh melihat sahaja. Jeman pun tidak tahu tentang dirinya sendiri. Adakalanya dia sendiri tertanya tanya tentang dirinya. Apakah dia memang sudah tidak punya perasaan, ataupun sudah tidak punya nafsu. Sejak dia di timpa kemalangan lapan tahun yang lalu, segala kehidupannya telah banyak berubah. Bukan hanya setakat sifat zahirnya sahaja, tetapi telah meliputi perasaan dan pemikirannya juga. Hingga Jeman pun seolah olah seperti tidak mengenali siapa dirinya yang sebenar.
Ketika dia sedar dari pengsannya masa itu, lama juga Jeman untuk mengenali orang orang yang berada di sekelilingnya. Ianya berlaku kerana kecederaan di kepala yang telah di alaminya. Adakah mungkin ianya juga merupakan sebagai salah satu penyumbang kepada apa yang telah terjadi pada dirinya ketika ini. Walaupun otaknya pernah cedera dan akalnya pun telah kurang sihat, tetapi Jeman masih boleh lagi untuk mengingat dan berfikir. Hanya tidaklah sebaik seperti mana yang sebelumnya. Dia juga pun masih punya rasa, tetapi hanya seperti rasa hairan, serta rasa ingin tahu, itu sahaja, sedangkan perasaannya yang lain pula seolah olah seperti kosong, tawar dan hambar.
Memang di depan matanya sendiri ianya berlaku. Dia melihat bagaimana Asrul temannya itu menyetubuhi Zita, isterinya. Dia juga menyaksikan Asrul turut menyetubuhi makcik Sapiah, ibu tirinya. Begitu juga ketika Asrul menyetubuhi adiknya, Nonoi, juga berlaku di depan matanya. Tetapi yang peliknya, Jeman langsung tidak punya apa apa perasaan ketika melihat itu. Dia tidak rasa cemburu atau pun rasa sakit hati, apalagi untuk berasa marah. Entah, baginya sudah tidak ada apa apa, segalanya kosong. Sebagaimana hatinya, begitulah juga dengan fikiran nya.
Asrul ini pada awalnya adalah merupakan seorang pekerja sahaja kepada Jeman. Kemudian dia telah menjadi pembantu yang juga merangkap orang kepercayaan kepada Jeman. Tetapi itu dulu, kini sudah tidak tahu apa pula kedudukannya. Adakah masih boleh lagi di anggap sebagai teman, dengan apa yang telah dia lakukan. Atau boleh sahaja di anggap sebagai pembelut serta pengkhianat. Namun apakan daya, Jeman pun memang sudah tidak berupaya untuk berbuat apa apa, selain hanya boleh melihat dan mendengar sahaja. Ada rasa tetapi bukan perasaan. Ada akal tetapi tidak berfikiran. Ada hati tetapi tidak bernafsu seumpama mati.
Jeman nampak isterinya yang sedang bergurau senda dengan Asrul. Dia tahu perempuan itu adalah Zita, isterinya. Dia juga kenal lelaki itu adalah temannya sendiri, Asrul namanya. Hanya dia memandang dengan hairan, apakah yang telah mereka lakukan, yang ada kalanya hingga membuat mereka ketawa. Mereka pula mungkin kerana sedang seronok, hingga tidak sedar yang perbuatan mereka itu sedang menjadi perhatian. Seperti budak budak yang sedang berebut sesuatu, saling bergumpal dan bergomolan. Tidak cukup di atas sofa, turun di atas karpet di lantai pula.
Elok elok berpakaian lengkap dan kemas, jadi berserabai dengan terbuka dan tersingkap di sana sini. Berguling guling, dengan sebentar Asrul yang berada di atas dan sebentar Zita pula yang berada di atas, begitu lah seterusnya. Dalam mereka saling bergumpal, berguling dan bergomolan itu, samada dengan sengaja ataupun tidak sengaja, samada sedar atauoun tidak sedar, sehelai demi sehelai pakaian mereka telah terlucut dari tubuh masing masing. Hinggalah yang tinggal hanya pakaian dalam sahaja.
Mungkin juga kerana ketika itu tidak ada sesiapa pun di rumah, kecuali hanya mereka bertiga sahaja termasuk Jeman yang tidak tahu apa apa. Maka mereka pun berani untuk berbuat yang seperti itu. Dan tidak lama pun pakaian dalam yang tinggal itu pun turut terlucut dari tubuh juga. Seperti anak kecil yang tidak berpakaian, mereka pun terus menyambung cumbu cumbuan dan gomolan mereka. Jeman hanya melihat mereka begitu asyik dan seronok melakukan itu, tetapi dia sendiri pun tidak tahu, apa itu rasanya asyik dan seronok. Dia juga nampak Asrul memasukkan zakarnya ke dalam faraj Zita, dan dia juga mendengar Zita seperti memekik kecil ketika itu.
Jeman hanya merasa hairan dan pelik dengan apa yang dia lihat dan dia dengar itu. Apakah yang mereka lakukan? , dan mengapa mereka melakukan itu? Dia melihat Asrul yang sedang menggerak gerakkan anggota tubuhnya, dan tidak lama kemudian, dia mendengar pula suara Zita seperti sedang mengeluh ngeluh. Terkebil kebil Jeman memandang tingkah mereka orang berdua. Dalam Asrul melakukan gerakan tubuhmya, dia juga turut melakukan cumnu cumbuan. Melotot mata Jeman memandang ke arah mereka, bila satu ketika dia mendengar tiba tiba Zita telah memekik dengan kuat.
" Ark, aaaaargkh."
Tidak berkelip matanya terus memandang.
YOU ARE READING
apa boleh buat
Short StoryKesah pasrahnya seorang lelaki yang cacat zahir batin kerana kemalangan. Melihat isteri, ibu tiri serta adik perempuannya di tiduri oleh lelaki lain.