habis saje cuti sekolah dua minggu yang terasa sangat sekejap.
balik hari ahad. tapi kali ni aku orang paling lambat balik asrama. naseb mak dah call warden. ada kematian ahli keluarga yang terdekat. ticket bas pagi pon burn, terpaksa beli ticket bas baru.
dalam pukul 8 mlm sampai kat stesen bas. nak ke asrama naik teksi. nak masuk asrama kena lalu sekolah dulu. sudah la gelap bangunan tu.. lalu pulak kelas2 kosong.. naseb la ada budak2 aspura masa tu lalu lalang.
ni nak naik dorm pulak. dah la dorm gelap. yelah peraturan asrama, waktu prep semua kena g prep.
memandang aku ni penakot, aku pon dengan rajin yer g la masuk prep. masuk senyap2. tengok semua orng mcm kusyuk je.. kusyuk tido. bukan kusyuk study. aku ambik tempat sebelah junior mana tah..
buku xda, pen pensil pon xda.
"hi.. boleh x saya nak pinjam buku teks tu.?" aku mintak buku teks sejarah tingkatan4 kat junior tu.. nama tak taw. lantak la.. malas nk kenal.
naseb buku sejarah. ada la jugak benda nak baca. kalau buku math, nak baca mcm mana kan?
selesai prep, makan malam pon dah boleh amik. aku tengok jer la mereka2 ni amik makanan. berpusu2 mcm xpernah makan setahun. roti je pon. aku pulak nak amik sbb lapa dari pagi xmakan. bukan xnk makan, tapi xsempat. sampai lupa.
"nah.." ada orang hulur roti kat pipi aku dari belakang. takyah toleh pon aku kenal siapa.
"makaseh.." aku ambik tapi x makan. makan dalam dorm la best.
aku bangun, sarung beg, nak beredar dari situ...
"eh.... terus bangun? bila nak makan tu?" lah dia ada kat belakang aku lagi rupanyer...
"eh.." aku pon eh eh sekali. "saya nak makan dlm dorm je.. lagi pon nak mandi sebelom lightoff.."
"alrite. jum..."
"ok jum.." aku ikut membontot dia.
"dah makan belom ni?"
"dah dah makan.."
"makan apa?" ikin tanya pulakmakan
bab makan aku susah nak tipu... tapi terpaksa la tipu.
"rr makan nasi ayam tadi.."
"beli ke masak?"
"beli.."
"berapa ringgit..?"
"rrr... 5?" nak tipu sgt kan..
"nak tipu pon agak2 la syg oi.." ok dia taw aku tipu.
"jum makan. saya ada beli kfc tuk awak. saya tahu mesti awk xsempat makan kan.?"ikin tahu yang aku balik lambat sebab ada kematian. kitorg msg2 call2 lepas balik dri rumah dia ritu.
"wah.. kfc...nak!.." itu dia gedik aku ttbe keluar.
masuk je dorm aku terus makan. tudung, baju semua x tukar lagi. makan itu penting.
"makan pelan2. krg tercekik, kne buat cpr...."
aku iya kan aja. budak2 lain xnaik lagi. sibuk la tu makan roti. apatah yang sedap roti DM tu..
3 ketol ayam aku habis kan. kejap je makan. 3 ketol tu xda la semua aku makan. ada lah suap sikit kat ikin. disebabkan dia suh abiskan, xnk simpan2 nanti berulat, aku paksa la dia makan sekali. syarat dia kena suap kan. suapkan lah.. siap gigit hisap jari aku. naseb xda org.
dah kenyang makan, siap2 nk g mandi. budak2 pon dah mula masuk dorm.
"kin.. temankan bole? takot la..." merayu aku pada ikin tuk teman mandi. sape je la berani mandi dalam bilik air asrama kan . malam pulak tu.
"ok jum... "
mandi2 naik dorm. mandi je pon.
rupe nyer ada perjumpaan dorm dalam dorm . eh.
yg conduct yer Penolong Ketua Dorm. Hawa. entah pape la mlm2 esok nak sekolah.. buat la waktu riadah ke time makan ke. si KD aka ikin ni xnk lak ckp2. siap wakil kan si Hawa .. ke dia nak teman aku mandi sampai mcm tu skli. ah lantak la.
senior2 duk atas kerusi or katil. junior biasa la duk lantai secara bulatan.
pokpekpokpek pasal peraturan la apa la. nak lantik KD baru la. exco la. blabla.
aku nak tido, xda masa nak dengar semua tu, aku pandang ikin yang kebetulan pandang aku. ke mmg dia pandang aku? eth la nak.
aku bagi isyarat mata sambil tepuk2 bantal. menyatakan hasrat aku untuk tido dulu. ikin anggok tanda dia ok la kan.
aku pon baring. boom. lelap. xtaw apa jadi lepas tu.
terjaga dri tido, sedar2 ada org peluk tido.
ok sambung tido.
tbc.
.
🫣
YOU ARE READING
Menengah Atas [GxG] ✅
Romancekisah dari Menengah Rendah... Kisah aku yang membawa lara dalam hati ke negeri orang. Menuntut ilmu, melupakan kisah lara. Menjumpai lara yang baharu. Menyakiti lara yang sedia ada. [100% true story] -nama diubah untuk melindungi diri sendiri.