Olika aspekter av trafikbuller

11 0 0
                                    


Från och med nu är bullerföroreningar ett stort problem. Trafikbuller är en stor källa till bullerföroreningar på grund av det enorma antalet bilar och andra vägfordon med förbränningsmotorer.

På grund av dess väldokumenterade negativa effekter på både människors hälsa och produktivitet på arbetsplatsen är bullerföroreningar för närvarande föremål för flera studier och forskningsprojekt.

Enligt forskning är det nu mycket mer trafikbuller i tätorter än vad det var vid sekelskiftet, främst på grund av att fler människor och produkter transporteras. Det är uppenbart att den största källan till buller i storstadsmiljöer är trafikrelaterat buller, som står för 80% av alla bullerkällor i samhället.

För bullermätningstjänster besök: 

Det är uppenbart att den största källan till buller i storstadsmiljöer är trafikrelaterat buller, som står för 80% av alla bullerkällor i samhället.

Källor till trafikbuller

1.Vägtrafikbuller

Följande tre faktorer påverkar hur hög trafiken på vägarna är:

• Typ av vägfordon

Vägfordonstyp är viktigt eftersom stora fordon som lastbilar bullrar högre.

• Användning av horn av föraren

Vissa förare använder horn mycket, vilket irriterar andra och bidrar till bullerföroreningar också.

• Kontaktfriktion för fordonsdäck och vägbeläggning

Friktion skapar maximalt buller från trafikbuller, ju högre hjulnummer i fordonet, desto högre buller och det beror också på hastigheten, om fordonet är för snabbt kommer det att göra ljud.

• Förarens beteende och körstil

• Vägparametrar

Beroende på om vägkonstruktionen ligger på samma nivå som den omgivande terrängen, i en sluttning, i ett snitt eller i en tunnel, kommer olika ljud att spridas olika.

• Flyt i trafiken

Det kommer att bero på arbetsdag eller semester och rusningstid.

• Väderparametrar

Regn kan avsevärt öka mängden buller som ett fordon gör.Antalet fordon, deras hastighet och strukturen har alla en roll i hur den subjektiva upplevelsen av trafik flyter och dess effekter på bullernivåerna.

2. Buller från järnvägstrafiken

Bullret från tågen är en av de viktigaste källorna till järnvägstrafikbuller.Följande skäl och delar av järnvägsmotorerna är ansvariga för järnvägsbuller:

• Bilar som använder järnvägen

•Manövrer

•Vagnar

•Bromssystem

• Tågmotorer

• Skicka ut varningar

3. Buller från flygtrafiken

Flera miljöfrågor, bland annat ett ökat buller, förs också till följd av flygtrafiken.Det står dock klart att bullernivåerna har ökat avsevärt på grund av den ökande ökningen av all slags trafik, särskilt flygtrafiken. De negativa konsekvenserna av bullerexponering är mest kännbara för dem som bor nära flygplatser.Den främsta orsaken till bullerföroreningar på grund av flygplan är dess motor, det gör mycket ljud.

Du hast das Ende der veröffentlichten Teile erreicht.

⏰ Letzte Aktualisierung: Oct 21, 2022 ⏰

Füge diese Geschichte zu deiner Bibliothek hinzu, um über neue Kapitel informiert zu werden!

Olika aspekter av trafikbullerWo Geschichten leben. Entdecke jetzt