DIQ : Chap 25

48 6 2
                                    

SANTAI saja Irisyah, Anisyah, Lia dan Iqah duduk di satu bangku bertekstur batu.

Selesai saja kejadian semalam berlaku. Mereka terus membawa semua orang keluar dari hutan melalui jalan pintas yang sedikit berbahaya.

Dan baik semuanya selamat. Semua orang yang menyertai camping itu telahpun pulang ke rumah mereka.

Syirah? Gadis itu turut keluar dari hutan tetapi pada lewat malam. Pada lewat malam itu juga mereka berlepak tanpa Syirah.

Kenapa Syirah tak melepak sama? Sebabnya, Syirah telah pergi ke balai polis untuk menjalani siasatan berkaitan hal semalam yang berlaku sebaik saja dia pulang lada lewat malam.

Tidak lupa juga kejadian itu menjadi bualan hangat sekarang ini. Kejadian semalam diberita telah dirancang. Dan itu semestinya berlaku.

"So? What the next step?." Ujar Lia.

"Buat masa sekarang kita tak boleh aktif sangat. Sebab kita dalam pantauan pihak polis." Balas Syirah.

"Itu kau dan bukannya aku. Sementara kau jadi saksi kejadian, aku nak menghilang seminggu ni." Kata Irisyah pula.

"Hecklah? Kau nak gi mana duh? Tak ajak aku pun." Anisyah menyampuk.

"Sorry? Kau memang tak boleh diajak, sebab aku dah offer diri dulu." Bidas Iqah pula.

"Shit sungguh. Dah kenapa tak nak ajak aku pula, serabut lah korang ni." Rungut Anisyah.

"Sebab kau takkan buat kerja kalau dah nampak view cantik." Tungkas Iqah.

"Dah-dah lah tu bertikam, kang ada juga aku pijak nanti." Syirah menyelit.

"Whatever." Serentak Iqah dan Anisyah berkata.

Syirah menjeling.

"Jadi lepas ni kau gerak pergi balai en?." Soal Irisyah tiba-tiba.

Syirah menganggukkan kepalanya.

"Tak nak bawa 'virus' ke?." Ujar Anisyah.

"Bukan tak nak bawa. Masalahnya bukan aku je dekat balai tu nanti." Balas Syirah.

"Aik? Semalam bukan kau seorang je ke?." Lia menjongketkan keningnya.

"Ya, itu yang semalam punya. Kalau hari ni FK dan DK pun ada." Tutur Syirah.

"Dua je?." Tanya Iqah, meminta kepastian.

Syirah menggelengkan kepalanya.

"Dah tu?!." Serentak Lia, Iqah, Anisyah dan Irisyah bersuara.

"FK, DK, HK, DQ, BQ dan yang terakhir- boyfriend Lia and the gang." Jawab Syirah selamba.

BAK!

"Woy! Bila masa mamat Aiven driving tu boyfriend aku!." Lia membaling kasar Syirah dengan satu kusyen berbentuk segi empat.

"Aku tak sebut nama mamat tu." Sinis balasan Syirah.

Lia mencarut perlahan. Sial! Dia kena serkap.

"Fuh! Ramai betul malaun yang ada." Kutuk Anisyah selamba.

"Bolehlah." Balas Syirah.

"Diaorang ramai-ramai tak bau ketiak ke wey?." Soalan cerdik dari Irisyah membuatkan Syirah, Anisyah, Iqah dan Lia memandang muak ke arahnya.

Seketika keadaan sepi sahaja.

"Bau tu- bau lah juga. Tapi, tak pelah. Berkorban." Jawab Syirah, santai boss.

Đəřrıère ÌčəQųēəňWhere stories live. Discover now