pagi yang dibasahi hujan merupakan permulaan hari yang baru kepada sang jejaka pujaan ramai wanita di RAZIF'S EMPIRE. Mikael merupakan CEO di syarikat kepunyaan bapanya. dia dipandang tinggi bukan sahaja disebabkan oleh jawatan dan paras rupanya yang kacak itu sahaja ia juga disebabkan oleh perwatakannya yang 'gentelman' dan bijak dalam soal penyelesaian masalah syarikatnya itu. Mulanya ia menceburi bidang perniagan ini hanyalah disebabkan oleh permintaan ibubapanya sahaja tetapi lama kelamaan dia mula jatuh cinta dengan bidang pekerjaannya. "Morning!" sapa mika kepada pekerjanya sebaik sahaja memasuki ruang pejabatnya. Hari yang mika laluai pada hari ini sama sahaja seperti hari-hari yang lepas dia bekerja dan bekerja untuk syarikatnya berkembang maju. Baru-baru ini dia telah mendapat tawaran untuk berkolaburasi bersama syarikat HAZMAN'S IDEAS yang merupakan salah satu syarikat yang besar dan mampu membanggunkan syarikatnya. pasti dalam pertanyaan apakah yang syarikat syarikat tersebut hasilkan atau pun lakukan. syarikat RAZIF'S EMPIRE merupa kan syarikat 'interior designer' , manakala syarikat HAZMAN'S IDEAS merupakan syarikat 'landscape designer'. Gabungan kedua dua syarikat tersebut pasti akan memberi impak yang besar kepada kedua-dua belah pihak.
TUK! TUK ! shah mengetuk puntu bilik pejabat mika, "masuk" balas Mika sebaik sahaja mendengan ketukan dari luar. Shah merupakan pembantu peribadi kepada Mika. "Tuan hari ni tuan ada dinner meeting bersama Encik Hazman dari HAZMAN'S IDEAS berikutan tentang kolaburasi syarikat kita" ucap shah kepada bossnya. "baik tolong ingat kan saya sekali lagi petang nanti, ada apa apa lagi?" soal mika kepada PA -nya itu. "ohh ye puan Mariam ada suruh saya pesan tuan untuk balik sebentar kerumah waktu lunch nanti" sahut shah. "baiklah" balas bossnya." shah nanti dinner meeting saya nak awak ikut sekali" mika melontarkan ayatnya sebaik sahaja shah ingin membuka pintu untuk keluar dari biliknya. "baik tuan" jawab shah dan berunsur keluar dari bilik tersebut. tut....tut.... mika dapat panggilan dari ibunya " ye?" mika bersuara, " salam mana?" puan mariam ibu kepada mika bertanya, "hihihi... assalamualaikum ummi" balas mika yang sedang tersenyum kepada umminya, " mika balik kejap tau lunch nanti ummi nak bagi tau someting ni" sahut puan maria, "kenapa tak tunggu mika balik malam ni je boleh borak panjang sikit" balas mika kepad puan maria, "malam tak boleh kene petang ni jugak" ummi -nya berkata lagi, " okey ummi mika balik launch nanti okey, nanti ape ape mika call balik mika ade keje ni ummii mika letak dulu la ye, assalamualaikum ummi" mika balas percakapan ummi -nya, "hmmm....waalaikumussalam, buat kerja tu elok elok yee"puan mariam balas dan menamatkan perbualan meraka.
(time skip) tak rajin
tepat jam 1 tengah hari mika dengan sedikit kalang kabut terus mengemas barangnya sebelum pulang ke rumah ibunya, sebaik sahaja mika membuka pintu bilik pejabatnya itu shah tercengang berdiri dihadapan pintu tersebut, " dah kenapa ni shah?" mika bertanya, "puan Mariam-" kata-katanya dipotong oleh boss -nya "ye saya nak pergi ni, saya tak tahu la awak ni PA saya ke PA ummi asik ikut cakap ummi je" mika memotong percakapan PA -nya dan bergegas pulang kerumah, setibanyanya mika di rumah ibunya mika disambut oleh adiknya zafran, "zaf ko dari mana ni? mika bertanya dari dalam keretanya, " dari kedai ummi suruh beli barang kau nak datang makan" zafran balas soalannya, "hah?" mika memandang adik nya dengan tanda tanya, " ehh jap ko dah sampai tapi ummi belum siap masak lagi!" zafran terus belari kerumah nya dengan sepenuh tenaga, "assalamualaikum" mika masuk kerumahnya dan melihat adik lelakinya sedang tercungap cungap di atas sofa," waalaikumussalam... mika dah sampai, kejap ummi dah nak siap masak ni adik kamu ni boleh pulak dia borak dulu dengan kawan dia dekat kedai tadi sampai lambat dia balik" ummi menyahut mika dan memberi tahu gelagat adik bongsunya itu, " takpe ni mika boleh je nak stay lama sikit tapi nanti pukul 6 petang mika kena keluar balik ade dinner meeting dengan client" mika memberi tahu ibunya, "kalau macam elok la kamu pegi la tuka baju dulu nanti dah siap solat semua turun kita makan sama sama" puan mariam mambalas kata kata anak sulungnya, mika terus naik keatas dan menuju ke biliknya, sementara umminya dibawah, " hah... yang lagi seketul ni memang dah taknakk bangun pergi mandi? dari pagi tak mandi, baik kamu pergi mandi solat sebelum ummi yang mandikan kamu" puan mariam memandang tajam kearah anak bongsunya yang sedang terlantar di atas sofa dan menyebabkan tenku zafran mikael berlari menuju biliknya di tingkat atas.
diruang makan rumah dediaman keluarga tuan zarif, "kenape ummi suruh mika balik sebenarnya ni?" mika bertanay kepada ummi -nya yang sedang menyiap kan hidangan mereka sekeluarga, " adela ummi nak bagi tau kamu tak surprise la kalau bagi tahu sekarang" ummi -nya membalas soalan mika dengan mendambah tanda soal kepada mika, "kamu layankan la ummi kamu ni mika makan pelik pelik abah tengok" bapa nya menyelit sebaik sahaja tiba di dapur, "ape yang peliknya abang jugak yang suruh saya buatkan" ummi membalas percakapan suaminya, " ni adik-adik kamu mana tan nak makan ke" tuan razif menukar topik percakapan mereka, "tukar topik je keja" ummi berbisik sendiri, " ehh along ada kat sini bile sampai?" adik perempuannya bertantya, " along dah sempat tido dah tadi sekarang baru ko perasan along kat sini" mika membalas pertanyaan adiknya, "bukan ape la fina busy sangat dua tiga hari ni" adik nya tenku zafrina mekaila membalas kata kata abangnya, "heeleh tengok abah entah siapa CEO pun tak tahu" zafran mencelah perbualan kakak dan abangnya, fina merupa kan graduan dalam bidang perekaunan jadi dialah yang bertanggung jawab untuk soal keuangan syarikat bapanya itu, "zaf tak tahu busy macam mana angah tolong along kat tempat kerja" fina membalas kritikan adiknya itu,"eleh macam dia sorang je kerja untuk abah zaf pun ade kan!" zaf mambalas kata kata kakaknya, " eleh gempak cerita ko driver abah je kecoh macam dia yang cari job company" fina membalas adiknya lagi, " dah dah kecoh la kamu berdua ni, cepat duduk makan" ummi -nya menghantikan pergaduhan mulut anak-anaknya.
DING!DONG! bunyi lonceng rumah mereka berbunyi, "sekejep!!" fina yang berada di dapur berlari menuju ke pintu hadapan untuk membukanya, "ye? kenapa ye?" fina bertanya kepada orang yang berdiri di hadapa pintu itu, " siapa tu fina?" ummi membuka pintu itu dengan lebih luas untuk melihat siapa di sebalik pintu itu, "lahh dah sampai pun kamu meh meh jemput masuk" puan mariam menjemput tetamunya untuk masuk, aunty apa khabar sihat? dia bertanya, "alhamdulillah sihat kamu apa khabar denga cerita kamu dah habis belajar?" balas puan mariam, " saya sihat je, haah saya dah habis belaja tinggal tunggu graduation jeni tu yang saya boleh balik sini tu" dia memba;as pertanyaan puan mariam, " kamu ni sekarang buat ape je?" puan mariam brtanya lagi, " maaf ganggu tapi jemput minum dulu" fina menghidang kan air yang baru di bancuh nya, " lah buat susah je" dia membalas, "tak susah lah ni memang kerja dia" puan mariam membalas, "ooo... tadi auntie tanya saya buat ape jekan, saya tolong uruskan company ayah saya ni " dia membalas lagi, " oooo.... jadi maksudnya kamu terus tinggal sini la dah tak balik sama ke lepas ni?" puan marial mambalas lagi, "haah saya terus tinggal sini saya dah jumpa rumah dah pun sebenarnya ayah dah cari kan saya rumah dekat depan rumah aunty ni la, tu yang ayah suruh saya singah rumah aunty" dia membalas lagi, "laa kamu ke yang oindah rumah depan ni aunty ade nampak jugak orang masuk kan barang kedalam tak tahu pulak rumah kamu, ayah kamu ni suke betul buat surprise" puan mariam, "okey la auntie saya sebenarnya nak kene gerak dulu ni tak boleh lama lama saya ada kerja ni" dia membalas lagi,"lah dah nak malam ni pun ade kerja same je dengan anak aunty tu malam malam pun nak kerja,yelah kamu kerja la dulu nanti ade masa kita borak lagi ye" puan mariam membalasnya, " baik auntie nanti kita borak lagi ye saya gerak dulu assalamualaikum" dan dia terus berjalan menuju ke pintu, " ummi! mika nak gerak dah ni-" kata- kata nya terputus sebaik sahaja melihat tetamu ummi -nya itu, " hah! mika ummi ingat kamu busy kat atas tu yang ummi tak panggil ni la yang ummi nak bagi tahu kamu' ummi nya sambil tersenyum kearah tetamunya tadi, " ummi mika gerak dulu la ye dah lambat ni assalamuaaikum" mika salam tangan ibunya dan bergegas menujunya ke keretanya dan meninggalkan kedua-dua wanita itu, "busy betul mika sekarang ni aunty" dia berkata lagi, "biasa la mika memnag selalu busy macam tu"puan mariam membalasnya. Dan si dia pun pulang kerumahnya sebaik sahaja asap kereta mika pudar hilang.